BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wronka Jerzy (Uniwersytet Szczeciński)
Tytuł
lntermodal Transport Development within the New Silk Road
Rozwój transportuintermodalnego w ramach nowego jedwabnego szlaku
Źródło
Ekonomiczne Problemy Usług, 2017, nr 128, s. 107-117, tab., bibliogr. 22 poz.
Słowa kluczowe
Handel, Konteneryzacja, Transport intermodalny, Nowy Jedwabny Szlak
Trade, Containerization, Intermodal transport, New Silk Road
Uwagi
Klasyfikacja JEL: R40
streszcz., summ.
Abstrakt
Dynamiczny rozwój handlu między Azją i Europą przekłada się na wzrost przewozów kontenerów między tymi kontynentami, w tym przede wszystkim drogą morską. Z uwagi na rosnącą kongestię w chińskich i europejskich portach morskich, zaistniała potrzeba rozwoju alternatywnych tras, głównie kolejowych, w przewozach kontenerów między Chinami i Europą. Celem artykułu jest analiza obrotów handlowych i przewozów ładunków transportem kolejowym między Chinami i Europą w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. W artykule zaprezentowano przykładowe pociągi kontenerowe eksploatowane na trasach Chiny-Europa w latach 2014-2016. Ponadto, autor omówił miejsce i rolę Polski w przewozach kolejowych między Chinami i Europą w ramach realizacji koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku. (abstrakt autora)

The growth of trade flows between Asia and Europe results in growing container traffic between continents involved. Maritime transport dominates in cargo transport between China and Europe, but due to congestions in Chinese and European sea ports there is a need to develop the alternative transport routes, mainly railroad ones. It is a main goal of the new Chinese project "One Belt, One Road" under the concept of New Silk Road. The purpose of the article is to analyze both the trade and transport flows between Asia, mainly China and Europe. In the article there are also presented the idea of the New Silk Road as well as the examples of container trains operated between China and Europe. Finally, author presents the role of Poland in development of rail con - nections under New Silk Road. (author's abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Agility (2016). Nowy spedytor usług kolejowych między Polską a Chinami. Retrieved from: wnp. pl (17.08.2016).
  2. Bessonov, G. (2016). Trans-Siberian route: development of trans-continental transportations. The second preparatory meeting for the 14th session of the Group of Experts on the Euro- Asian Transport Links, Vienna (2-3.02.2016)
  3. Data for trade flows compiled on the basis of UN Comtrade Database (2015). Retrieved from: https://comtrade.un.org/data/dev/portal.
  4. Grupa PKP Cargo tworzy nowe możliwości wymiany handlowej z Chinami w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku (2015). Komunikat Prasowy PKP Cargo Logistics. Retrieved from: www. pkp-cargo.eu (16.06.2015).
  5. Identification of cargo flows on the Euro-Asian transport links (2015). ECE-ITC UN, Working Party on Transport Trends and Economics, Informal document of Group of Experts, WP.5/GE.2, No. 1. (4.06.2015).
  6. International Rail Business Forum 1520 Strategic Partnership (2015). Retrieved from: http://www. forum1520.ru
  7. Jedwabne szlaki XXI wieku. Wizja i działania w sprawie wspólnego budowania Pasa Gospodarczego wzdłuż Jedwabnego Szlaku i Morskiego Jedwabnego Szlaku XXI wieku (2015). Narodowa Komisja Rozwoju i Reformy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Ministerstwo Gospodarki Chińskiej Republiki Ludowej, Marzec 2015.
  8. Kaczmarski, M. (2015). Nowy Jedwabny Szlak: uniwersalne narzędzie chińskiej polityki . Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia. Retrieved from: www.osw.waw.pl/pl/ publikacje/komentarze-osw/2015-02-10/nowy-jedwabny-szlak-uniwersalne-narzedzie- chinskiej-polityki
  9. Kaplany, Y. (2016). EATL: The Trade Prospects for EU and China. The second preparatory meeting for the 14th session of the Group of Experts on the Euro-Asian Transport Links, Vienna (2-3.02.2016).
  10. Korki w chińskich portach powodują opóźnienia dostaw towarów. Retrieved from: wnp.pl (27.04.2017).
  11. Memorandum o współpracy PKP Cargo z prowincją Xinjiang (2016). Komunikat Prasowy PKP Cargo Logistics. Retrieved from: www.pkp-cargo.eu (14.11.2016).
  12. Nowe kontrakty intermodalne - Grupa PKP CARGO przewozi coraz więcej towarów z Chin do Europy (2015). Komunikat Prasowy PKP Cargo Logistics. Retrieved from: www.pkp-cargo. eu (29.07.2015).
  13. OSJD (2015). Bulletin of statistical data on railway transport for 2015, 1/2016 and Bulletin Journal, 6/2015. Retrieved from: http//www.osjd.org.
  14. PKP Cargo podejmie transport żywności do Chin (2016). Komunikat Prasowy PKP Cargo Logistics. Retrieved from: www.pkp-cargo.eu (26.10.2016)
  15. Regular container block trains-examples. Retrieved from: http://www.dbschenker.com/ho-en/ news_media/press/news/4261694/2015-08-02 chinatrain.html.
  16. Report on the activities of the Organisation for Co-operation between Railways (OSJD) in 2015 (2016). Retrieved from: http//www.osjd.org.
  17. Via container trains from Europe to China and back (2015). Retrieved from: http://www. dbschenker. com/ho-en/news_media/press/news/2728098/china_train.html (September 2015). DB Schenker Press News.
  18. Viohl, B. (2015). Transport flows and non-physical barriers. Identification of cargo flows on the Euro-Asia transport links. Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE). WP.5/GE.2, No. 1.
  19. www.pkp-cargo.eu.
  20. Żurek, A. (2014). Rola Polski w rozwoju euro-azjatyckich korytarzy transportowych. Transport Innovation Expo, Sosnowiec (2-3.12.2014).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-382X
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/epu.2017.128-08
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu