BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Szafrańska Monika (Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie)
Tytuł
Poziom świadomości mieszkańców obszarów wiejskich z zakresu praw konsumenckich na rynku usług bankowych na przykładzie ludności wiejskiej województwa małopolskiego
The Level of Consumer Awareness of Rural Areas in the Banking Services Market on the Example of the Rural Population of the Małopolskie Voivodship
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 3, s. 289-294, rys., tab., bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Ludność wiejska, Prawa konsumenta, Rynek usług bankowych, Obszary wiejskie, Usługi bankowe
Rural population, Consumer law, Banking services market, Rural areas, Banking services
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D1, G21, I24
streszcz., summ.
Kraj/Region
Województwo małopolskie
Małopolskie Voivodeship
Abstrakt
Celem pracy jest określenie i charakterystyka poziomu znajomości praw konsumenckich na rynku usług bankowych w grupie mieszkańców obszarów wiejskich województwa małopolskiego oraz określenie wybranych czynników społeczno-demograficznych determinujących ten poziom. Zasadniczym źródłem danych wykorzystanych do analizy i wnioskowania były informacje pierwotne uzyskane z badań własnych. Badania metodą wywiadu bezpośredniego zrealizowano w 2016 roku na grupie 370 osób. Wywiad został przeprowadzony z mieszkańcami małopolskiej wsi. W badaniach zastosowano celowy dobór próby. Analiza statystyczna badanego materiału obejmowała sumaryczne wskaźniki statystyczne oraz nieparametryczny test χ2. Jak wynika z analizy, poziom znajomości praw konsumenckich w badanej grupie respondentów był niski. Większość mieszkańców wsi stwierdziła, że ich wiedza z tego zakresu jest niewystarczająca. Odnotowano zróżnicowanie odpowiedzi respondentów w zależności od wieku, wykształcenia i głównego źródła dochodu. Przedstawione rezultaty badań wskazują, że dotychczasowy sposób propagowania wiedzy finansowej prowadzonej przez różne podmioty w Polsce jest mało efektywny.(abstrakt oryginalny)

The aim of the study was to determine and characterise the level of knowledge of consumer rights in the banking services market in the group of rural population of Malopolskie Voivodship and to identify selected socio-demographic factors determining this level. The main source of the data used for the analysis and the applications were the primary information obtained from personal research. The research was done by using PAPI method in 2016 on the group of 370 people. The interview was conducted with the inhabitants of the Małopolskie province. In the study a deliberate selection of the sample was applied. The statistical analysis of the studied material encompassed aggregate statistical indicators as well as the non-parametric test χ2. According to the analysis, the level of knowledge of consumer rights in the respondent group was low. Most respondents claim that their knowledge in this area is insufficient. There was a diversity of responses of respondents depending on age, education and main source of income. The presented research results indicate that the current way of promoting financial knowledge conducted by various entities in our country is not effective enough.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Barbrich Przemysław. 2017. "Co dla branży oznacza zaufanie?". Nowoczesny Bank Spółdzielczy 5: 42-45.
  2. Dąbrowska Anna. 2012. Konsument na rynku usług bankowych. [W] Ochrona konsumentów na rynku usług bankowych i telekomunikacyjnych, red. A. Dąbrowska, M. Janoś-Kresło, 11-59. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  3. EC. 2007. Financial Education. Brussels: European Commission.
  4. GUS. 2015. Rocznik statystyczny województw - Polska. Warszawa: Zaklad Wydawnictw Statystycznych.
  5. Iwanicz-Drozdowska Małgorzata. 2014. Wykluczenie finansowe i edukacja finansowa - kilka uwag w dyskusji. [W] Rola edukacji finansowej w ograniczaniu wykluczenia finansowego, 113-116. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
  6. Kata Ryszard. 2011. Endogeniczne i instytucjonalne czynniki kształtujące powiązania finansowe gospodarstw rolnych z bankami. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  7. Koźliński Tomasz. 2017. Wybrane wyniki badania Polaków nt. korzystania z usług bankowych. Warszawa: NBP.
  8. Kukuła Karol. 2012. Elementy statystyki w zadaniach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  9. TNS Polska. 2016. Reputacja polskiego sektora bankowego. Warszawa: TNS Polska.
  10. Stan wiedzy finansowej Polaków. 2009. Raport Fundacji Kronenberga przy City Handlowy, Warszawa: Dom Badawczy Maison.
  11. Szafrańska Monika. 2015. "Poziom wiedzy finansowej właścicieli drobnych gospodarstw rolnych Małopolsce". Roczniki Naukowe SE RiA XVII (2): 224-229.
  12. UOKiK. 2009. Konsumenci na rynku usług bankowych. Raport. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.3265
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu