BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grzejszczak Łukasz (Politechnika Łódzka)
Tytuł
Porcelanowy ogród. Flora w ceramice europejskiej XVIII-XX w.
Porcelain Garden. Flora in the European Ceramics from the 18th to the 20th Century
Źródło
Szkło i Ceramika, 2017, nr 1, s. 11-14, rys., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Wyroby ceramiczne, Produkcja porcelany, Historia
Ceramic products, Production of porcelain, History
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Ojczyzną porcelany są Chiny, gdzie produkowana była już w czasach dynastii Han (206 p.n.e.-220 n.e.) i udoskonalona za panowania dynastii Tang (618-906) i Song (960-1279). W Europie porcelana pojawiła się dopiero po upływie stuleci. Pierwsze wiadomości zawierała relacja Marco Polo z podróży do Chin. A do XVI w. zaczęły docierać obiekty eksportowane przez Portugalczyków i Holendrów. Wzbudzały zachwyt kolekcjonerów i dostarczały inspiracji. Od XV w. podejmowano prace zmierzające do wynalezienia europejskiej porcelany. Udało się to z chwilą założenia w 1710 r. Królewskiej Manufaktury Porcelany w Miśni, a później dość licznych wytwórni m.in.: w Wiedniu, Berlinie, Nymphenburgu, Ludwigsburgu, Sèvres oraz polskich w Korcu i Baranówce. Dekoracje wczesnych wyrobów naśladowały porcelanę chińską i japońską, a jednym z popularnych motywów - malowanych emaliami ceramicznymi - były formy floralne, w tym kwiaty mające w sztuce orientalnej znaczenie symboliczne. Artykuł prezentuje historyczny rozwój form i rodzajów motywów kwiatowych wykorzystywanych w dekoracji wyrobów ceramicznych. Omówiono różnorodne źródła inspiracji motywami florystycznymi i zmieniającą się stylistykę dekoracji, która odpowiadała aktualnym prądom artystycznym (od rokoka do art deco). (abstrakt oryginalny)

The homeland of porcelain is China, where it was produced in the times of the Han Dynasty (206 B.C.-220 A.D.) and improved during the reign of the Tang Dynasty (618-906) and the Song Dynasty (960-1279). In Europe, porcelain appeared only after centuries. The fi rst news came with Marco Polo's account of his trip to China. In the 16th century objects exported by the Portuguese and the Dutch appeared. They aroused delight among the collectors and provided inspiration. From the 15th century work aimed at inventing European porcelain was undertaken. The success came with the foundation of the Royal porcelain factory in Meissen in 1710, and subsequently with quite a number of manufactories in Vienna, Berlin, Nymphenburg, Ludwigsburg, Sèvres and Polish factories in Korzec and Baranówka. Decoration of the early products imitated Chinese and Japanese porcelain, and one of the popular motifs - painted with ceramic enamels - were floral forms, including flowers having symbolic meaning in Oriental art. The article presents the historical development of the forms and types of fl oral motifs used in the decoration of ceramic products. It discusses various sources of inspiration evoked by floristic motifs, and the changing style of decoration, which corresponded to the current artistic styles (from rococo to art deco). (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Nowak J. (1934), Katalog wystawy kobierców mahometańskich ceramiki azjatyckiej i europejskiej urządzonej w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków, 65-69
  2. Maleszko-Sobkowiak K., Redlak M. (1990), Porcelana chińska epoki Qing (1644-1911) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie [kat. wyst. Muzeum w Nieborowie i Arkadii], Warszawa
  3. Pacana B., Romanowicz B. (2015), W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie [kat. wyst. luty-maj 2015], Kraków, 297
  4. Róż-Mielecka D. (1998), Pierwiastek boski. Niezwykłość i wprawa, czyli dawna sztuka Japonii, Wrocław, 40-41
  5. Piątkiewicz-Dereniowa M. (1996), Fajanse z Delft w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, Kraków, 9, 11, 13, 20
  6. Szwejkowska H. (1961), Książka drukowana XV-XVIII w. Zarys historyczny, Wrocław-Warszawa, 138, 159
  7. Danckert L. (2008), Leksykon porcelany europejskiej, Gdańsk, 58, 163, 360, 503, 659
  8. Piątkiewicz-Dereniowa M. (1983), Porcelana miśnieńska w zbiorach Wawelskich. [kat. zbiorów], t. 1-2, Kraków, 65, 94, 106
  9. Sozańska J.(2002), Porcelana z wytwórni europejskich. [kat. Zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu], Wrocław, 34, 38
  10. Helfricht J.(2012), A small Lexicon of Meissen Porcelain, Husum, 65
  11. Walcha O. (1975), Meißner Porzellan, Drezden
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0039-8144
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu