BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Turniak Michał (Społeczna Akademia Nauk)
Tytuł
Mindreading Technique in Communication Process with Cultural Differences Problems
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2016, t. 17, z. 2, cz. 3, s. 173-185, bibliogr. 23 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
W stronę różnorodności - nowe wyzwania w zarządzaniu organizacją i potencjałem społecznym
Słowa kluczowe
Komunikowanie, Komunikowanie interpersonalne, Zróżnicowanie kulturowe
Communication, Interpersonal communication, Cultural diversity
Uwagi
summ.
Abstrakt
The article contains analysys of interpersonal communication, including business communication and shows its strong dependence not only on the process of constructing messages, but also on the process of decoding meanings by viewers. Ability to adapt the structure and content of the message to the characteristics and expectations of the particular viewers groups may significantly affect the efficiency and accuracy of the communication process. Main obstacle to universal acceptance of messages meanings by different audiences are shaped primarily by cultural differences manifested on many levels during communication process. This article aim is to analyze the role of the mindreading technique in particular aspects of the communication process as well as to identify the impact on this technique caused by intercultural differences and similarities. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bartlett F.C. (1932), Remembering: An Experimental and Social Study, Cambridge University Press, Cambridge.
  2. Berger L., Luckman T. (1967), The Social Construction of Reality, Dubleday, New York.
  3. Blackmore S. (2002), Maszyna memowa, Rebis, Poznań.
  4. Boyd R., Richerson P. (1995), Why Culture is Common but Cultural Evolution is Rare, British Academy symposium on Evolution of Social Behaviour Patterns in Primates and Man.
  5. Buss D., Haselton M. (2000), Error Management Theory: A New Perspective on Biases in Cross-Sex Mind Reading, Journal of Personality and Social Psychology, (78).
  6. Daston L., Gigerenzer G. (1989), The Problem of Irrationality Patterns, Thinking, and Cognition, Science, 244.
  7. Dennett D.C. (1995), Darwin's dangerous idea, Simon&Suchster Paperbacks, New York.
  8. Dobek-Ostrowska B. (2006), Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa.
  9. Harnish R.M. (2002), Minds, Brains, Computers: The Foundations of Cognitive Science, Blackwell Publishers, Oxford.
  10. Kaczmarek B. (2003), Komunikowanie się we współczesnym świecie, WUMS-C, Lublin.
  11. Kopalinski W. (2007), Przygody słów i przysłów, Rytm, Warszawa.
  12. Kundo H., Dunbar R. (2001), Neocortex size and social networks size in primates, Animal Behaviour, 61.
  13. Myers D.G. (2004), Intuicja. Jej siła i słabość, MODERATOR, Poznań.
  14. Nęcka E. (2006), Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa.
  15. Ornstein R. (1991), The evolution of consciousness, Prentice-Hall, New York.
  16. Pinker S. (1995), Language Instinct, HarperCollins, New York.
  17. Pittam J. (1994), Voice in Social Interaction, Sage Publications, London.
  18. Simon H.A. (1983), Discovery, invention, and development: Human creative thinking, Proc. Natl. Acad. Sci. USA: Psychology, 80.
  19. Sztompka P. (2002), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków.
  20. Westoby A. (1994), The Ecology of Intentions: How to make Memes and Influence People: Culturology, Working Papers Series.
  21. Whiten A. (1991), Natural Theories of Mind, Basil Blackwell, Oxford.
  22. Witkowski T. (2005), Inteligencja makiaweliczna, MODERATOR, Poznań.
  23. Zimbardo P. (1999), Psychologia i życie, PWN, Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu