BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wójcik Dagmara (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Sieciowe modele biznesu - jak wiele wyjaśniają teorie referencyjne?
Network Business Models - How Much Can Reference Theories Explain?
Źródło
Zeszyty Naukowe Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2017, nr 19, s. 165-180, bibliogr. 71 poz.
The Research Journal of the Chorzow Faculty of the Poznan School of Banking : Strategies of Networked Organizations
Tytuł własny numeru
Strategie przedsiębiorstw w sieci
Słowa kluczowe
Modele biznesowe, Sieci komputerowe, Ekonomia współdzielenia, Platformy technologiczne
Business models, Computer networks, Sharing economy, Technological platforms
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
W dobie szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii dotychczasowe postrzeganie modeli biznesu zrewolucjonizowały modele sieciowe, stając się jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań dla wielu współczesnych przedsiębiorstw. Mimo iż badacze uznali koncepcję modeli biznesu za istotną, wciąż brakuje publikacji odnoszących się do modeli sieciowych, także tych zbudowanych wokół platform technologicznych. W literaturze brakuje również opracowań podejmujących kwestię podstaw teoretycznych, w tym także tych oferujących wyjaśnienia ich przewagi konkurencyjnej. W związku z tym celem artykułu jest przedstawienie specyfiki przewagi konkurencyjnej sieciowych modeli biznesu, budowanych wokół platform technologicznych, na gruncie wiodących sieciowych teorii referencyjnych, tj. teorii kosztów transakcyjnych, teorii zasobowej oraz teorii sieci społecznych.(abstrakt oryginalny)

In the present age of rapid technology advances, network business models based on digital platforms have come to define our perception of a business model as such, emerging as a promising and viable option for many companies. Although the concept of business model has been recognized as significant by a majority of scholarship, published research focusing on network business models, including those based on digital platforms, is still scarce. Further, there have been rather few research endeavors addressing the theoretical foundations for such models and inquiring into why such models would have a competitive edge. The paper aims to specifically address the question of where the competitive advantage of network business models based on digital platforms arises from, looking from the perspectives proposed by the principal network reference theories, such as transaction cost economics, the resource based view, and the social network theory.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamik A., 2007, Więzi partnerskie a proces kształtowania nowoczesnej architektury biznesu, w: Mechanizmy i obszary przeobrażeń w organizacjach, red. A. Potocki, Warszawa: Difin.
  2. Afuah A., Tucci C.L., 2000, Internet Business Models and Strategies: Text and Cases, New York: Irwin - McGraw-Hill.
  3. Baldwin C.Y., Clark K.B., 2000, Design Rules, t. I: The Power of Modularity, Cambridge, Mass.: The MIT Press.
  4. Baldwin C.Y., Woodard C.J., 2009, The Architecture of Platforms: A Unified View, Cheltenham - Northampton, Mass.: Harvard Business School.
  5. Bardhi F., Eckhardt G.M., 2012, Access-based consumption: The case of car sharing, Journal of Consumer Research, 39(4), 881-898.
  6. Barney J., 1991, Firm resources and sustained competitive advantage, Journal of Management, 17(1), 99-120.
  7. Baum A.C., Oliver C., 1990, Institutional Linkages and Organizational Morality, Administrative Science Quarterly, 36, 187-218.
  8. Benkler Y., 2006, The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom, New Haven: Yale University Press.
  9. Bonciu F., 2016, Impact of the Sharing Economy on the Labor Market, Romanian Economic and Business Review, 11(2), 43-51.
  10. Brusoni S., Fontana R., 2005, Modularity as an Entry Strategy: The invasion of new niches in the LAN equipment industry, CESPRI working papers 171, Milano: Universita Bocconi.
  11. Caillaud B., Jullien B., 2003, Chicken & egg: Competition among intermediation service providers, RAND Journal of Economics, 34(2), 309-328.
  12. Chung S.A., Singh H., Lee K., 2000, Complementarity, Status Similarity and Social Capital as Drivers of Alliance Formation, Strategic Management Journal, 21, 1-22.
  13. Cohen B., Kietzmann J., 2014, Ride on! Mobility business models for the sharing economy, Organization and Environment, 27(3), 279-296.
  14. Czakon W., 2011, Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, 11, 3-6.
  15. Czakon W., 2012, Sieci w zarządzaniu strategicznym, Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  16. Czakon W., 2013, Splątanie gospodarki, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 49(4), 17-26.
  17. Czakon W., 2015, Sieci międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu - w kierunku sieciowych modeli biznesu, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 217, 9-18.
  18. Czakon W., Czernek K., 2016, The role of trust-building mechanisms in entering into network coopetition: The case of tourism networks in Poland, Industrial Marketing Management, 57, 64-74.
  19. Czernek K., 2012, Uwarunkowania współpracy na rzecz rozwoju turystyki w regionie, Kraków: Proksenia.
  20. D'Aveni R.A., 1998, Waking up to the new era of hypercompetition, Washington Quarterly, 21(1), 183-195.
  21. D'Aveni R.A., Gunther R.E., 1994 (reprinted: 2010), Hypercompetition: Managing the dynamics of strategic maneuvering, New York: The Free Press.
  22. Daunorienė A., Drakšaitė A., Snieška V., Valodkienė G., 2015, Evaluating sustainability of sharing economy business models, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 836-841.
  23. Evans D.S., 2003, Some empirical aspects of multi-sided platform industries, Review of Network Economics, 2(3), 191-209.
  24. Evans D.S., Schmalensee R., 2013, The Antitrust Analysis of Multi-Sided Platform Businesses, w: Oxford Handbook on International Antitrust Economics, red. R. Blair, D. Sokol, Oxford: Oxford University Press.
  25. Fisher T., 2016, An education in geodesign, Landscape and Urban Planning, 156, 20-22.
  26. Freitag M., Bühlmann M., 2009, Crafting trust: The role of political institutions in a comparative perspective, Comparative Political Studies, 42(12), 1537-1566.
  27. Gulati R., 1995, Does familiarity breed trust? The implications of repeated ties for contractual choice in alliances, Academy of Management Journal, 38(1), 85-112.
  28. Guttentag D., 2015, Airbnb: disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector, Current Issues in Tourism, 18(12), 1192-1217.
  29. Hagiu A., 2006, Multi-Sided Platforms: From Microfoundations to Design and Expansion Strategies, Working Paper 07-094, Harvard Business School.
  30. Hagiu A., 2014, Strategic Decisions for Multi-sided Platforms, MIT Sloan Management Review, 55(2), 71-80.
  31. Henten A.H., Windekilde I.M., 2016, Transaction costs and the sharing economy, Digital Policy, Regulation and Governance, 18(1), 1-15.
  32. Herreros F., Criado H., 2008, The state and the development of social trust, International Political Science Review, 29(1), 53-71.
  33. Huotari K., Hamari J., 2012, Defining gamification: a service marketing perspective, Proceeding of the 16th International Academic MindTrek Conference ACM: 17-22.
  34. Jin H., Tu X., Han Z., Liao X., 2005, A community-based trust model for P2P networks, International Conference on High Performance Computing and Communications, Berlin - Heidelberg: Springer.
  35. Kaleta A., 2014, Strategia ekspansji czy stabilizacji?, w: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, red. A. Kaleta, K. Moszkowicz, L. Sołoducho-Pelc, Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
  36. Klimas P., 2014, Sieci innowacji: implikacje bliskości organizacyjnej, Katowice: Wyd. UE w Katowicach.
  37. Markides C., Oyon D., 2010, What to do against disruptive business models (When and how to play two games at once), MIT Sloan Management Review, 51(4), 25-32.
  38. Martin E., Shaheen S., Lidicker J., 2010, Impact of carsharing on household vehicle holdings: Results from North American shared-use vehicle survey, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2143, 150-158.
  39. Mason K., Spring M., 2011, The sites and practices of business models, Industrial Marketing Management, 40(6), 1032-1041.
  40. Morgan R.M., Hunt S.D., 1994, The commitment-trust theory of relationship marketing, Journal of Marketing, 58(3), 20-38.
  41. Murmann J.P., Frenken K., 2006, Toward a systematic framework for research on dominant designs, technological innovations, and industrial change, Research Policy, 35, 925-952.
  42. Niemczyk J., 2012, Sieci międzyorganizacyjne z perspektywy podstawowych nurtów nauk o zarządzaniu, w: Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, red. J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński, Warszawa: C.H. Beck.
  43. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B. (red.), 2012, Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania, Warszawa: C.H. Beck.
  44. Nowicka-Skowron M., Pachura P., 2009, Strategie innowacyjne przedsiębiorstw wobec wyzwań gospodarki sieciowej, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 226, 37-46.
  45. Nunkoo R., Ramkissoon H., Gursoy D., 2012, Public trust in tourism institutions, Annals of Tourism Research, 39(3), 1538-1564.
  46. Obłój K., 2002, Tworzywo skutecznych strategii, Warszawa: PWE.
  47. Olleros X., 2008, The lean core in digital platforms, Technovation, 28(5), 266-276.
  48. Osterwalder A., Pigneur Y., Clark T., 2009, Business model generation, A handbook for visionaries, game changers, and challengers, Hoboken: John Wiley & Sons.
  49. Pisano P., Pironti M., Rieple A., 2015, Identify innovative business models: can innovative business models enable players to react to ongoing or unpredictable trends?, Entrepreneurship Research Journal, 5(3), 181-199.
  50. Poetz M.K., Schreier M., 2012, The value of crowdsourcing: can users really compete with professionals in generating new product ideas?, Journal of Product Innovation Management, 29(2), 245-256.
  51. Putnam R.D., 2008, Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  52. Rokita J., 2005, Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej, Warszawa: PWE.
  53. Romanowska M. (red), 2004a, Leksykon zarządzania, Warszawa: Difin.
  54. Romanowska M., 2004b, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Warszawa: PWE.
  55. Russo F., Stasi M.L., 2016, Defining the relevant market in the sharing economy, Internet Policy Review, 5(2), 1-14.
  56. Sagan M., 2016, Model biznesu w epoce Network Economy, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 5, 289-309.
  57. Sawhney M., Zabin J., 2002, Managing and measuring relational equity in the network economy, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 30(4): 313-332.
  58. Shapiro C., Varian H., 1999, Information Rules, Boston: Harvard Business School Press. Shaughnessy H., 2016, Harnessing platform-based business models to power disruptive innovation, Strategy & Leadership, 44(5), 6-14.
  59. Sigala M., 2014, Collaborative commerce in tourism: implications for research and industry, Current Issues in Tourism, 20(4), 346-355.
  60. Silva C. da, Trkman P., 2014, Business Model: What It Is and What It Is Not, Long Range Planning, 47(6), 379-389.
  61. Streel A. de, Larouche P., 2015, Disruptive Innovation and Competition Policy Enforcement, Tilburg University - Tilburg Law School, OECD Paper, DAF/COMP/GF (2015)7.
  62. Staykova K.S., Damsgaard J., 2015, A Typology of Multi-sided Platforms: The Core and the Periphery, ECIS 2015 Completed Research Papers, Paper 174.
  63. Sztompka P., 2007, Zaufanie: fundament społeczeństwa, Kraków: Znak.
  64. Tiwana A., 2014, Platform ecosystems, Aligning architecture, governance, and strategy, Amsterdam: Morgan Kaufmann.
  65. Trembaczowski Ł., 2016, Zaufanie i ryzyko w komunikacji internetowej, Katowice: Wyd. UŚ.
  66. Urbanowska-Sojkin E., 2014, Skutki wyzwań z otoczenia dla zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(11), 153-178.
  67. Wholey D.R., Hounker J.W., 1993, Effects of Generalism and Niche Overlap on Network Linkages among Youth Service Agencies, Academy of Management Review, 32(2), 349-371.
  68. Williamson, O.E, 1981, The economics of organization: The transaction cost approach, American Journal of Sociology, 87(3), 548-577.
  69. Wójcik D., 2017, Gospodarka współdzielenia a gospodarka doznań w sektorze turystycznym, w: Organizacja w sieci relacji, red. S. Lachiewicz, A. Zakrzewska-Bielawska, Łódź: Wyd. Politechniki Łódzkiej.
  70. Yang S., Lee K., Lee H., Chung N., Koo C., 2016, Trust Breakthrough in the Sharing Economy: An Empirical Study of Airbnb, PACIS 2016 Proceedings, Paper 131.
  71. Zaheer A., McEvily B., Perrone V., 1998, Does trust matter? Exploring the effects of interorganizational and interpersonal trust on performance, Organization Science, 9(2), 141-159.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1642-9605
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu