BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Florkowski Wojciech J. (University of Georgia, USA), Ibrahim Mohammed (Fort Valley State University), Kolavalli Sashidhara (International Food Policy Research Institute, Accra Office, Ghana)
Tytuł
Cash Sale of Peanuts Among Small Farmers in the Northern Region of Ghana
Sprzedaż gotówkowa orzeszków ziemnych przez drobnych rolników z prowincji północnej w Ghanie
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 4, s. 46-52, tab., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Przechowalnictwo, Sprzedaż, Cena produktu, Orzeszki ziemne, Rolnictwo, Badania ankietowe
Preservation, Sale, Product price, Peanuts, Agriculture, Questionnaire survey
Uwagi
Klasyfikacja JEL: Q13, Q12
streszcz., summ.
Abstrakt
Przedstawiono empiryczną relację kształtującą wielkość sprzedaży orzeszków ziemnych na podstawie danych z ankiet zebranych wśród drobnych rolników w północnej Ganie. Drobni rolnicy produkują orzeszki ziemne przede wszystkim w celu wyżywienia rodziny, ale także sprzedają swoje zbiory w celu uiszczenia opłaty za szkołę swoich dzieci. Wolumen sprzedaży zależy od wielu czynników, które ulegają zmianie w zależności od miejsca. Odcięty charakter zmiennej zależnej, którą jest liczba sprzedanych worków orzeszków ziemnych, spowodowała zastosowanie modelu Tobit'a. Wśród zmiennych objaśniających, które wpływają na liczbę sprzedanych worków orzeszków były: cechy respondenta i gospodarstwa, ceny i czynniki ogólne otoczenia, w którym rolnik dokonuje sprzedaży, w tym odległość od rynku i dostęp do kredytu. Rolnicy nie sprzedawali orzeszków ziemnych w czasie zbiorów, lecz przechowywali je, ponieważ ceny miały wzrostową tendencję w miarę upływu czasu, chociaż wzrost ten nie był wielki.(abstrakt oryginalny)

Small farmers grow peanuts to feed their families and to sell a portion of the crop to raise cash to pay, among others, their children school fees. The dual nature of peanut crop has been recognized, but not rigorously examined. The amount of sold peanuts depends on a number of factors and varies by location. This paper specifies an empirical relationship modeling the volume of sold peanuts using the survey data collected among small farmers in northern Ghana. The truncated nature of the dependent variable, the number of sold bags of peanuts, led to the application of the Tobit model. Among variables significantly influencing the number of sold bags are respondent and farm characteristics, prices, and general features of the environment in which a farmer sells peanuts, including distance to markets and credit access. Farmers choose to store peanuts rather than selling them at harvest because prices tend to increase, although by a small amount.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anda Daniel A., Folorunso A. Ajayi, Adebisi Olonisakin, Harun Jibril. 2014. "The Use of Three Edible Oils in the Management of Caryedon serratus (Olivier) (Coleoptera: Bruchidea) Infesting Stored Groundnut Seed Pods in Lafia, Nigeria". Production Agriculture and Technology 10 (2): 44-53.
  2. Dankyi Ansong A., Michael Owusu-Akyaw, V.M. Anchirinah, et al. 2005. "Survey of Production and Pest Practices for Peanut (Arachis hypogaea L.) in Selected Villages in Ghana, West Africa". Peanut Science 32: 98-102.
  3. Dick Kenny M. 1987. Pest management in stored groundnuts. Patancheru, India: International Crops Research Institute for the Semi-Arid Tropics.
  4. Greene William H. 2000. Econometric analysis. US: Pearson Education Limited.
  5. Ibrahim Mohammed, Wojciech J. Florkowski. 2015. Analysis of Farmers' Willingness to Adopt Improved Peanut Varieties in Northern Ghana with the Use of Baseline Survey Data. [In] Paper presented at the Southern Agricultural Economics Association Annual Meeting. January 31-February 3. Atlanta, GA.
  6. Meng Ting, Wojciech J. Florkowski, Daniel Sarpong, Anna V.A. Resurreccion, Manjeet Chinnan. 2014. "Consumer's Food Shopping Choice in Ghana: Supermarket or Traditional Outlets". International Food and Agribusiness Management Review 17 (Special Issue A): 107-130.
  7. Oteng-Frimpong Konland, Solomon Piganagsoa, Denwar Nicholas Ninju. 2017. "Evaluation of Selected Groundnut (Arachis hypogaea L.) Lines for Yield and Haulm Nutritive Quality Traits". International Journal of Agronomy 2017: 1-9, doi: 10.1155/2017/7479309.
  8. Tanzubil Paul. 2016. "Incidence of arthropod pests and diseases of groundnut (Arachis hypogaea L.) in northern Ghana". Journal of Entomology and Zoology Studies 4 (4): 29-32.
  9. Tripp Robert, Akwesi Mensah-Bonsu. 2013. Ghana's Commercial Seed Sector: New Incentives or Continued Complacency? Ghana Strategy Support Program Working Paper 32. Accra, Ghana: IFPRI.
  10. Tsigbey Francis K., Ronald L. Brandenburg, Victor A. Clottey. 2003. "Peanut Production Methods in Northern Ghana and Some Disease Perspectives". European Journal of Agronomy 34: 36-47.
  11. Wooldridge Jeffrey M. 2015. Introductory econometrics: A modern approach. Canada: Nelson Education.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.5163
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu