BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jąder Karolina (Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu)
Tytuł
Zróżnicowanie preferencji i zachowań konsumentów owoców i ich przetworów w zależności od wieku oraz dochodów
Differentiation of Preferences and Attitudes of Consumers of Fruit and Their Products Depending on Age and Income
Źródło
Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 2017, T. 19, z. 4, s. 97-103, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Słowa kluczowe
Preferencje konsumenta, Zachowania konsumenta, Owoce, Przetwory owocowe, Dochody, Wyniki badań
Consumer preferences, Consumer behaviour, Fruit, Processed fruits, Income, Research results
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M31, D12, E21
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem opracowania jest określenie wpływu wieku oraz dochodów konsumentów na preferencje i zachowania. Materiał do analizy stanowiły dane pierwotne pochodzące z badań ankietowych przeprowadzonych wśród 300 osób robiących zakupy w punktach sprzedaży detalicznej w Poznaniu. Zarówno wiek, jak i dochody różnicowały preferencje i zachowania konsumentów owoców. Częstotliwość spożycia tych produktów zwiększała się wraz ze wzrostem zamożności, a jeśli chodzi o wiek, najczęściej konsumowały takie produkty osoby najstarsze i w średnim wieku. Konsumenci spożywali owoce głównie ze względu na ich walory zdrowotne, a osoby najstarsze oraz osiągające najniższe dochody często kierowały się również ceną. Wszystkie osoby, bez względu na różnicujące je cechy zaopatrywały się w owoce najczęściej w hipermarketach, jednak najbardziej te punkty sprzedaży preferowały osoby najstarsze i o najniższych dochodach. Najmłodsi i najzamożniejsi konsumenci chętniej niż inni wybierali sklepy spożywcze.(abstrakt oryginalny)

The aim of the study was to determine the influence of characteristics such as age and income on the preferences and behaviors of fruit consumers. The analysis was based on primary data from a survey, conducted among 300 people, who were shopping in Poznań. Age and income differentiated the preferences and behavior of fruit consumers. The frequency of consumption of these products increased with the increase of income. The most consumption was found in the oldest and middle-aged. Consumers consumed fruit mainly because of their health benefits, and the oldest group and the people with lowest income paid also often attention to the price. The consumers, regardless of their distinguishing characteristics, bought most often fruit in hypermarkets. The youngest and wealthiest consumers liked more than other groups to buy fruit in groceries.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamczyk Grażyna. 2002. "Wybrane aspekty zachowań konsumpcyjnych i wzorców spożycia żywności w polskich gospodarstwach domowych w latach dziewięćdziesiątych". Roczniki Akademii Rolniczej w Poznaniu CCCXLIII: 31-41.
  2. Grzelak Aleksander, Marek Gałązka. 2013. "Tendencje konsumpcji żywności w Polsce na tle uwarunkowań globalnych". Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy 6: 223-241.
  3. GUS. 2001, 2015. Budżety gospodarstw domowych. Warszawa: GUS.
  4. Gutkowska Krystyna, Irena Ozimek. 2009. Czynniki ekonomiczne warunkujące sposób żywienia populacji. [W] Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, red. J. Gawęcki, W. Roszkowski, 118-132. Warszawa: PWN.
  5. Jąder Karolina. 2014. "Zmiany w konsumpcji owoców i ich przetworów w Polsce w latach 1998-2012". Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich 101 (3): 98-106.
  6. Jąder Karolina. 2016. "Konsumpcja owoców w Polsce w różnych typach gospodarstw domowych". Roczniki Naukowe SERiA XVIII (4): 117-123.
  7. Kaczmarczyk Stanisław. 2011. "Badania marketingowe. Podstawy metodyczne". Warszawa: PWE.
  8. Łangowska-Szczęśniak Urszula, Agnieszka Bobrowska. 2011. "Społeczno-ekonomiczne determinanty konsumpcji w Polsce". Opole: Wydawnictwo Uniwersytet Opolski.
  9. Nosecka Bożena. 2016. Rynek Owoców i Warzyw. Stan i Perspektywy nr 49. Warszawa: IERiGŻ-PIB.
  10. Turguła Błażej. 2015. Preferencje i zachowania konsumentów owoców. Poznań: Uniwersytet w Poznaniu.
  11. Zmarlicki Krzysztof, Piotr Brzozowski, Małgorzata Karmańska. 2014. Analiza czynników demograficznych kształtujących poziom obecnej i przyszłej konsumpcji owoców w Polsce i innych krajach UE. Skierniewice: Instytut Ogrodnictwa, Pracownia Ekonomiki i Statystyki.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-3535
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0010.5171
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu