BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Polcyn Jan (Stanisław Staszic University of Applied Sciences in Piła), Gawrysiak Maciej (Stanislaw Staszic University of Applied Sciences in Piła)
Tytuł
Education Inputs Index as the Background of Education Outcomes at Secondary Education Level
Wskaźnik nakładów na edukację jako tło efektów kształcenia na poziomie edukacji ponadpodstawowej
Źródło
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2017, t. 72 nr 1, s. 85-102, bibliogr. 28 poz.
The Poznan School of Banking Research Journal
Tytuł własny numeru
Aktualne wyzwania dla polityki rozwoju w Unii Europejskiej
Słowa kluczowe
Jakość kształcenia, Nakłady na szkolnictwo wyższe, Finansowanie szkolnictwa, Wskaźniki jakościowe
Quality education, Expenditures on higher education, Financing of education, Qualitative coefficients
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Nakłady na edukację są często wskazywane jako czynnik decydujący o jakości edukacji, wyrażanej najczęściej osiągnięciami edukacyjnymi uczniów mierzonymi wynikami egzaminów zewnętrznych. Doniesienia zawarte w literaturze na temat badań nad edukacyjną funkcją produkcji nie są zgodne co do wskazanego założenia, spotykane są zarówno doniesienia o pozytywnym wpływie nakładów na jakość edukacji, jak i o braku istotności takiego wpływu. Przedstawione problemy sprawiły, że jako cel badań przyjęto wykazanie wpływu poziomu nakładów na edukację ponadpodstawową na osiągnięcia edukacyjne uczniów. Badania przeprowadzono na losowej grupie 100 powiatów, wytypowanych po 20 z każdej z pięciu klas powiatów zależnie od poziomu rozwoju społecznego. Dane pozyskane z Banku Danych Lokalnych obejmowały lata 2012-2014, a dane o osiągnięciach egzaminacyjnych dotyczyły 2015 r. Analizy przeprowadzono, stosując jednowymiarową i wieloczynnikową analizę ANOVA. Wykazały one większe znaczenie poziomu nakładów dla wskaźnika edukacji na poziomie gimnazjum, a mniejsze znaczenie na poziomie edukacji ponadgimnazjalnej. Stwierdzono statystycznie istotne różnice tylko pomiędzy skrajnymi klasami w edukacji na poziomie liceum oraz edukacji wyrażanej zagregowanym wskaźnikiem edukacji obejmującym edukację gimnazjalną i ponadgimnazjalną.(abstrakt oryginalny)

Education inputs are often presented as an essential determinant of education quality, usually expressed in the form of students educational performance represented by the results of external exams. Authors concerned with the educational function of production are not unanimous as to the above assumption - some argue that the inputs have a positive impact on the quality of education while others state that they have no such impact. The above-mentioned issues prompted the present author to pursue a research aim which consisted in demonstrating the impact of secondary education inputs on the educational performance of students.The study covered a random group of 100 districts, selected to represent five categories depending on the level of Local Human Development Index (with 20 districts per one category). Data on education inputs were obtained from the Local Data Bank and covered a period between 2012-2014, while exam performance data referred to 2015. All data were analysed using univariate and multivariate analysis of variance. The analysis demonstrates that education input levels were more significant at lower secondary school level. They have been found to be less significant at secondary school level; statistically significant differences have been identified only between extreme categories at secondary education level and for the aggregated index covering lower secondary school and secondary school education levels.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Ansell B.W., 2008, Traders, teachers, and tyrants: Democracy, globalization, and public investment in education. International Organization, 62, 289-322. doi:10.1017/S0020818308080107.
  2. Arak P., Ivanov A., Peleah M., Płoszaj A., Rakocy K., Rok J., Wyszkowski K., 2012, Krajowy Raport o Rozwoju Społecznym Polska 2012. Rozwój regionalny i lokalny. Warszawa: Biuro Projektowe UNDP w Polsce.
  3. Arcalean C., Schiopu I., 2010, Public versus private investment and growth in a hierarchical education system. Journal of Economic Dynamics and Control, 34, 604-622. doi:10.1016/j.jedc. 2009.11.006.
  4. Barrett N., Toma E.F., 2013, Reward or punishment? Class size and teacher quality, Economics of Education Review, 35, 41-52. doi:10.1016/j.econedurev.2013.03.001.
  5. Burch P., Theoharis G., Rauscher E., 2010, Class Size Reduction in Practice Investigating the Influence of the Elementary School Principal, Educational Policy, 24, 330-358. doi:10.1177/ 0895904808330168.
  6. Croninger R.G., Rice J.K., Rathbun A., Nishio M., 2007, Teacher qualifications and early learning: Effects of certification, degree, and experience on first-grade student achievement, Economics of Education Review, 26, 312-324. doi:10.1016/j.econedurev.2005.05.008.
  7. Dang H.-A., 2013, Private Tutoring in Vietnam: A Review of Current Issues and Its Major Correlates, Bingley: Emerald Group Publishing.
  8. Dos Santos M.R., 2012, Human Capital Formation and Criminal Behavior: The Role of Early Childhood Education, The B.E. Journal of Economic Analysis & Policy, 12, 38. doi:10.1515/1935- 1682.2992.
  9. Edwards S., Garcia Marin A., 2015, Constitutional rights and education: An international comparative study, Journal of Comparative Economics, 43, 938-955. doi:10.1016/j.jce.2015.05.002.
  10. Hanushek E.A., 1997, Assessing the effects of school resources on student performance: An update. Educational Evaluation and Policy Analysis, 19, 141-164. doi:10.3102/01623737019002141.
  11. Hanushek E.A., 2011, The economic value of higher teacher quality, Economics of Education Review, 30, 466-479. doi:10.1016/j.econedurev.2010.12.006.
  12. Harding R., Stasavage D., 2014, What Democracy Does (and Doesn't Do) for Basic Services: School Fees, School Inputs, and African Elections, The Journal of Politics, 76, 229-245. doi:10.1017/ S0022381613001254.
  13. Holmlund H., McNally S., Viarengo M., 2010, Does money matter for schools?, Economics of Education Review, 29, 1154-1164. doi:10.1016/j.econedurev.2010.06.008.
  14. Hoxby C.M., 2000, The effects of class size on student achievement: New evidence from population variation, The Quarterly Journal of Economics, 115, 1239-1285. doi:10.1162/003355300555060.
  15. Iatarola P., Schwartz A.E., Stiefel L., Chellman C.C., 2008, Small Schools, Large Districts: Small- School Reform and New York City's Students, Teachers College Record, 110, 1837-1878.
  16. Krajowy Raport o Rozwoju Społecznym. Polska 2012, Rozwój regionalny i lokalny, 2012, Biuro Projektowe UNDP w Polsce.
  17. Lazear E.P., 2001, Educational production, The Quarterly Journal of Economics, 116, 777-803. doi: 10.1162/00335530152466232.
  18. Molnar A., Smith P., Zahorik J., Palmer A., Halbach A., Ehrle K., 1999, Evaluating the SAGE program: A pilot program in targeted pupil-teacher reduction in Wisconsin, Educational Evaluation and Policy Analysis, 21, 165-177. doi:10.2307/1164298.
  19. Mu G.M., Zheng X., Jia N., Li X., Wang S., Chen Y., He Y., May L., Carter M., Dooley K., Berwick A., Sobyra A., Diezmann C., 2013, Revisiting educational equity and quality in China through Confucianism, policy, research, and practice, The Australian Educational Researcher, 40, 373- 389. doi:10.1007/s13384-013-0113-0.
  20. Polcyn J., Stępień S. 2016, Efektywna organizacja dostarczania dóbr publicznych - na przykładzie sektora edukacji w Polsce, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, 2, 266-280.
  21. Russell V., Curtis W., 2013, Comparing a large- and small-scale online language course: An examination of teacher and learner perceptions, The Internet and Higher Education, 16, 1-13. doi: 10.1016/j.iheduc.2012.07.002.
  22. Sohn K., 2010, A skeptic's guide to Project STAR, KEDI Journal of Educational Policy, 7, 257-272.
  23. Thurlow M., Ysseldyke J., Wotruba J., Algozzine B., 1993, Instruction in Special-Education Classrooms Under Varying Student-Teacher Ratios, The Elementary School Journal, 93, 305- 320. doi:10.1086/461727.
  24. Winters J.V., 2011, Teacher Salaries and Teacher Unions: A Spatial Econometric Approach, Industrial & Labor Relations Review, 64, 747-764.
  25. Wössmann L., 2003, European "education production functions": what makes a difference for student achievement in Europe? European Economy, European Commission, Economic Papers.
  26. Wössmann L., Ammermuller A., Heijke H., 2005, Schooling quality in eastern Europe: Educational production during transition, Economics of Education Review, 24, 579-599. doi:10.1016/j.econduurev. 2004.08.010.
  27. Wössmann L., Propper C., Duflo E., 2005, Educational production in Europe. Economic Policy, 20, 445-504.
  28. Yeh S.S., 2009, Class size reduction or rapid formative assessment? A comparison of cost-effectiveness, Educational Research Review, 4, 7-15. doi:10.1016/j.edurev.2008.09.001.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1426-9724
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu