BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Ferencz Árpád (Pallas Athene University, Kecskemét, Hungary), Deák Zsuzsanna (Pallas Athene University, Kecskemét, Hungary), Nótari Márta (Pallas Athene University, Kecskemét, Hungary)
Tytuł
Environmentally Conscious Consumption in Hungary
Świadomość ekologicznej konsumpcji na Węgrzech
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 4, s. 34-39, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Świadomość ekologiczna, Ekologia, Odpady, Zachowania konsumenta
Ecological awareness, Ecology, Wastes, Consumer behaviour
Uwagi
Klasyfikacja JEL: Q56, D12
streszcz., summ.
Kraj/Region
Węgry
Hungary
Abstrakt
Kraje wysoko rozwinięte od dziesięcioleci starają się wprowadzić zarządzanie odpadami, które spełnia wymagania zrównoważonego rozwoju. Bardzo ważne jest zrozumienie, analizowanie i przewidywanie indywidualnych zachowań konsumentów, ich motywacji, wartości i postaw wobec środowiska przyrodniczego. Świadomość ekologiczna konsumentów obejmuje pozytywne nastawienie do otoczenia wspieranego przez wartości i przekonania. Celem artykułu jest określenie czynników wpływających na ekologiczną konsumpcję. Badanie przeprowadzono na podstawie wywiadów z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety w uniwersyteckim mieście Kecskemét na Węgrzech. Stwierdzono, że w obszarze świadomości ekologicznej Węgry są na samym początku długiego procesu i nie można przewidzieć, kiedy osiągnie poziom krajów wysokorozwiniętych. Pozytywną tendencją jest to, że dzisiejsi młodzi ludzie, którzy reprezentują następne pokolenie, wykazują większe zainteresowanie świadomością ekologiczną.(abstrakt oryginalny)

The developed world for decades has been trying to achieve waste management that meets the requirements of sustainable production. It is very important to understand, analyse and predict the individual consumer behaviour, motivations, values and attitudes towards environmental consciousness. Consumers' environmental awareness covers positive attitudes towards the environment supported by values and beliefs. The conclusion of the research is that in the area of environmental awareness Hungary is at the beginning of a long process and it cannot be predicted when will it reach the level of developed countries. A positive trend is that today's young people, who represent the next generation, show more interest towards environmental awareness.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Elkington John, Julia Hailes. 1989. The green consumer guide. London: Victor Gollanz.
  2. Fisk George. 1998. "Green Marketing: Multiplier for Appropriate Technology Transfer?". Journal of Marketing Management 4: 657-676.
  3. Hofmeister-Tóth Ágnes. 2003. Fogyasztói magatartás. Budapest: Aula Kiadó.
  4. Meffert Heribert, Manfred Kirchgeorg. 1993. Marktorientierts Umweltmanagement. Stuttgart: Grundlagen und Fallstudien, Schäffer-Poeschel Verlag.
  5. Nagy Szabolcs. 2012. "Környezettudatos egyéni magatartás". Munkakaleidoszkóp 125-138.
  6. Náray-Szabó Gábor. 2006. Fenntartható fejlődés. Budapest: Akadémia Kiadó.
  7. Schafferne Dudás Katalin. 2008. A környezettudatosság többszintű értelmezése és a környezettudatos fogyasztói magatartás vizsgálata. Ph.D. dissertation. Pécs: Univeristy of Pécs, Hungary.
  8. Vágási Mária. 2009. Környezettudatos marketing. [In] XV MOK Conference. Kaposvár, Hungary.
  9. Valkó László. 2009. Fenntartható, környezetbarát fogyasztás és a magyar lakosság környezeti tudata. Essay: Corvinus University of Budapest.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.5161
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu