BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Włodarczyk Cezary W. (Collegium MediUniwersytet Jagielloński Collegium Medicum)
Tytuł
Zdrowie we wszystkich politykach : nowy wymiar polityki zdrowotnej
Health in all Policies a new Dimension of Health Policy
Źródło
Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 2015, t. 13, nr 1, s. 3-16, tab., bibliogr. 37 poz.
Słowa kluczowe
Polityka zdrowotna, Zdrowie, Polityka publiczna
Health care policy, Health, Public policy
Uwagi
summ.
Abstrakt
Głównym założeniem koncepcji Zdrowia we Wszystkich Politykach (Health in All Policies - HiAP) jest postulat przyporządkowania odpowiedzialności za zdrowotne konsekwencje ich działań wszystkim podmiotom, których aktywności mogą do takich konsekwencji prowadzić. Szeroka dystrybucja odpowiedzialności jest traktowana jako niezbędny warunek pozytywnych oddziaływań na zdrowie i przyczyniania się do zmniejszania nierówności w zdrowiu. Podejście typu HiAP może być postrzegane jako pewien wariant polityki zdrowotnej. (fragment tekstu)

The concept of "Health in All Policies" (HiAP) was presented for the first time, under this name, in 2006 in a book devoted to the issue. Even if traditionally it relied on ideas of "intersectoral cooperation" or "healthy public policy" which had been disseminated and popularized by World Health Organization it was unquestionable contribution by experts and politicians from Finland to make it theoretically relevant and politically attractive. The initiators enriched the concept itself and furnished sufficient amount of energy to acquire partisans in many countries and international institutions. The concept is founded on models accepting many determinants of health and their dynamic nature. Many factors impact health status, it changes over time and they evolve as well. Even when external factors are not taken into account individual's health goes forward, or rather backward. A great majority of all these factors lie outside control of medicine, medical sciences and ministries of health. The multi causational models of health determinants help to identify these areas of human activities - undertaken also in a form of many public policies - where processes affecting health may appear. Very often the authors of a public policy remains unaware that his/her initiative can influence health and sometimes the results are deplorable. The decision makers can avoid taking improper decisions provided they have sufficient consciousness and access to necessary information. It is also workable of in a government a special job is set up to warn in advance that a project or programme under consideration may cause health consequences. It is very practical to use procedures and tools offered by Health Impact Assessment (HIA) approach but it is essential to guarantee all indispensable political acceptance and support to make the process appropriately efficient.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Koivusalo M., The state of Health in All policies (HiAP) in the European Union: potential and pitfalls, "Journal of Epidemiology and Community Health" 2010; 64: 6500-6503.
  2. Health in All Policies - the 10 principles, Government of South Australia, 2007, http://www.sahealth.sa.gov.au/wps/wcm/connect/bd468c8043aee502b62ffeed1a914d95/tenprinciples-hiap-phcc-1004.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=bd468c8043aee502b62ffeed1a914d95; dostęp: 03.05.2015.
  3. Sihto M., Ollila E., Koivusalo M., Introduction, W: Ståhl T., Wismar M., Ollila E., Lahtinen E., Leppo K. (red), Health in All Policies. Prospects and Potentials, Ministry of Social Affairs and Health and European Observatory on Health Systems and Policies, Helsinki 2006: 3.
  4. Leppo K., Ollila E., Peña, S., Wismar M., Cook S. (red.), Health in All Policies. Seizing opportunities, implementing policies, Ministry of Social Affairs and Health and European Observatory on Health Systems and Policies, Helsinki 2013: 6.
  5. WHO Health in All Policies - Framework for Country Action, 09 May 2013, http://www.who.int/healthpromotion/conferences/8gchp/130509_hiap_framework_for_country_action_draft.pdf; dostęp: 10.05.2015 .
  6. Konstytucja Światowej Organizacji Zdrowia, Porozumienie zawarte przez Rządy reprezentowane na Międzynarodowej Konferencji Zdrowia i Protokół dotyczący Międzynarodowego Urzędu Higieny Publicznej, podpisane w Nowym Jorku dnia 22 lipca 1946 r. Dz.U. 1948 nr 61 poz. 477, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19480610477; dostęp: 13.04.2015.
  7. Health in all Policies, http://www.ilonakickbusch.com/kickbusch/health-in-all-policies/index.php; dostęp:05.03.2015.
  8. WHO, Targets for health for all. Targets in support of the European regional strategy for health for all, Copenhagen 1985.
  9. Ottawa Charter for Health Promotion, http://www.phac-aspc.gc.ca/ph-sp/docs/charter-chartre/pdf/charter.pdf, tłumaczenie: Karski J.B., Słońska Z., Wasilewski B.W. praca zbiorowa, "Promocja Zdrowia - Wprowadzenie do zagadnienia krzewienia zdrowia", Sanmedia, Warszawa, 1994: 423-433.
  10. Guest Blogger Health in All Policies: The emperor's old clothes, August 4, 2011, http://www.healthypolicies.com/2011/08/health-in-all-policies-the-emperor%E2%80%99s-old-clothes/; dostęp: 02.03.2015.
  11. Rudolph L., Caplan J., Mitchell C., Ben-Moshe K., Dillon L., Health in All Policies: Improving Health Through Intersectoral Collaboration, The Institute of Medicine, The National Academy of Sciences, September 18, 2013, http://iom.edu/~/media/Files/Perspectives-Files/2013/Discussion-Papers/BPH-HiAP.pdf; dostęp: 03.06.2015.
  12. Adelaide Statement on Health in All Policies. Report from the International Meeting on Health in All Policies, WHO, Government of South Australia, Adelaide 2010, http://www.who.int/social_determinants/hiap_statement_who_sa_final.pdf; dostęp: 14.04.2015.
  13. For the Public's Health: Revitalizing Law and Policy to Meet New Challenges, Institute of Medicine, Washington, DC, 2011, http://www.iom.edu/~/media/Files/Report%20Files/2011/For-the-Publics-Health-Revitalizing-Law-and-Policy-to-Meet-New-Challenges/For%20the%20Publics%20Health%202011%20Report%20Brief.pdf; dostęp: 03.05.2015.
  14. T. Ståhl, M. Wismar, E. Ollila, E. Lahtinen, K. Leppo (red.), Health in All Policies. Prospects and potentials, Ministry of Social Affairs and Health, Health Department, Finland, 2006.
  15. WHA62.12 Primary health care, including health system strengthening, Eighth plenary meeting, 22 May 2009, http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA62-REC1/WHA62_REC1-en-P2.pdf; dostęp: 26.05.2015.
  16. Traktat z Amsterdamu, tytuł XIII (dawny Tytuł X), Artykuł 152 (dawny artykuł 129), https://polskawue.gov.pl/files/polska_w_ue/prawo/traktaty/Traktat_amsterdamski.pdf; dostęp: 03.05.2015.
  17. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej tytuł XIX "zdrowie publiczne", art. 168 - tekst skonsolidowany uwzględniający zmiany wprowadzone traktatem z Lizbony, http://www.arslege.pl/traktat-168)o-funkcjonowaniu-unii-europejskiej/k40/s2173/; dostęp: 14.04.2015.
  18. Employment Social Policy Health and Consumer Affairs Council of the European Union. Council conclusions on Health in All Policies (HiAP), Brussels, 30 November and 1 December 2006, http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-06-453_en.htm?locale+en; dostęp: 04.06.2015.
  19. Health Ministerial Delegations of E.U. Member States Declaration on "Health in All Policies", EU Conference "Health in all policies: achievements and challenges", Rome, 18 December 2007, http://www.publichealth.ie/files/file/DECLARATION_ADOPTED_SIGNATURES.pdf; dostęp: 01.06.2015.
  20. WHITE PAPER, Together for Health: A Strategic Approach for the EU 2008-2013, http://ec.europa.eu/health-eu/doc/whitepaper_en.pdf; dostęp: 07.03.2015.
  21. Council of the European Union, Equity and Health in All Policies: Solidarity in Health, Brussels: 9947/10; 2010, http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/10/ st09/st09947.en10.pdf; dostęp: 6.06.2015.
  22. UE Zdrowie we wszystkich obszarach polityki, Polityka UE, http://ec.europa.eu/health/health_policies/policy/index_pl.htm; dostęp:15.05.2015.
  23. Kickbusch I., Gleicher D., Governance for health in the 21st century, World Health Organization, Copenhagen 2012.
  24. Health in All Policies: A Guide for State and Local Governments, Copyright Public Health Institute and American Public Health Association 2013, https://www.apha.org/~/media/files/pdf/fact%20sheets/health_inall_policies_guide_169pages.ashx; dostęp: 15.04.2015.
  25. The South Australian approach to Health in All Policies: background and practical guide Version 2, November 2011, Department of Health, Government of South Australia, 2011, http://www.sahealth.sa.gov.au/wps/wcm/connect/public+content/sa+health+internet/health+reform/health+in+all+policies/the+south+australian+model+pf+health+in+all+policies; dostęp: 02.06.2015.
  26. Bauman A.E., King L., Nutbeam D., Rethinking the evaluation and measurement of health in all policies, "Health Promotion Internationalˮ 2014; 1(29): 143-151.
  27. Wismar M., McQueen D. et al., Rethinking the politics and implementation of health in all policies, "Israel Journal of Health Policy Research" 2013;2(1): 17, http://www.ijhpr.org/content/pdf/2045-4015-2-17.pdf; dostęp:05.03.2015.
  28. Baum F., Lawless A., Delany T., MacDougall C., Williams C., Broderick D., Wildgoose D., Harris E., McDermott D., Kickbusch I., Popay J., Marmot M., Evaluation of Health in All Policies: concept, theory and application., "Health Promotion International" 2014;29 (S1): 130-142.
  29. Loeppke R., Taitel M., Haufle V., Parry T., Kessler R.C., Jinnett K., Health and Productivity as a Business Strategy: A Multiemployer Study, "JOEMˮ 2009; 51(4), https://www.acoem.org/uploadedFiles/Healthy_Workplaces_Now/HPM%20As%20a%20Business%20Strategy.pdf; dostęp: 21.04.2015.
  30. Thomas D., The causal effect of health on social and economic prosperity: Methods and findings, Prepared for the AERC Health, Economic Growth and Poverty Reduction in Africa Framework Workshop, Accra June 2009, http://dspace.africaportal.org/jspui/bitstream/123456789/32329/1/ThomasD_Causal.pdf?1; dostęp:12.03.2015.
  31. Moradia M., Meshkib M., Jabbarzadec A., A study on relationship between income, health and family relationship and happiness, "Management Science Letters" 2013; 3: 1287-1290, http://www.growingscience.com/msl/Vol3/msl_2013_54.pdf; dostęp:02.06.2015.
  32. Krech R., Reflections on the Adelaide 2010 Health in All Policies International Meeting, "Public Health Bulletin SA" 2010; 7 (2), http://www.health.sa.gov.au/pehs/publications/publichealthbulletin-pehs-sahealth-1007.pdf; dostęp: 07.05.2015.
  33. Ollila E., Health in all policiesdfrom rhetorics to action, "Scandinavian Journal of Public Health" 2011; (Suppl. 6): 11-18, http://sjp.sagepub.com/content/39/6_suppl/11.full.pdf+html; dostęp: 14.04.2015.
  34. Freiler A., Muntaner C., Shankardass K., Mah C.L., Molnar A., Renahy E., O'Campo P., Glossary for the implementation of Health in All Policies (HiAP), "Journal of Epidemiology and Community Health" 2013; 67: 1068-1072, http://jech.bmj.com/content/67/12/1068.full.pdf+html; dostęp:02.06.2015.
  35. Kemm J., Health impact assessment and Health in All Policies, w: T. Ståhl, M. Wismar, E. Ollila, E. Lahtinen, K. Leppo (red.), Health in All Policies. Prospects and potentials, Ministry of Social Affairs and Health, Health Department, Finland, 2006: 189-208.
  36. Collins J., Koplan J.P., Health Impact Assessment. A Step Toward Health in All Policies, "JAMAˮ 2009; 302(3): 315-317, http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/302/3/315; dostęp:03.05.2015.
  37. The American Public Health Association, Promoting Health Impact Assessment to Achieve Health in All Policies, Oct 30, 2012.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1731-7398
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.4467/20842627OZ.15.001.4114
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu