BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Seroka-Stolka Oksana (Politechnika Częstochowska)
Tytuł
Presja interesariuszy zewnętrznych a dynamiczne podejście przedsiębiorstwa do ochrony środowiska
Stakeholder Pressure and a Dynamic Approach of the Company to the Natural Environment - Case Study
Źródło
Marketing i Rynek, 2017, nr 10, s. 23-31, rys., tabl., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo, Interesariusze, Środowisko przyrodnicze, Ochrona środowiska, Studium przypadku
Enterprises, Stakeholders, Natural environment, Environmental protection, Case study
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja wyników analizy wpływu interesariuszy zewnętrznych na podstawie studium przypadku - dużego przedsiębiorstwa produkcyjnego, które przyjęło proaktywną strategię proekologicznego rozwoju. Przyjęto tezę, że presja wywierana przez interesariuszy zewnętrznych na dobrowolną działalność proekologiczną przedsiębiorstwa o dynamicznym podejściu do środowiska naturalnego może mieć charakter niejednorodny, a siła ich wpływu jest zróżnicowana. (abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to present the results of the analysis of the external stakeholders' pressure influence on an example - a large manufacturing enterprise that has adopted a proactive environmental strategy. It has been argued that the pressure exerted by external stakeholders on the voluntary environmental activities of an enterprise with a dynamic environmental approach may be heterogeneous and strength of pressure is varied on the company. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Aragón-Correa, J.A. (1998). Strategic Proactivity and Firm Approach to the Natural Environment. Academy of Management Journal, 41 (5), 556-567.
  2. Aragón-Correa, J.A., i Rubio-Lopez, E.A. (2007). Proactive Corporate Environmental Strategies: Myths and Misunderstandings. Long Range Planning, 40 (3), 357-381.
  3. Berliński, L. i Penc-Pietrzak, I. (2004). Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa: konstrukcja i technologia. Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
  4. Buysse, K. i Verbeke, A. (2003). Proactive Environmental Strategies: A Stakeholder Management Perspective. Strategic Management Journal, 24 (5), 453-470.
  5. Chodyński, A. (2012). Środowisko naturalne jako interesariusz w koncepcjach odpowiedzialnego biznesu. Przegląd Organizacji, (1), 21-25.
  6. Cichy, M.J. (2007). Czystsza produkcja i jej model fenomenologiczny. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  7. Darnall, N., Henriques, I. i Sadorsky, P. (2010). Adopting Proactive Environmental Strategy: The Influence of Stakeholders and Firm Size. Journal of Management Studies, 47 (6), 1072-1094.
  8. DiMaggio, P.J. i Powell, W.W. (red.) (1991). The New Institutionalism in Organisational Analysis. Chicago-London: The University of Chicago Press.
  9. Donaldson, T. i Preston, L.E. (1995). The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications. Academy of Management Review, 20 (1), 65-91.
  10. Freeman, R.E. (2010). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  11. Freeman, R.E. i Moutchnik, A. (2013). Stakeholder Management and CSR: Questions and Answers. uwf UmweltWirtschaftsForum, 21 (1-2), 5-9.
  12. Freeman, R.E., Harrison, J.S., Wicks, A.C., Parmar, B.L. i De Colle, S. (2010). Stakeholder Theory: The State of the Art. Cambridge: Cambridge University Press.
  13. Garcés-Ayerbe, C., Rivera-Torres, P. i Murillo-Luna, J.L. (2012). Stakeholder Pressure and Environmental Proactivity: Moderating Effect of Competitive Advantage Expectations. Management Decision, 50 (2), 189-206.
  14. González-Benito, J. i González-Benito, Ó. (2006). A Review of Determinant Factors of Environmental Proactivity. Business Strategy and the Environment, 15 (2), 87-102.
  15. Haigh, N. i Griffiths, A. (2009). The Natural Environment as a Primary Stakeholder: The Case of Climate Change. Business Strategy and the Environment, 18 (6), 347-359.
  16. Henriques, I. i Sadorsky, P. (1999). The Relationship between Environmental Commitment and Managerial Perceptions of Stakeholder Importance. Academy of Management Journal, 42 (1), 87-99.
  17. Jawahar, I.M. i McLaughlin, G.L. (2001). Toward a Descriptive Stakeholder Theory: An Organizational Life Cycle Approach. Academy of Management Review, 26 (3), 397-414.
  18. Maison, D. (2015). Jakościowe metody badań marketingowych: jak zrozumieć konsumenta. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  19. Mitchell, R.K., Agle, B.R. i Wood, D.J. (1997). Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts. Academy of Management Review, 22 (4), 853-886.
  20. Murillo-Luna, J.L., Garcés-Ayerbe, C. i Rivera-Torres, P. (2008). Why do Patterns of Environmental Response Differ? A Stakeholders' Pressure Approach. Strategic Management Journal, 29 (11), 1225-1240.
  21. Seroka-Stolka, O. (2014). Proaktywna strategia środowiskowa przedsiębiorstwa eksportowego - efekt organizacyjnego uczenia się i internacjonalizacji. Przegląd Organizacji, (10), 10-17.
  22. Seroka-Stolka, O. (2016). The Effect of Stakeholder Pressure and Environmental Strategic Response Pattern. Valahian Journal of Economic Studies, 7 (4), 51-56.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1231-7853
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu