BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Samotyja Urszula (Poznań University of Economics and Business)
Tytuł
Consumer-Oriented Approach in Shelf Life Studies of Food
Orientacja na konsumenta w badaniach nad trwałością żywności
Źródło
Towaroznawcze Problemy Jakości, 2017, nr 3, s. 24-31, rys., bibliogr. 30 poz.
Polish Journal of Commodity Science
Słowa kluczowe
Konsument, Jakość żywności, Trwałość produktów żywnościowych, Bezpieczeństwo zdrowotne żywności, Towaroznawstwo
Consumer, Food quality, Food durability, Food health safety, Commodity science
Uwagi
summ., streszcz.
Abstrakt
W pracy zaprezentowano ewolucję podejścia do jakości, jaka dokonała się na przestrzeni ostatnich dekad, wraz z przedefiniowaniem pojęcia "jakość". Przedstawione zostały scenariusze obrazujące ideę prokonsumencką w badaniach nad trwałością żywności. Współcześnie przedmiotem zainteresowania jest interakcja, jaka ma miejsce między konsumentem a produktem żywnościowym, w odniesieniu do trzeciego elementu, jakim jest czas. W zależności od sytuacji, trwałość żywności może być rozpatrywana jako długość czasu, w którym zachowuje ona założone charakterystyki fizyczne i funkcjonalne, jest wówczas ograniczona okresem jej akceptacji przez konsumenta albo jako długość czasu, w którym zachowane zostaje jej bezpieczeństwo - o ile drugi okres jest krótszy niż przedstawiony w pierwszej sytuacji. Zaprezentowano model szacowania trwałości żywności oparty na prawdopodobieństwie odrzucenia produktu. Łączy on obiektywne dane pochodzące z badań analitycznych z subiektywnym kryterium akceptacji konsumenckiej. Orientacja na konsumenta jest widoczna we współczesnych pracach z zakresu towaroznawstwa koncentrującego się na potrzebach nabywcy. Nowatorskie podejście w badaniach nad trwałością żywności, oparte na badaniu konsumenckiego postrzegania zmian jakości zachodzących podczas przechowywania, integruje takie elementy jak produkt, producent oraz konsument, wpisując się w obszar zainteresowań współczesnego towaroznawstwa. (abstrakt oryginalny)

In this paper we discuss how approach towards shelf life of food has evolved in recent decades along with the redefinition of 'food quality' term. Presented scenarios showed the idea of consumer-oriented approach in shelf life studies of food. Nowadays, the subject of interest is changing interaction food - consumer in relation to third factor - time. According to situation shelf life can be given as the length of time in which product maintains desired quality or functionality and then it is limited by time in which consumers still find food acceptable, or can be given as the length of time in which safety is maintained - if the second period is shorter than in the first situation. A shelf life assessment model based on consumer probability of food rejection was presented. It integrates data of objective measurements with consumer acceptability studies. Consumer-approach is visible today in the field of food commodity science, which concerns on consumers' needs. Novel approach in shelf life studies, based on consumer perception of quality changes during storage integrates components such as commodity, producer and consumer, being thus fully in line with the scope of nowadays commodity science. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Baltas G. (2001) Nutrition labelling: issues and policies. European Journal of Marketing, 35 (5/6), 708-721.
  2. Bhaskaran S., Hardley F. (2002) Buyer beliefs, attitudes and behaviour: foods with therapeutic claims. Journal of Consumer Marketing, 19 (7), 591-606.
  3. Smed S., Jensen J.D. (2005) Food safety information and food demand. British Food Journal, 107 (3), 173-186.
  4. Baglione S.L., Tucci L.A., Stanton J.L. (2012) Self-reported nutritional knowledge and the acceptance of health-related food benefit claims. British Food Journal, 114 (4), 453-468.
  5. Liem D.G., Bolhuis D.P., Hu X., Keast R.S.J. (2016) Influence of labeling on Australian and Chinese consumers' liking of milk with short (pasteurized) and long (UHT) shelf life. Journal of Dairy Science, 99 (3), 1747-1754.
  6. Becker T. (2000) Consumer perception of fresh meat quality: a framework for analysis. British Food Journal, 102 (3), 158-176.
  7. Peri C. (2006) The universe of food quality. Food Quality and Preference, 17 (1/2), 3-8.
  8. Codex Standard CAC/RCP 52-2003, 2009, Codex Alimentarius, Code of Practice for Fish and Fishery Products.
  9. IFST 1993, Shelf-life of foods - guidelines for its determination and prediction. Institute of Food Science and Technology, London.
  10. Cardello A.V. (1995) Food quality: relativity, context and consumer expectations. Food Quality and Preference, 6 (3), 163-170.
  11. Hough G., Van Hout D., Kilcast D. (2006) Workshop summary: Sensory shelf-life testing. Food Quality and Preference, 17 (7-8), 640-645.
  12. Commission Regulation (EC) No 2073/2005 of 15 November 2005 on Microbiological Criteria for Foodstuffs, OJEU, L338/1 of 22.12.2005.
  13. Hough G. (2010) Sensory shelf life estimation of food products. CRC Press, Boca Raton.
  14. Corrigan V., Hedderlay D., Harvey W. (2012) Modelling the shelf life of fruit-filled snack bars using survival analysis and sensory profiling techniques. Journal of Sensory Studies, 27 (6), 403-416.
  15. Villanueva M.N.D., Trindade M.A. (2010) Estimating sensory shelf life of chocolate and carrot cupcakes using acceptance tests. Journal of Sensory Studies, 25 (2), 260-279.
  16. Calligaris S., Manzocco L., Kravina G., Nicoli M.C. (2007) Shelf-life modelling of bakery products by using oxidation indices. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 55 (5), 2004-2009.
  17. Manzocco L., Lagazio C. (2009) Coffee brew shelf life modelling by integration of acceptability and quality data. Food Quality and Preference, 20 (1), 24-29.
  18. Cruz A.G., Walter E.H.M., Cadena R.S., Faria J.A.F., Bolini H.M.A., Pinheiro H.P., Sant'Ana A.S. (2010) Survival analysis methodology to predict tthe shelf-life of probiotic flavored yogurt. Food Research International, 43 (5), 1444-1448.
  19. Samotyja U. (2016) Znaczenie badań nad trwałością żywności w aspekcie zapewnienia jej jakości i bezpieczeństwa konsumenta. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  20. Young, N.W.G. (2011) The influence of ingredients on product stability and shelf life, [in:] Kilcast D., Subramaniam P. (eds.) Food and beverage stability and shelf life, 132-183.
  21. Samotyja U. (2015) Consumer acceptability studies in shelf-life estimation of rapeseed and sunflower oils. Acta Alimentaria, 44 (1), 60-67.
  22. Małecka M. (2011) Działalność naukowo-badawcza w zakresie towaroznawstwa żywności w Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu w latach 1961-2011, [in:] Zmudziński W. (ed.) Towaroznawstwo w zapewnieniu jakości żywności i bezpieczeństwa konsumenta. Materiały Konferencji Naukowej z okazji 50-lecia Zakładu/Katedry Towaroznawstwa Żywności Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań, 15-122.
  23. Ucherek M. (2007) Trwałość produktów spożywczych pakowanych w modyfikowanej atmosferze, Zeszyty Naukowe, Seria Specjalna: Monografie Nr 179. Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  24. Sojkin B., Małecka M., Olejniczak T., Bakalarska M. (2009) Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  25. Borycka B. (2015) Packaging innovations and their perception by the Customer, [in:] Juś, K., Jasnowska-Małecka J., Bińczak O. (eds.) Current Trends in Commodity Science. New Trends in Food Quality, Packaging and Consumer Behavior. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
  26. Cichoń Z., Ucherek M. (2000) Konsumenckie i laboratoryjne modele ocen opakowań bezpośrednich do produktów spożywczych. Przemyśl Spożywczy, 54 (8), 27-28.
  27. Sajdakowska M., Oracka J. (2015) Kierunki podwyższania jakości w opinii konsumentów. Towaroznawcze Problemy Jakości, 1 (42), 79-87.
  28. Ocieczek A., Sepczuk J. (2015) Towaroznawczy model redukcyjny jakości chleba. Inżynieria i Aparatura Chemiczna, 54 (5), 267-268.
  29. Pachołek B., Sielicka M., Doleba A., Kałużny M., Błaszkowska M., Kołak M. (2014) Wpływ dodatku oleju z owoców rokitnika na stabilność oksydatywną i pożądalność konsumencką oleju lnianego. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 86, 230-236.
  30. Samotyja U. (2015) Influence of shelf life labelling on the sensory acceptability of potato snacks. British Food Journal, 117 (1), 222-233.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1733-747X
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.19202/j.cs.2017.03.02
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu