BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Czernek Katarzyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Relacje biznesowe a więzi społeczne - przykład współpracy przedsiębiorców turystycznych w Wiśle
Business Relations vs. Social Ties - the Case of Cooperation among Tourism Businesses in Wisła, Poland
Źródło
Zeszyty Naukowe Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2017, nr 19, s. 133-146, bibliogr. 25 poz.
The Research Journal of the Chorzow Faculty of the Poznan School of Banking : Strategies of Networked Organizations
Tytuł własny numeru
Strategie przedsiębiorstw w sieci
Słowa kluczowe
Współpraca gospodarcza, Więzi społeczne, Turystyka, Relacje międzyludzkie
Economic cooperation, Social bond, Tourism, Interpersonal relations
Uwagi
summ., streszcz.
Kraj/Region
Wisła
Abstrakt
Celem artykułu jest ukazanie wzajemnego oddziaływania więzi społecznych oraz formalnych relacji biznesowych i ich wpływu na współpracę gospodarczą między przedsiębiorcami w gminach turystycznych. W tym celu wykorzystano przykład relacji zachodzących między przedsiębiorcami z gminy Wisła. W artykule przedstawiono koncepcję zakorzenienia społecznego autorstwa Marka Granovettera i wskazano na jej użyteczność do badania powiązań między relacjami społecznymi i gospodarczymi w odniesieniu do gmin turystycznych. Następnie zaprezentowano metodykę badań oraz wyniki dokonanej analizy, zaś rozważania zakończono wnioskami dotyczącymi kierunków przyszłych badań oraz zaleceniami dla praktyki gospodarczej.(abstrakt oryginalny)

The paper undertakes to epitomize interactions between social ties and formal business relationships, as well as their influence on entrepreneurs' cooperative behaviors in popular tourist areas. Relations among private businesses operating in the municipality of Wisła, Poland, are used as an example. The paper is composed of five parts. The first provides an introduction to the ensuing discussion of the central point. The second part presents Mark Granovetter's concept of social embeddedness, pointing out its applicability to investigating the links between social and economic relations found at tourist destinations. The subsequent part describes the research methodology applied, while part four reports the research findings, and is followed by conclusions and recommendations for future research and business practice.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Beritelli P., 2011, Cooperation among prominent actors in a tourist destination, Annals of Tourism Research, 38(2), 607-629.
  2. Bornhorst T., Ritchie, B., Sheehan, L., 2010, Determinants of tourism success for DMOs & destinations: An empirical examination of stakeholders' perspectives, Tourism Management, 31(5), 572-589.
  3. Czakon W., 2009, Mity o badaniach jakościowych w naukach o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, 9, 13-15.
  4. Czakon W., 2012, Sieci w zarządzaniu strategicznym, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  5. Czernek K., 2017, Zakorzenienie społeczne jako determinant współpracy w sektorze turystycznym, Katowice: Wyd. UE w Katowicach.
  6. Eisenhardt K.M., Graebner M.E., 2007, Theory building from cases: Opportunities and challenges, Academy of Management Journal, 50(1), 25-32.
  7. Gibbons R., 2005, What is Economic Sociology and Should any Economists Care?, Journal of Economic Perspectives, 19(1), 3-7.
  8. Granovetter M., 1985, Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness, American Journal of Sociology, 91(3), 481-510.
  9. Grangsjo Y. v. F., 2006, Hotel networks and social capital in destination marketing, International Journal of Service Industry Management, 17(1), 58-75.
  10. Jack S.L., 2005, The Role, Use and Activation of Strong and Weak Network Ties: Qualitative Analysis, Journal of Management Studies, 42(6), 1249-1260.
  11. Jack, S.L., 2010, Approaches to studying networks: implications and outcomes, Journal of Business Venturing, 25, 120-137.
  12. Jack S.L., Anderson A.R., 2002, The effects of embeddedness on the entrepreneurial process, Journal of Business Venturing, 17, 467-487.
  13. Jack S.L., Dodd S.D., Anderson, A.R., 2008, Change and the development of entrepreneurial networks over time: A processual perspective, Entrepreneurship & Regional Development, 20 March, 125-159.
  14. Kawa A., 2017, Orientacja sieciowa przedsiębiorstw branży usług logistycznych, Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.
  15. Johannisson B., 1987, Beyond process and structure: social exchange networks, International Studies of Management and Organisation, XVII/1, 3-23.
  16. Johannisson B., Mȍnsted M., 1997, Contextualizing entrepreneursial networking, International Journal of Management and Organization, 27(3), 109-136.
  17. Halinen A., Törnroos J.Å., 1998, The role of embeddedness in the evolution of business networks, "Scandinavian Journal of Managament", 14(3), 187-205.
  18. Klimas P., Twaróg S., 2013, Wpływ bliskości międzyorganizacyjnej na wzrost poziomu integracji łańcuchów dostaw, w: Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, red. R. Knosala, Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
  19. Krippner G.R., Alvarez A.S., 2007, Embeddedness and the Intellectual Projects of Economic Sociology, Annual Review of Sociology, 33, 219-240.
  20. Miles M. B., Huberman A.M., 2000, Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana.
  21. Mitręga M., Zolkiewski J., 2012, Negative consequences of deep relationships with suppliers: An exploratory study in Poland, Industrial Marketing Management, 41(5), 886-894.
  22. Ratajczak-Mrozek M. 2014, Negatywne efekty osadzenia i relacji przedsiębiorstw-wymiar działalności lokalnej i międzynarodowej, Studia Ekonomiczne, 182, 55-64.
  23. Światowiec-Szczepańska J., Zdziarski M., 2016, Teoria sieci społecznych w naukach o zarządzaniu, Problemy Zarządzania, 4(64), t. 2, 5-10.
  24. Uzzi B., 1997, Social Structure and Competition in Interfirm Networks: The Paradox of Embeddedness, Administrative Science Quarterly, 42(1), 35-67.
  25. Waluszewski A., Håkansson H., 2006, The importance of angry actors, Paper presented at the Proceedings of the 22nd Annual IMP Conference, Milan, Italy.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1642-9605
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu