BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Glińska-Neweś Aldona (Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland), Sudolska Agata (Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland), Wińska Joanna (Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland), Furmańska-Maruszak Agnieszka (Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland)
Tytuł
How Positive Relationships at Work Stimulate the Innovation Orientation of Social Enterprises and For-Profit Organizations
Jak pozytywne relacje w pracy stymulują innowacyjność organizacji społecznych i przedsiębiorstw
Źródło
Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 2017, vol. 51, nr 3, s. 25-37, rys., tab., bibliogr. 34 poz.
Słowa kluczowe
Pozytywne relacje w pracy, Innowacje, Innowacyjność, Przedsiębiorstwa społeczne
Positive relationships at work, Innovations, Innovative character, Social enterprises
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L31; O31
summ., streszcz.
Abstrakt
Celem pracy jest zbadanie, w jaki sposób innowacyjność zależy od pozytywnych relacji w pracy (PRW) zarówno w przedsiębiorstwach społecznych, jak i biznesie. Badania zostały przeprowadzone na próbie 200 polskich organizacji biznesowych i 140 przedsiębiorstw gospodarki społecznej. Korzystano z wywiadu telefonicznego CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) na podstawie kwestionariusza badań. Do analizy danych zastosowano statystyki opisowe, analizę czynników i hierarchiczne grupowanie metodą Warda. Badania wykazały, że zespoły charakteryzujące się pozytywnymi relacjami pracowników są bardziej innowacyjne w biznesie i przedsiębiorstwach społecznych, jednakże PRW mają inne cechy w przedsiębiorstwach społecznych niż w przedsiębiorstwach. Najbardziej zorientowane na innowacje zespoły w przedsiębiorstwach społecznych są raczej rządzone autorytatywnie, podczas gdy w biznesie innowacyjność jest wspierana przez niewielki dystans władzy. (abstrakt oryginalny)

The aim of the paper has been to investigate how innovation orientation is determined by positive relationships at work (PRW) both in social enterprises and businesses. We used a questionnaire-based Computer Assisted Telephone Interview (CATI) on the sample of 200 Polish business organizations and 140 social economy enterprises. For the data analyses we applied descriptive statistics, the factor analysis and the hierarchical clustering with Ward's method. The research proved that teams characterized by positive employee relationships are more innovation-oriented both in business and social enterprises, however, PRW have different attributes in social enterprises than in businesses. The most innovation-oriented teams in social enterprises are rather autocratically governed, while in business the innovation orientation is supported by the small power distance. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Aiken, M., Social Enterprises: Challenges from the Field, [in:] D. Billis (ed.), Hybrid Organizations, Palgrave Macmillan, Basingstoke-New York 2010, pp. 153-174.
  2. Allen, T.D., Turner de Tormes Eby, L., The Study of Interpersonal Relationships: An Introduction, [in:] L. Turner de Tormes Eby, T.D. Allen (eds.), Personal Relationships. The Effect on Employee Attitudes, Behavior, and Well-being, Routledge, New York 2012, pp. 3-14.
  3. Amabile, T.M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., Herron, M., Assessing the Work Environment for Creativity, "Academy of Management Journal" 1996, vol. 39, no. 5, pp.1154-1184.
  4. Bessant, J., Tidd, J., Innovation and Entrepreneurship, John Wiley & Sons Ltd., Chichester 2011.
  5. Burke, W.W., Litwin, G.H., A Casual Model of Organizational Performance and Change, "Journal of Management" 1992, vol. 18, no. 3, pp. 523-545.
  6. Damanpour, F., Organizational Complexity and Innovation: Developing and Testing Multiple Contingency Models, "Management Science" 1996, vol. 42, no. 5, pp. 693-716.
  7. Davidson, M.N., James, E.H., The Engines of Positive Relationships Across Difference: Conflct and Learning, [in:] J.E. Dutton, B.R. Ragins (eds.), Exploring Positive Relationships at Work: Building a Theoretical and Research Foundation, Lawrence Erlbaum, New York 2007, pp. 137-158.
  8. Ekvall, G., Organizational Climate for Creativity and Innovation, "European Journal of Work and Organizational Psychology" 1996, vol. 5, no. 1, pp. 105-123.
  9. European Commission, Social Initiative, http://ec.europa.eu/growth/sectors/social-economy/enterprises/index_en.htm, 2011 [access: 03.01.2016].
  10. Grant, A.R., Parker, S.K., Redesigning Work Design Theories: The Rise of Relational and Proactive Perspectives, "Academy of Management Annals" 2009, vol. 3, no. 1, pp. 317-375.
  11. Hunter, S.T., Bedell, K.E., Mumford, M.D., Climate for Creativity: A Quantitative Review, "Creativity Research Journal" 2007, vol. 19, no. 1, pp. 69-90.
  12. Ibarra, H., Hansen, M.T., Are You a Collaborative Leader?, "Harvard Business Review" 2011 (7/8), pp. 68-74.
  13. Ibarra, H., Personal Networks of Women and Minorities in Management: A Conceptual Framework, "Academy of Management Review" 1993, vol. 18, no. 1, pp. 56-87.
  14. Isaksen, S.G., Ekvall, G., Managing for Innovation: The Two Faces of Tension in Creative Climates, "Creativity and Innovation Management" 2010, vol. 19, no. 2, pp. 73-88.
  15. Isaksen, S.G., Lauer, K.J., The Climate for Creativity and Change in Teams, "Creativity and Innovation Management" 2002, vol. 11, no. 1, pp. 74-86.
  16. Isaksen, S.G., Lauer, K.J., Ekvall, G., Britz, A., Perceptions of the Best and Worst Climates for Creativity: Preliminary Validation Evidence for Situational Outlook Questionnaire, "Creativity Research Journal" 2000-2001, vol. 13, no. 2, pp. 171-184.
  17. Kahn, W.A., Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work, "Academy of Management Journal" 1990, vol. 33, no. 4, pp. 692-724.
  18. Kaźmierczak, T., Reintegracja w sektorze ekonomii społecznej. Przedsiębiorstwa społeczne integracji przez pracę, [in:] A. Karwacki, T. Kaźmierczak, M. Rymsza (eds.), Reintegracja. Aktywna polityka społeczna w praktyce, ISP, Warszawa 2014, pp. 301-325.
  19. Lewicka, D., The Impact of HRM on Creating Proinnovative Work Environment, "International Journal of Innovation and Learning" 2010, vol. 7, no. 4, pp. 430-449.
  20. Lewicka, D., Relacje między zaufaniem horyzontalnym, współpracą i kulturą proinnowacyjną, "Organizacja i Kierowanie" 2012, vol. 3, pp. 11-25.
  21. Loewe, P., Dominiquini, J., Overcoming the Barriers to Effective Innovation, "Strategy and Leadership" 2006, vol. 34, no. 1, pp. 24-31.
  22. Naranjo-Valencia, J.C., Jimenez-Jimenez, D., Sanz-Valle, R., Innovation or Imitation? The Role of Organizational Culture, "Management Decision" 2011, vol. 49, no. 1, pp. 55-72.
  23. OECD Oslo Manual. The Measurement of Scientifi and Technological Activities. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3 rd Edition, 2005.
  24. Plessis, M.D., The role of Knowledge Management in Innovation, "Journal of Knowledge Management" 2007, vol. 11, no. 4, pp. 20-29.
  25. Quinn, R.W., Energizing Others in Work Connections, [in:] J.E. Dutton, B.R. Ragins (eds.), Exploring Positive Relationships at Work: Building a Theoretical and Research Foundation, Lawrence Erlbaum, New York 2007, pp. 73-90.
  26. Ragins, B.R., Dutton, J.E., Positive Relationships at Work: An Introduction and Invitation, [in:] J.E. Dutton, B.R. Ragins (eds.), Exploring Positive Relationships at Work: Building a Theoretical and Research Foundation, Lawrence Erlbaum, New York 2007, pp. 3-25.
  27. Roberts, L.M., From Proving to Becoming: How Positive Relationships Create a Context for Self-discovery and Self-actualization, [in:] J.E. Dutton, B.R. Ragins (eds.), Exploring Positive Relationships at Work: Building a Theoretical and Research Foundation, Lawrence Erlbaum, New York 2007, pp. 29-46.
  28. Rymsza, A., Rymsza, M., Innowacje społeczne w organizacjach pozarządowych i przedsiębiorstwach społecznych, [in:] M. Grewiński, A. Karwacki (eds.), Innowacyjna polityka społeczna, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, Warszawa 2015, pp. 322-336.
  29. Stephens, J.P., Heaphy, E., Dutton, J.E., High-quality connections, [in:] K.S. Cameron, G.M. Spreitzer (eds.), The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship, Oxford University Press, New York 2012, pp. 385-399.
  30. Tjosvold, D., Wedley, W.C., Field, R.H.G., Constructive Controversy: The Vroom-Yetton Model and Managerial Decision-Making, "Journal of Occupation Behavior" 1986, vol. 7, no. 2, pp. 125-138.
  31. Turner de Tormes Eby, L., Allen, T.D. (eds.), Personal Relationships. The Effect on Employee Attitudes, Behavior, and Well-Being, Routledge, New York 2012.
  32. Tyler, T., Blader, S., Cooperation in Groups: Procedural Justice, Social Identity and Behavioral Engagement, Psychology Press, Philadelphia 2000.
  33. Wolf, P., Kaudela-Baum, S., Meissner, J.O., Exploring Innovating Cultures in Small- and Medium-Sized Enterprises: Findings from Central Switzerland, "International Small Business Journal" 2012, vol. 30, no. 3, pp. 242-274.
  34. Woodman, R., Sawyer, J.E., Griffi, R.W., Towards a theory of organizational creativity, "Academy of Management Review" 1993, vol. 18, no. 2, pp. 293-321.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0459-9586
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.17951/h.2017.51.3.25
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu