- Autor
- Suseł Aleksander (Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University), Wołowiec Tomasz (Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University)
- Tytuł
- Podatki dochodowe a funkcje polityki finansowej
Income Taxes and a Functions of Fiscal Policy - Źródło
- Organizacje Komercyjne i Niekomercyjne wobec Wzmożonej Konkurencji i Rosnących Wymagań Konsumentów, 2009, vol. 8, s. 346-361, bibliogr. 16 poz.
- Słowa kluczowe
- Podatek dochodowy, Polityka finansowa, Polityka stabilizacyjna
Income tax, Financial policy, Stabilisation policy - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Polityka finansowa państwa realizuje ustalone cele gospodarcze w trzech obszarach: stabilizacji gospodarki, alokacji czynników produkcji oraz redystrybucji dochodów. Realizacja polityki finansowej państwa w tych obszarach daje podstawę do wyróżniania jej trzech funkcji: funkcji stabilizacyjnej, alokacyjnej i redystrybucyjnej. Z punktu widzenia podatków dochodowych polityka fiskalna jest podstawowym narzędziem służącym realizacji nałożonych na nie celów gospodarczych i społecznych. Cele te mają swoje odzwierciedlenie w konstrukcji systemu podatkowego, poprzez określenie rodzajów i wielkości podatków obciążających poszczególne kategorie podatników, ale także poprzez określenie szczegółowych zasad konstrukcji podatków - ustalenie ich zakresu podmiotowego, przedmiotowego, podstawy opodatkowania, stawek i skal podatkowych oraz systemu ulg i zwolnień podatkowych. Można stwierdzić, iż proces gromadzenia dochodów publicznych pozwala kreować i stosować różnorodne narzędzia realizowania celów polityki finansowej państwa. Narzędzia polityki finansowej państwa realizują jednocześnie wszystkie funkcje polityki finansowej, tj. funkcję stabilizacyjną, alokacyjną i redystrybucyjną. Przykładowo, jeśli podatek dochodowy od osób fizycznych będzie oparty o stawki progresywne (rosnące wraz ze wzrostem podstawy opodatkowania), to jako instrument polityki finansowej państwa będzie automatycznie pełnił funkcję stabilizacyjną (taki sposób opodatkowania dochodów osób fizycznych zmniejszy globalny popyt, a w konsekwencji tempo wzrostu gospodarczego), funkcję alokacyjną (gromadzone wpływy z tego podatku zwiększą skalę wytwarzania dóbr publicznych) oraz redystrybucyjną (progresja bardziej zmniejsza dochody dyspozycyjne zamożniejszych niż uboższych gospodarstw domowych). Nie istnieją takie instrumenty polityki finansowej państwa, które wpływałyby jedynie na popyt globalny (realizowały funkcję stabilizacyjną polityki finansowej) i były jednocześnie neutralne z punktu widzenia jej funkcji alokacyjnej i redystrybucyjnej. Oznacza to, iż zmiany czy reformy polityki finansowej (poszczególnych instrumentów) oznaczają konieczność analizowania każdego instrumentu (w tym podatków dochodowych) z punktu widzenia efektów jego oddziaływania na koniunkturę gospodarczą (funkcja stabilizacyjna), strukturę sektora prywatnego i publicznego (funkcja alokacyjna), czy poziom zamożności i zróżnicowanie dochodów do dyspozycji gospodarstw domowych (funkcja redystrybucyjna).(fragment tekstu)
Paper presents theoretical issues of fiscal policy created by income taxes. Fulfilment of government fiscal policy gives base for distinguishing three function of financial policy: stabilization, allocation and redistributive functions. These functions are analyzed from the point of view of their specificity and ways of interactions income taxes on social and economic phenomena. (original abstract) - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- American Economic Policy in the 1980s, red. Feldstein M., National Bureau of Economic Reaserch, Chicago 1994.
- Amerykański model rozwoju gospodarczego. Istota, efektywność i możliwość zastosowania, red. Bieńkowski W., Radło M. J., SGH, Warszawa 2006.
- Belka M., Reaganomika. Sukces czy porażka, Ossolineum, Wrocław - Warszawa - Kraków, 1991.
- Bieńkowski W., Reaganomika i jej wpływ na konkurencyjność gospodarki amerykańskiej, PWN, Warszawa 1995.
- Bossak J. W., Instytucje, rynki i konkurencja we współczesnym świecie, SGH, Warszawa 2008 (rozdział III).
- Filipowicz L., Amerykańska ekonomia podaży, PAN, Instytut Nauk Ekonomicznych, Poltext, Warszawa 1992.
- Gail N., Teorie podatkowe w świecie, PWN, Warszawa 1992.
- Hausmen J., How Taxes Affect Economic Behavior, red. Aaron H., Pechman J., D.C.: Brookings Institution, Washington 1981.
- Kaleta J., Gospodarka budżetowa, wyd. 3, PWE, Warszawa 1985.
- Kropiwnicki J., Teoria automatycznych stabilizatorów koniunktury, PWN, Warszawa 1976.
- Markowski K., Rola państwa w gospodarce kapitalistycznej, PWE, Warszawa 1989.
- Musgrave R.A., Musgrave P.B., Public Finance in Theory and Pracice, McGrow-Hill, New York 1984.
- Niskanen W.A., Reaganomics: An Insider's Account of the Policies and the People, Oxford University Press, New York 1988.
- Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1997.
- Winiecki J., Polityka ekonomiczna a zwolnienie wzrostu gospodarczego krajów kapitalistycznych, "Ekonomista" nr 1/1981
- Wojtyna A., Nowoczesne państwo kapitalistyczne a gospodarka. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1990.
- Cytowane przez
- Język
- pol