BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zmarlicki Krzysztof (Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach), Brzozowski Piotr (Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach)
Tytuł
Preferencje konsumentów według płci w zakresie konsumpcji warzyw liściowych
Consumers Preferences for Leaf Vegetables According to Gender
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 3, s. 332-336, rys., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Preferencje konsumenta, Konsument, Konsumpcja, Warzywa, Rynek, Wyniki badań
Consumer preferences, Consumer, Consumption, Vegetables, Market, Research results
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D12
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest określenie preferencji konsumentów dla warzyw liściowych ze szczególnym uwzględnieniem gotowych konfekcjonowanych mieszanek sałat. W Polsce od początku wieku obniża się spożycie warzyw. Jest ono zauważalne szczególnie w przypadku warzyw gatunków korzeniowych, takich jak: marchew, cebula i buraki. Wyjątkiem są tzw. warzywa sałatowe, których spożycie w Polsce wzrasta. Przedstawiono wyniki badań ankietowych, które miały wskazać na podstawie opinii konsumentów, jakie warzywa liściowe są najchętniej nabywane oraz co wpływa na podjęcie decyzji zakupu. Przeprowadzono 285 badań ankietowych dotyczących preferencji konsumentów dla warzyw liściowych w Skierniewicach w kwietniu i maju 2017 roku. Warzywa liściowe w postaci głównie sałaty i gotowych mieszanek spożywało regularnie ponad 70% ankietowanych. Najczęściej kupowanym warzywem liściowym wśród badanej populacji była sałata krucha.(abstrakt oryginalny)

The study on consumer preferences on leafy vegetables was conducted on 285 persons in Skierniewice Poland. Leafy vegetables, mainly lettuce and ready-to-eat bagged salads regularly consume more than 70% of the respondents, i.e. eat at least twice a week. The most commonly purchased leaf vegetable among the studied population was Iceberg lettuce, which was consumed by 49% of women and 58% of men. Most respondents stated that they did not buy bagged salads. It seems that the reason for the limited purchases is the too high price of bagged salads in relation to the price of lettuce sold by piece. In addition to this a significant proportion of consumers are concerned about freshness of bagged salads, as the most important driver when deciding to buy a bagged salads was their fresh appearance. Due to rising consumption and increased imports, the growth of leafy vegetables has good prospects of development. It seems that with the increase of the population incomes the consumption of bagged salads will grow as it did in Western Europe and North America.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Babicz-Zielińska Ewa. 2010. " Postawy konsumentów wobec nowej żywności". Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni 65: 16-22.
  2. Cook Robert A. 2015. Trends in the Marketing of Fresh Produce and Fresh-Cut/Value-added Produce. https://arefiles.ucdavis.edu/uploads/filer_public/95/83/9583470c-cec3-42bf-8718-a8d2930a6525/ freshcut2015update150501.pdf, dostęp 21 maja 2017.
  3. GUS. 2002-2012. Budżety gospodarstw domowych 2001-2012. Warszawa: GUS.
  4. Laskowski Wacław, Ewa Świstak. 2014. Zmiany we wzorcach spożycia żywności w Polsce. http://www. ekosaldo.pl/Wydania/ZmianySpozycia2014kk.pdf, dostęp 20 maja 2017.
  5. Nosecka Bożena (red.). 2016. Rynek Owoców i Warzyw. Stan i Perspektywy 48: 1-60.
  6. Piwowar Arkadiusz. 2016. "Spożycie podstawowych produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego w Polsce w latach 2000-2012". Handel Wewnętrzny 1 (360): 94-103.
  7. Ragaert Peter, Wim Verbeke, Frank Devlieghere, Johan Debevere. 2004. "Consumer perception and choice of minimally processed vegetables and packaged fruit". Food Quality and Preference 15: 259-270.
  8. Thompson Gary D., Paul N. Wilson. 1999. "Market Demands for Bagged, Refrigerated Salads". Journal of Agricultural and Resource Economics 24 (2): 463-481.
  9. Zmarlicki Krzysztof, Piotr Brzozowski, Dariusz Paszko. 2016. "Przyczyny spadku spożycia marchwi i cebuli w gospodarstwach domowych w opinii konsumentów". Roczniki Naukowe SERIA XVIII (5): 295-299.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.3272
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu