BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Martyniuk Olga (University of Gdansk, Poland), Gierusz Anna (University of Gdansk, Poland)
Tytuł
Location Behavior of Family Firms - Evidence of Poland
Źródło
Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2016, t. 17, z. 6, cz. 2, s. 283-295, bibliogr. 10 poz.
Entrepreneurship and Management
Tytuł własny numeru
Firmy rodzinne - wyzwania współczesności
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo rodzinne
Family-owned business
Uwagi
summ., The article has been financed by the funds from the National Science Centre under the UMO-2013/09/B/HS4/01175 contract.
Abstrakt
The choice of the location for a company is one of the most important strategic decisions of an enterprise. In family businesses, strategic targets most commonly combine the company's development with the interests of the family. This article aims to compare the factors influencing the location decisions of family and non-family enterprises. It seems, that due to the specificity of family businesses, factors of a personal nature (associated with the person making the decision and his/her family) will have greater significance, while in non-family businesses - the factors of a cost nature. The results of the study on 251 Polish entities from the SME sector, presented in the paper, confirm that in the case of family business, when deciding on the place for their business activity, majority choses a location near the place of the owners' residence. Another significant factor is family considerations e.g. the ease of accommodating childcare with work. An increased significance of the cost factors for non-family entities was not confirmed. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Budner W. (2004), Lokalizacja przedsiębiorstw. Aspekty ekonomiczno-przestrzenne i środowiskowe (Location of companies. Economic aspects of spatial and environmental), Publishing House: Poznan University of Economy, Poznan.
  2. Godlewska-Majkowska H. (2013), Lokalizacja przedsiębiorstwa w gospodarce globalnej (Enterprise location in global economy), Publishing house: Difin, Warsaw.
  3. Godlewska-Majkowska H. (2014), Ryzyko lokalizacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem (The risk of location in enterprise management) [in:] Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w Polsce (The risk of enterprise location in Poland), K. Kucinski (Ed.), Publishing house: CeDeWu, Warsaw.
  4. Jezak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A. (2004), Przedsiębiorstwo rodzinne: funkcjonowanie i rozwój (Family enterprise: functioning and development), Publishing house: Difin, Warsaw.
  5. Kahn J.A., Henderson D.A. (1992), Location Preferences of Family Firms: Strategic Decision Making or "Home Sweet Home"?, "Family Business Review", 5(3).
  6. Marjanski A. (2015), Uwarunkowania strategii rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych (Determinants of the development strategy of family businesses), "Przedsiębiorczość i Zarządzanie (Entrepreneurship and Management)", Volume XVI, Issue 7, Part I.
  7. Martyniuk O., Martyniuk-Peczek J., Peczek J. (2015), "Economic Vitality of Polish Suburbs", Proceedings Urban Planning and Property Development, GSTF, Singapore.
  8. Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Pomorskiego (2009), Gdansk.
  9. Szymanska I.A., Plaziak M. (2014), Klasyczne czynniki w procesie lokalizacji przedsiębiorstwa na wybranych przykładach (Classic factors in emterprise location on selected examples), "Przedsiębiorczość i Edukacja (Entrepreneurship and Education)", No. 10, Cracow.
  10. Więcek-Janka E. (2013), Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi (Leading values in the management of family businesses), Publishing House: Poznan University of Technology, Poznan.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-2486
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu