BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Dąbek Wojciech (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Koncepcja rozwoju zrównoważonego według Austriackiej Szkoły Ekonomii
The Concept of Sustainable Development in Regard to The Austrian School of Economics
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017, nr 491, s. 107-115, bibliogr. 16 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Współczesna ekonomia a rozwój zrównoważony
Słowa kluczowe
Rozwój zrównoważony, Regulacje prawne, Teoria ekonomii
Sustainable development, Legal regulations, Economic theory
Uwagi
Klasyfikacja JEL: A13, O10, O20
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem pracy jest przedstawienie spojrzenia Austriackiej Szkoły Ekonomii na problematykę rozwoju zrównoważonego. Autor posłużył się w tym celu metodą analizy i krytyki piśmiennictwa. Szczegółowo zdefiniował pojęcie zrównoważonego rozwoju - zarówno składowe tego terminu, jak i całe jego znaczenie, posiłkując się definicją UNESCO. Następnie przedstawił podstawy metodologii Austriackiej Szkoły Ekonomii, subiektywistycznego i indywidualistycznego nurtu w ekonomii, którego zwolennicy, posługując się metodologiczną zasadą homo agens (człowiek działający), wykazują nieskuteczność rządowych interwencji. W trzeciej części pracy autor stara się wykazać możliwość implementacji zasad oraz idei rozwoju zrównoważonego do rzeczywistej gospodarki, aby nie było konieczności uciekania się do przymusowych regulacji bądź nakazów instytucjonalnych, narzuconych przez organy państwowe bądź organizacje międzynarodowe. Jednym z tych sposobów może być Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. W podsumowaniu zaprezentowano wnioski(abstrakt oryginalny)

At the beginning of the article the author describes the concept of sustainable development in detail, both component terms and its meaning, using the UNESCO definition. In the second part of the work the basis of methodology of the Austrian School of Economics is presented. Austrian School of Economics is individualist and subjectivist current in economics, whose followers by using a methodological rule of homo agens (acting human) demonstrate the ineffectiveness of government intervention. In the third part of the paper the author tries to demonstrate the possibility of implementing the principles and ideas of sustainable development in the real economy so that there is no need to resort to compulsory regulations or institutional orders imposed by state authorities or international organizations. One of these ways may be Corporate Social Responsibility. In conclusion the author presents conclusions(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bastiat F., 2009, Dzieła zebrane, tom 1, Prohibita, Warszawa.
  2. Blaug M., 1995, Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  3. Borys T., 2011, Zrównoważony rozwój - jak rozpoznać ład zintegrowany, Problemy Ekorozwoju, vol. 6, no. 2, s. 75-81.
  4. Hazlitt H., 2012, Ekonomia w jednej lekcji, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
  5. Huerta de Soto J., 2011, Socjalizm, rachunek ekonomiczny i funkcja przedsiębiorcza, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
  6. Menger C., 2013, Zasady ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa.
  7. Mises L., 2009, Socjalizm, Arcana, Kraków.
  8. Mises L., 2011, Ludzkie działanie, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
  9. Murphy R.P., 2004, Mises i Rothbard o suwerenności konsumenta, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
  10. Rothbard M.N., 2005, Prakseologia - metoda Austriackiej Szkoły Ekonomii, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
  11. World Commission on Environment and Development, 1987, Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future.
  12. Instytutu Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa, http://mises.pl/ (20.08.2017).
  13. Komisja Europejska, http://ec.europa.eu (3.05.2017).
  14. Polska strona UNESCO, http://www.unesco.pl (2.05.2017).
  15. Portal Narodowego Banku Polskiego, https://www.nbportal.pl (2.05.2017).
  16. Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl (30.04.2017).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2017.491.10
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu