BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Znojek Monika (University of Szczecin, Poland, doctoral student)
Tytuł
Network Analysis of World Trade in Culture and Creative Industry
Analiza sieciowa światowego handlu produktami kultury i przemysłów kreatywnych
Źródło
Trends in the World Economy, 2017, vol. 9, s. 189-199, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Tytuł własny numeru
Regionalisation Issues in the Age of Global Shifts
Słowa kluczowe
Analiza sieciowa, Przemysł kreatywny, Handel międzynarodowy, Kultura
Network analysis, Creative industry, International trade, Culture
Uwagi
Klasyfikacja JEL: F14, Z11
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Kraj/Region
Stany Zjednoczone Ameryki, Kraje azjatyckie
United States of America (USA), Asian countries
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja sieci powiazań w globalnym handlu produktami kultury i przemysłów kreatywnych. Zaprezentowano w nim wyniki analizy sieciowej globalnego handlu tymi produktami. W pierwszej części przedstawiono wskaźniki opisujące strukturę światowej wymiany handlowej sektora kultury i przemysłów kreatywnych, w drugiej skupiono uwagę na pozycji państw na światowym rynku, natomiast w trzeciej - na wyróżnieniu grup państw o najsilniejszych powiązaniach. Analiza wykazała, że światowy rynek kultury i przemysłów kreatywnych nie jest silnie scentralizowany, ale przepływy handlowe odbywają się głównie między krajami dominującymi (państwa azjatyckie, Stany Zjednoczone oraz państwa Unii Europejskiej).(abstrakt oryginalny)

The purpose of this article is to identify the network of global trade in cultural and creative industries (CCI). The paper presents the results of network analysis of global trade in these products. In the first part of the article are presented indicators describing the structure of global trade in the cultural and creative industries sector, the second part focuses on the position of countries in the global market, while in the third on the grouping of countries with the strongest trade relationships. The analysis has shown the global cultural and creative industries market is not strongly centralized, but the trade flows are primarily between several core countries (Asian countries, United States and EU member states).(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Białynicka-Birula, J. (2014). Międzynarodowy handel dziełami sztuki w Unii Europejskiej. Podejście grawitacyjne i sieciowe. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  2. Białynicka-Birula, J. (2011) Sieciowe ujęcie międzynarodowego handlu dziełami sztuki w Unii Europejskiej. Studia Europejskie, 1, 101-117.
  3. Bonacich, P. (1987). Power and Centrality: A Family of Measures. American Journal of Sociology, 92 (5), 1170-1182.
  4. Borgatti, S., Everett, M. (1999). Models of Core/Periphery Structures. Social Networks, 21, 375-395.
  5. Borgatti, S.P., Everett, M.G., Freeman, L.C. (2002). UCINET 6 for Windows: Software for Social Network Analysis. Harvard, MA: Analytic Technologies.
  6. Hanneman, R., Riddle, M. (2005). Introduction to Social Network Methods. Retrieved from: http://faculty.ucr.edu/~hanneman.
  7. Kosorukoff, A. (2011). Social Network Analysis. Theory and Applications. Passmore D.L.
  8. UNCTAD (2017). Creative Economy Database.
  9. UNCTAD (2010). Creative Economy Report 2010: A Feasible Development Option. New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2081-4046
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu