BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Skalska Teresa (Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji w Warszawie)
Tytuł
Sharing Economy in the Tourism Market : Opportunities and Threats
Ekonomia współdzielenia na rynku turystycznym : możliwości i zagrożenia
Źródło
Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2017, nr 4(54), s. 247-260, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Vistula Scientific Quarterly
Słowa kluczowe
Ekonomia współdzielenia, Rynek turystyczny, Konkurencyjność
Sharing economy, Tourism market, Competitiveness
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L83
streszcz., summ.
Kraj/Region
Ukraina, Polska
Ukraine, Poland
Abstrakt
Celem rozważań jest ocena istniejących badań dotyczących ekonomii współdzielenia w turystyce oraz próba interdyscyplinarnego przedstawienia rozmiarów i specyficznej charakterystyki tego zjawiska na rynku turystycznym. Analizie poddano główne czynniki warunkujące ideę ekonomii współdzielenia w turystyce, zakres akceptacji konsumenckiej, ocenę tego zjawiska, a także wskazano na nieuniknione konsekwencje zmieniających się potrzeb nie tylko na rynku usług, ale i rynku pracy. Czerpiąc z wyników poprzednich badań, skupiiono się na metodach konkurencyjności stosowanych przez przedsiębiorstwa, wykorzystywaniu kreatywności i innowacyjności w turystyce oraz sposobach wykorzystywania przewagi cenowej (w tym cięcia kosztów biurokracji i pośredników). Rozważania na temat obecnej sytuacji na rynku turystycznym wskazują również na działania podejmowane w celu ochrony obecnych konkurencyjnych pozycji tradycyjnych firm turystycznych. W pracy porównano też niektóre aspekty rozwoju tego zjawiska w Polsce i na Ukrainie. (abstrakt oryginalny)

This article aims to review the existing investigations concerning the sharing economy in tourism and to attempt an interdisciplinary presentation of the size and specific characteristics of this phenomenon in the tourism market. The study discusses the main determinants of the sharing economy idea in tourism, the scope of consumer acceptance and assessment of this phenomenon (own survey results) and indicates inevitable consequences of changing needs, not only in the service market but also in the labour market. Drawing on the results of previous research, the article focuses on competition methods employed by enterprises, the use of creativity and innovation in tourism, the ways of using cost advantages (including by cutting the costs of 'red tape' and intermediaries). The discussion of the current situation in the tourism market also indicates activities undertaken in order to protect the existing competitive positions of traditional tourism businesses. It compares certain aspects of the phenomenon development in Poland and Ukraine.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Botsman R., Rogers R. (2010), What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption, Harper Collins, New York.
  2. Botsman R., Rogers R. (2011), What's Mine is Yours: How Collaborative Consumption is Changing the Way We Live, Collins, London, UK.
  3. Botsman R. (2016), The Sharing Economy Lacks a Shared Definition, http://www. collaborativeconsumption.com/2013/11/22/the-sharing-economy-lacks-a-shareddefinition [access: 14.06.2014].
  4. Ejsmont A., Ruszewski J. (Eds.) (2013), Ekonomia społeczna dla rozwoju społeczności lokalnych, Centrum Aktywności Społecznej PRYZMAT, Suwałki.
  5. Ert E., Fleischer A., Magen N. (2016), Trust and Reputation in the Sharing Economy: The Role of Personal Photos in Airbnb, http://www.sciencedirect.com/science/article/ pii/S0261517716300127 [access: 12.03.2017].
  6. Frenken K, Meelen T., Arets M., Van de Glind P. (2016), Smarter regulation for the sharing economy, "The Guardian", 20.05., https://www.theguardian.com/science/ political-science/2015/may/20/smarter-regulation-for-the-sharing-economy [access: 04.06.2014].
  7. Geron T. (2016), Airbnb and the unstoppable rise of the share economy, http://www. forbes.com/sites/tomiogeron/2013/01/23/airbnb-and-the-unstoppable-rise-of-theshare- economy/ [access: 04.06.2014].
  8. Heo C.Y. (2016), Sharing economy and prospects in tourism research, "Annals of Tourism".
  9. ITB World Travel Trends Report 2016/2017 (2016), IPK INTERNATIONAL.
  10. Manyika J., Lund S., Bughin J., Robinson K., Mischke J., Mahajan D. (2016), Independent Work: Choice, Necessity, And The Gig Economy, McKinsey Global Institute.
  11. Pizam A. (2014), Peer-to-peer travel: Blessing or blight?, "International Journal of Hospitality Management, Complete", No. (38), http://doi.org/10.1016/j.ijhm [access: 13.02.2014].
  12. Research (2016), http://dx.doi.org/10.1016/j.annals [access: 02.02.2016].
  13. Schneider J. et al. (2016), Profiles In Innovation. Blockchain. Putting Theory into Practice, Goldman Sachs Group, Inc., EQUITY RESEARCH, May 24.
  14. Simon H. (1996), Zarządzanie cenami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  15. Skalska T. (2010), Konkurencyjność cenowa polskich produktów turystycznych na wybranych rynkach emisyjnych w relacji do ofert głównych konkurentów. Założenia metodologiczne badań, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa.
  16. Skalska T., Shcherbiak E. (2016), The competitiveness on the tourism market: Airbnb as challenge for small enterprises in the tourism sector Analysis of prices of accommodation services on the examples of cities with strong tourist function, paper presented at the conference: 2nd International Workshop on the Sharing Economy, Paris.
  17. The Sharing Economy (2015), Consumer Intelligence Series, PricewaterhouseCoopers LLP, http://www.pwc-consumer-intelligence-series-the-sharing-economy.pdf [access: 01.01.2017].
  18. Zervas G., Proserpio D., Byers J.W. (2016), The Rise of the Sharing Economy: Estimating the Impact of Airbnb on the Hotel Industry, http://people.bu.edu/zg/publications/ airbnb.pdf [access: 04.06.2016].
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-4689
Język
eng
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu