BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sagan Adam (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Rybicka Aneta (Wrocław University of Economics, Poland), Brzezińska Justyna (University of Economics in Katowice, Poland)
Tytuł
IRT-Based Conjoint Analysis in the Optimization of Banking Products
Conjoint analysis oparta na modelach IRT w optymalizacji produktów bankowych
Źródło
Ekonometria / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2017, nr 3 (57), s. 47-58, rys., tab., bibliogr. 15 poz.
Econometrics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Słowa kluczowe
Metoda conjoint, Pomiar wieloczynnikowy, Produkty bankowe, Ekonometria bayesowska
Conjoint method, Conjoint analysis, Bank product, Bayesian econometric
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C10
streszcz., summ.
Abstrakt
Zarówno pomiar łączny (conjoint measurement), jak i analiza łączna (conjoint analysis) oparte są na wspólnym podstawowym, psychometrycznym i statystycznym założeniu dotyczącym addytywności oraz dwukierunkowości układu odniesienia w pomiarze preferencji. Wcześniejsza koncepcja jest szeroko wykorzystywana w podstawowym pomiarze dominacji podmiotu × obiektu (np. modele IRT, modele Rascha). Koncepcja późniejsza wykorzystywana jest w szerszej rodzinie struktur dominacji obiektu × obiektu, zarówno w podejściu kompozycyjnym (model III i V Trurestone'a), jak i w podejściu dekompozycyjnym (tradycyjna conjoint analysis i modele symulacyjne BTL/alpha). Te dwie koncepcje są rzadko łączone w jeden model pomiaru w ramach jednego badania (jednego eksperymentu). Celem niniejszego artykułu jest przyjęcie (zastosowanie) i porównanie trzech modeli pomiaru preferencji w obszarach produktów bankowych, jak: 1) eksperymenty conjoint wykorzystujące metodę prezentacji profilów parami (paired-comparisions) oraz metodę prezentacji profilów na skali ocen (rating scale), 2) conjoint analysis oparta na IRT (modele Racha i Birnbauma), 3) kompozycyjne modele III/V Thurstone'a [Bockenholt 2006]. Użyteczności cząstkowe zostaną wykorzystane do optymalizacji produktów oraz porównania szacowanych modeli.(abstrakt oryginalny)

Conjoint measurement and analysis have a common underlying psychometric and statistical assumption concerning axioms of additivity and two-way frame of reference in preference measurement. However, whereas the former concept is widely used in the fundamental measurement of subject × object dominance structures as in IRT and Rasch measurement models, the latter is utilized in a broad family of object × object dominance structures in both compositional (i.e. Thurstone case III and V) as well as decompositional (classical conjoint experiments and BTL/alpha simulation) preference measurement models. These two traditions are rarely combined in one measurement model and research design that integrates subject × object × object measurement [Neubauer 2003]. The aim of the paper is to adopt and compare three types of preference measurement models in the area of banking products in Poland: 1. paired-comparisons and rating scale conjoint experiment, 2. IRT-based conjoint (Rasch and Birnbaum politomous models), 3. compositional Thurstone III/V models [Bockenholt 2006]. Part-worth utilities are used for product optimization and comparison across the estimated models.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bąk A., Bartłomowicz T., 2012, Conjoint analysis method and its implementation in conjoint R package, [in:] Pociecha J., Decker R. (eds.), Data analysis methods and its applications, C.H. Beck, Warszawa, pp. 239-248.
  2. Binet, A., Simon, T., 1916, The Development of Intelligence in Children, MD: Williams & Wilkins, Baltimore.
  3. Birnbaum A., 1968, Some Latent Traits Models and Their Use in Inferring an Examinee`s Ability, [in:] Lord F., Novick M. (eds.), Statistical Theories of Mental Test Scores, Addison-Wesley, Reading, MA.
  4. Bockenholt U., 2006, Thurstonian-Based Analysis: Past, present and future utilities, Psychometrica 71(4), pp. 615-629.
  5. Bond T.G., Fox C.M., 2001, Applying the Rasch Model: Fundamental Measurement in the Human Sciences, Lawrence Erlbaum Associates, New Jersey.
  6. De Mars, C., 2010, Item Response Theory, Oxford University Press, Oxford.
  7. Kenny D.A., Kashy D.A., Cook W.L., 2006, Dyadic Data Analysis, Guilford Press.
  8. Lawley D.N., 1943, On problems connected with item selection and test constructions, Proceedings of the Royal Society of Edinburgh 61, pp. 273-287.
  9. Lord F.M., Novick M.R., 1968, Statistical Theories of Mental Test Scores, Addison-Wesley, Reading MA.
  10. Neubauer G., 2003, An IRT-approach for conjoint analysis, [in:] Ferligoj A., Mrvar A. (eds.), Developments in Applied Statistics, Metodoloski zvezki 19, Ljubljana, pp. 35-47.
  11. Rasch G., 1960, Probabilistic Models for some Intelligence and Attainment Tests, The Danish Institute of Educational Research, Copenhagen.
  12. Sagan A., 2013, Market research and preference data, [in:] Scott M.A., Simonoff J.S., Marx B.D. (eds.), The SAGE Handbook of Multilevel Modeling, SAGE Publications Ltd, London, pp. 581-599.
  13. Samejima F., 1969, Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores, Psychometrika Monograph Supplement 34, pp. 100-114.
  14. Thurstone L.L., 1925, A method of scaling psychological and educational tests, Journal of Educational Psychology 16, pp. 433-451.
  15. Vriens M., 1992, Strengths and weaknesses of various conjoint analysis techniques and suggestions for improvement. Marketing opportunities with advanced research techniques, Proceedings 2nd SKIM Seminar, pp. 11-25.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1507-3866
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/ekt.2017.3.04
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu