BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Grębowiec Mariusz (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Korytkowska Anna (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Zachowania konsumenckie na rynku wyrobów mleczarskich
Consumer Behaviour on the Dairy Products Market
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 4, s. 79-85, rys., tab., bibliogr. 13 poz.
Słowa kluczowe
Zachowania konsumenta, Rynek przetworów mlecznych, Wyniki badań
Consumer behaviour, Dairy market, Research results
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D12, M30
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest próba identyfikacji czynników wpływających na zachowania konsumenckie na rynku wyrobów mleczarskich. Na podstawie dostępnych danych i opracowań statystycznych przedstawiono główne kierunki zmian w produkcji i spożyciu produktów mleczarskich w Polsce. Przedstawiono wyniki badań ankietowych, dotyczące zachowań nabywczych na rynku wyrobów mleczarskich w grupie liczącej 200 celowo dobranych osób oraz zaprezentowano wyniki tego badania. Mleko oraz przetwory mleczne były powszechnie spożywane przez respondentów, a decyzje o ich zakupie były podejmowane zazwyczaj w sposób rutynowy. Na ich konsumpcję, zdaniem ankietowanych, wpływały m.in. możliwość bezpośredniego spożycia oraz przyzwyczajenie. Głównymi determinantami zakupu tych produktów okazały się wrażenia sensoryczne oraz termin przydatności do spożycia, a barierą wysoka cena.(abstrakt oryginalny)

The aim of the study was to analyze consumer behaviour on the dairy products market. Basing on available literature issues related to consumers, conditions of purchase of food products and milk and milk products market in Poland were presented. In the practical part of the thesis was carried out a survey regarding consumer behaviuor on the dairy products market in group of 200 random persons and results of the study were presented. Milk and milk products are commonly consumed by respondents and decisions about their purchase are usually made in a routine manner. Their consumption by the respondents is affected by the possibility of direct consumption and habit. The main determinants of the purchase these products have been the sensory impressions and expiry date and the high price was barrier.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Antoides Gerrit, Fred W. van Raaij. 2003. Zachowanie konsumenta. Warszawa: PWN.
  2. Brelik Agnieszka, Ireneusz Żuchowski. 2007. "Wybrane zagadnienia teorii zachowania konsumenta". Zeszyty Naukowe Ostrołęckiego Towarzystwa Naukowego 21: 207-231.
  3. Bierzuńska Paulina, Łukasz K. Kaczyński, Dorota Cais-Sokolińska. 2016: "Rynek innowacyjnych produktów mlecznych, a zachowania młodych mieszkańców gmin wiejskich". Gospodarka, Rynek, Edukacja 17 (2): 19-24.
  4. Cyrek Piotr, Maria Grzybek, Sylwester Makarski. 2016. Kreowanie jakości handlowej artykułów żywnościowych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
  5. Engel James F., Roger D. Blackwell, Paul W. Miliard. 1993. Consumer Behavior. Chicago: The Dryden Press.
  6. Górska-Warsewicz Hanna, Karol Krajewski, Monika Świątkowska. 2013. Marketing żywności. Warszawa: Wydawnictwo Jak.
  7. Jąder Karolina. 2014. "Preferencje i zachowania studentów na rynku mleka i produktów mlecznych". Roczniki Naukowe SERiA XVI (6): 175-181.
  8. Jeżewska-Zychowicz Marzena, Magdalena Pilska. 2006. Postawy względem żywności i żywienia - wybrane aspekty teoretyczne i metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  9. Klonowska-Matynia Maria. 2008. "Analiza procesu zakupu produktów mleczarskich w aspekcie decydujących kryteriów wyboru". Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej 12: 65-73
  10. Klonowska-Matynia Maria, Kamila Radlińska. 2007. "Znaczenie cech jakościowych opakowania dla nabywców w procesie zakupu na przykładzie produktów mleczarskich". Roczniki Naukowe SERiA IX (4): 81-85.
  11. Kudełka Wanda, Małgorzata Marzec. 2014. "Preferencje studentów dotyczące spożycia mlecznych napojów fermentowanych". Żywność. Nauka. Technologia, Jakość 3 (40): 63-76.
  12. Świątkowska Monika, Monika Bień. 2005. Reklama kategorii produktu a zachowania konsumentów na rynku mleczarskim. [W] Jak żyjemy. Warunki materialne - konsumpcja - zachowania na rynku, 314- 322. Warszawa: Instytut Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji.
  13. Ziarno Małgorzata, Anna Hauzer. 2009. "Preferencje i decyzje konsumentów produktów mlecznych". Przegląd Mleczarski 3: 48-52.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.5168
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu