BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Matwiejczuk Rafał (Uniwersytet Opolski)
Tytuł
Koncepcja zarządzania opartego na wiedzy jako podstawa rozwoju kompetencji przedsiębiorstwa
Knowledge-Based Management Concept as a Basis for Business Competences Development
Źródło
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, 2017, z. 108, s. 263-273, tab., rys., bibliogr. 27 poz.
Słowa kluczowe
Organizacje oparte na wiedzy, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Przewaga konkurencyjna
Knowledge-based organisations, Enterprise management, Competitive advantage
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedsiębiorstwa stale poszukują sposobów budowania i utrzymywania trwałej, długofalowej przewagi konkurencyjnej. Wśród czynników oddziałujących na tworzenie przewagi konkurencyjnej ważne miejsce zajmują potencjały sukcesu przedsiębiorstwa, obejmujące: (1) zasoby, (2) zdolności oraz (3) kompetencje. Wśród potencjałów sukcesu posiadanych przez przedsiębiorstwo szczególne znaczenie posiadają zasoby wiedzy, a także zdolności i kompetencje przedsiębiorstwa opierające się na tych zasobach. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania koncepcji zarządzania opartego na wiedzy w kształtowaniu i rozwoju kompetencji przedsiębiorstwa oddziałujących na tworzenie jego przewagi konkurencyjnej. (abstrakt oryginalny)

Firms are constantly looking for ways leading to building and maintaining the sustained, long-term competitive advantage. Among the factors affecting business competitive advantage creation an important place is occupied by business success potentials including: (1) resources, (2) capabilities and (3) competences. Among the business potentials an important role is assigned to knowledge resources, as well as to capabilities and competences which are embedded on these resources. The aim of the article is to present the possibilities of the knowledge-based management concept exploitation in the process of the development of a firm competences affecting business competitive advantage creation. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ahonen H., Engeström Y., Virkkunen J.: Knowledge Management - The Second Generation: Creating Competencies Within and Between Work Communities in Competence Laboratory, [in:] Malhotra Y. (ed.): Knowledge Management and Virtual Organizations. Idea Group Publishing, Hershey - London 2000, pp. 282-305.
  2. Becker G.S.: Human Capital. University of Chicago Press, Chicago 1983.
  3. Clarke Th.: The Knowledge Economy. "Education + Training", vol. 43, no. 4/5, 2001, pp. 189-196.
  4. Day G.S.: The Capabilities of Market-Driven Organizations. "Journal of Marketing", vol. 58, no. 4, 1994, pp. 37-52.
  5. Day G.S., Wensley R.: Assessing Advantage: A Framework of Diagnosing Competitive Superiority. "Journal of Marketing", vol. 52, no. 2, 1988, pp. 1-20.
  6. Easterby-Smith M., Prieto I.M.: Dynamic Capabilities and Knowledge Management: an Integrative Role for Learning? "British Journal of Management", vol. 19, no. 3, 2008, pp. 235-249.
  7. Eriksen B., Mikkelsen J.: Competitive Advantage and the Concept of Core Competence, [in:] Foss N.J., Knudsen Ch. (eds.): Towards a Competence Theory of the Firm. Routledge, London and New York 1996, pp. 54-74.
  8. Foss N.J.: Introduction. The Emerging Competence Perspective, [in:] Foss N.J., Knudsen Ch. (eds.): Towards a Competence Theory of the Firm. Routledge, London and New York 1996, pp. 1-12.
  9. Hong J., Ståhle P.: The Coevolution of Knowledge and Competence Management. "International Journal of Management Concepts and Philosophy", vol. 1, no. 2, 2005, pp. 129-145.
  10. Kiiras J., Huovinen P.: Implanting New Cross-Disciplinary Knowledge Into A Firm's Management-Driven Business Competences in the Case of Building-Related Firms Based in Finland, [in:] Sanchez R., Heene A. (eds.): A Focused Issue on Managing Knowledge Assets and Organizational Learning. "Research in Competence-Based Management", vol. 2, 2005, Elsevier Ltd., Oxford, pp. 141-163.
  11. Knudsen Ch.: The Competence Perspective. A Historical View, [in:] Foss N.J., Knudsen Ch. (eds.): Towards a Competence Theory of the Firm. Routledge, London and New York 1996, pp. 13-37.
  12. Kogut B., Zander U.: Knowledge of the Firm, Combinative Capabilities, and the Replication of Technology. "Organization Science", vol. 3, no. 3, 1992, pp. 383-397.
  13. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E.: Koncepcje strategie organizacji, PWE, Warszawa 2009.
  14. Matwiejczuk R.: Kompetencje logistyki w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014.
  15. Matwiejczuk R.: Koncepcja Resource-Based View jako podstawa rozwoju kompetencji przedsiębiorstwa, [w:] Brzóska J., Pyka J. (red.): Organizacja i Zarządzanie. Zeszyt osiemdziesiąty trzeci. Nowoczesność przemysłu i usług. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 1941, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2015, s. 437-446.
  16. Matwiejczuk R.: Koncepcja dynamicznych zdolności jako podstawa rozwoju kompetencji przedsiębiorstwa, [w:] Brzóska J., Pyka J. (red.): Organizacja i Zarządzanie. Zeszyt dziewięćdziesiąty trzeci. Nowoczesność przemysłu i usług, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 1957, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2016, s. 355-364.
  17. Mom T.J.M., Van den Bosch F.A.J., Volberda H.W.: Managing the Tension Between Competence Building and Competence Leveraging by Influencing Managerial and Organizational Determinants of Horizontal Knowledge Exchange, [in:] Sanchez R., Heene A. (eds.): A Focused Issue on Managing Knowledge Assets and Organizational Learning. "Research in Competence-Based Management", vol. 2, 2005, Elsevier Ltd., Oxford, pp. 165-191.
  18. Moszkowicz M., Potocka A.: Zarządzanie wiedzą - wyzwania i problemy, [w:] Krupski R., Lichtarski J. (red. nauk.): Stan i perspektywy rozwoju teorii i praktyki zarządzania na progu XXI wieku. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, nr 940, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2002, s. 591-599.
  19. Murawska M.: Strategiczne znaczenie wiedzy w procesie kształtowania wartości rynkowej przedsiębiorstwa, [w:] Krupski R., Lichtarski J. (red. nauk.): Stan i perspektywy rozwoju teorii i praktyki zarządzania na progu XXI wieku. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, nr 940, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2002, s. 600-610.
  20. Nogalski B.: Kierunki badań i rozwoju nauk o zarządzaniu - kontekst strategiczny, [w:] Krupski R. (red.): Zarządzanie strategiczne. Podstawowe problemy. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria: Zarządzanie, Wałbrzych 2008, s. 11-26.
  21. Nordhaug O., Grønhaug K.: Competences as Resources in Firms, "The International Journal of Human Resource Management", vol. 5, no. 1, 1994, pp. 89-106.
  22. Prockl G.: Logistik-Management im Spannungsfeld zwischen wissenschaftlicher Erklärung und praktischer Handlung. Deutscher Universitäts Verlag / GWV Fachverlage, Wiesbaden 2007.
  23. Sanchez R., Heene A., Thomas H.: Towards the Theory and Practice of Competence-Based Competition, [w:] Sanchez R., Heene A., Thomas H. (eds.): Dynamics of Competence-Based Competition: Theory and Practice in the New Strategic Management. Elsevier, London 1996, pp. 1-36.
  24. Snowden D., Complex Acts of Knowing: Paradox and Descriptive Self-Awareness. "Journal of Knowledge Management", vol. 6, no. 2, 2002, pp. 100-111.
  25. Stańczyk-Hugiet E.: Planowanie strategiczne w obszarze wiedzy, [w:] Krupski R. (red.): Planowanie strategiczne w warunkach niepewności. Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Seria: Zarządzanie i Marketing, Wałbrzych 2007, s. 183-192.
  26. Tuomi I.: The Future of Knowledge Management. "Lifelong Learning in Europe", vol. VII, no. 2, 2002, pp. 69-79.
  27. Willem A., Buelens M., Knowledge Flows Between Units through Different Types of Inter-Unit Linkages, [in:] Sanchez R., Heene A. (eds.): A Focused Issue on Managing Knowledge Assets and Organizational Learning. "Research in Competence-Based Management", vol. 2, 2005, Elsevier Ltd., Oxford, pp. 193-226.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1641-3466
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu