BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rudny Włodzimierz (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Knowledge Mobility and Appropriability in the Context of Value Co-Creation
Mobilność wiedzy i jej zawłaszczanie w kontekście współtworzenia wartości
Źródło
Ekonomiczne Problemy Usług, 2017, nr 126, T.2, s. 135-143, bibl.15 poz.
Słowa kluczowe
M-learning, Wiedza
Mobile learning, Knowledge
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M21
summ., streszcz
Abstrakt
Wiedza jest jednym z kluczowych zasobów niezbędnych do rozwoju biznesu. Istotne dla przedsiębiorstwa zasoby mogą znajdować się poza tradycyjnie rozumianymi jego granicami, w sieci współpracujących ze sobą przedsiębiorstw. Z perspektywy pozyskiwania wiedzy, sieci można podzielić na dwie kategorie - oparte na relacjach rynkowych oraz umiejscowione lokalnie. Uczenie się w sieciach stwarza przesłanki do budowy przewagi konkurencyjnej. Trzy najważniejsza zagadnienia w procesie uczenia się to: pozyskiwanie wiedzy, kreowanie wiedzy i zawłaszczanie wiedzy. Nowe modele zarządzania widoczne są także w różnego rodzaju przemyśle kreatywnym. Można wyodrębnić trzy modele wdrażane przez duże wytwórnie muzyczne: rozszerzanie sieci wartości, tworzenie wiązek propozycji wartości, uwiarygodnianie nowych zasobów i kompetencji. (abstrakt oryginalny)

Knowledge is one of the key resources in business development. Critical resources may extend beyond the enterprise's traditional boundaries, with the focal enterprise drawing upon the resources of other firms and institutions. Networks can be classified into two broad categories: market-based networks and localized learning networks. Interfirm learning in networks offers the potential to build competitive advantage. The key issues in the process of learning are: knowledge acquisition, knowledge appropriation and knowledge creation. New forms of governance have had an impact upon creative industries. Value co-creation has been greatly enhanced by the rise of the Internet and its associated interactive media forms. Using the business model approach, one can identify three different models that record labels started to implement since that time: extending value networks, bundling value propositions, and validating new resources and competencies. The purpose of the article is twofold: to identify the key problems related to knowledge mobility and transfer within business networks and to highlight the new developments in the so called value co-creation processes. The methodology applied is literature overview and case study analysis.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Biblioteka Główna Uniwersytetu Szczecińskiego
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Chauvet, V., Chollet, B., Soda, G., Huault, I. (2011). The Contribution of Network Research to Managerial Culture and Practice. European Management Journal, 29, 321-334.
  2. Chiaroni, D., Chiesa, V., Frattini, F. (2011). The Open Innovation Journey: How Firms Dynamically Implement the Emerging Innovation Management Paradigm. Technovation, 31, 34- 43.
  3. Dhanaraj, C., Parkhe, A. (2006). Orchestrating Innovation Networks. Academy of Management Review, 31, 659-669.
  4. Dominici, G., Levanti, G. (2011). The Complex System Theory for the Analysis of Inter-Firm Networks: Literature Overview and Theoretic Framework. International Business Research, 4, 31-37.
  5. Frenken, K. (2006). Technological Innovation and Complexity Theory. Economics of Innovation and New Technology, 15, 137-55.
  6. Gronum, S., Verreynne, M.L., Kastelle, T. (2012). The Role of Networks in Small and Medium- Sized Enterprise Innovation and Firm Performance. Journal of Small Business Management, 50, 257-282.
  7. Gulati, R. (1995). Does Familiarity Breed Trust? the Implications of Repeated Ties for Contractual Choice in Alliances. Academy of Management Journal, 38, 85-112.
  8. Han, M., McKelvey, B. (2008). Toward a Social Capital Theory of Technology-Based New Ventures as Complex Adaptive Systems. International Journal of Accounting & Information Management, 16, 36-61.
  9. Huggins, R., Thompson, P. (2015). Entrepreneurship, Innovation and Regional Growth: A Network Theory. Small Business Economics, 45, 103-128.
  10. Laursen, K., Salter A. (2006). Open for Innovation: The Role of Openness in Explaining Innovation Performance Among U.K. Manufacturing Firms. Strategic Management Journal, 27, 131-150.
  11. Levén, P., Holmström, J., Mathiassen, L. (2014). Managing Research and Innovation Networks: Evidence from a Government Sponsored Cross-Industry Program. Research Policy, 43, 156-168.
  12. Malhotra, A., Gosain, S., El Sawy, O. (2005). Absorptive capacity configurations in supply chains: Gearing for partner-enabled market knowledge creation. MIS Quarterly, 29 (1), 145-187.
  13. Moyon, E., Lecocq (2015). Rethinking business models in creative industries. International Studies of Management and Organization, 4, 83-101.
  14. Pisano, G. (2006). Profiting From Innovation and the Intellectual Property Revolution. Research Policy, 35, 1122-1130.
  15. Sawhney, M., Verona, G., Prandelli, E. (2005). Collaborating to create: the internet as a platform for customer engagement in product innovation. Journal of Interactive Marketing, 19 (4), 4-17.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1896-382X
Język
eng, pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.18276/epu.2017.126/2-14
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu