BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Olejarz Tadeusz (Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza)
Tytuł
Racjonalne gospodarowanie - scentralizowane przewozy wojskowe
Rational Management - Centralized Military Transports
Źródło
Humanities and Social Sciences, 2017, vol. 22 (XXII), nr 24 (3), s. 213-220, tab., bibliogr. 9 poz.
Słowa kluczowe
Transport, Wojsko, Organizacja transportu, Proces przewozowy, Racjonalność gospodarowania
Transport, Army, Organization of transport, Transport process, Economic rationality
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Optymalizacja przewozów służy do takiego rozplanowania przewozów, aby koszty transportu były jak najniższe (optymalizacja przewozów znana jest również pod pojęciem zagadnienia transportowe). Dotyczy to głównie jednostek wojskowych, których działalność wymaga dokonywania transportu dużej ilości produktów do zaopatrywania wojska. Planowanie procesów transportowych było i jest jednym z istotnych zadań w jednostce wojskowej jak również w firmie transportowej. Jego prawidłowa organizacja gwarantuje osiągnięcie oczekiwanych efektów racjonalnego gospodarowania posiadanymi zasobami. Im lepiej będziemy organizować procesy przewozowe, tym bardziej będą zadowoleni nasi klienci (usługobiorcy), co z pewnością przełoży się na osiągnięcie lepszych efektów ekonomicznych. Procesy transportowe z jednej strony muszą być tak organizowane, aby zrealizować wszystkie zlecenie transportowe (czyli dostarczyć ładunek do miejsca odbioru). Jednak z drugiej strony, musimy równocześnie pamiętać, aby podczas planowania procesów transportowych minimalizować koszty ponoszone przez jednostki czy instytucje wojskowe (koszt transportu). W artykule na podstawie przeprowadzonej kwerendy w archiwum Ministerstwa Obrony Narodowej w Modlinie przedstawiono pierwsze próby wprowadzenie scentralizowanych przewozów wojskowych na przykładzie Garnizonu2 Rzeszów, w którym w 1979 r. wdrożono program pilotażowy, co oznacz, że pod koniec lat siedemdziesiątych XX. wieku w Wojsku Polskim usiłowano wprowadzić zasady racjonalnego gospodarowania (obniżenie kosztów funkcjonowania wojska). W celu właściwego funkcjonowania scentralizowanych przewozów dowódca garnizonu był zobowiązany do opracowania regulaminu organizacyjnego ich funkcjonowania, wyznaczenia osób funkcyjnych odpowiedzialnych za ich funkcjonowanie. (abstrakt oryginalny)

Transport optimization is used to arrange transport so that transport costs are as low as possible (transportation optimization is also known as transport issues). This applies mainly to military units whose activity involves the transport of large quantities of supplies to the army. Transportation planning has been one of the important tasks in a military unit as well as in a transport company. Its proper organization guarantees the expected effects of rational management of its resources. The better the transport process is organized, the more satisfied customers (recipients) will be, which will surely translate into better economic results. Transportation processes on the one hand must be organized in such a way as to fulfill all transport orders (i.e. deliver cargo to the place of collection). On the other hand, one must also remember that when planning transport processes it is necessary to minimize the costs borne by military units or institutions (transport costs). In an article, on the basis of a query in the archive of the Ministry of National Defense in Modlin, the first attempts were made to introduce centralized military transport on the example of the Garrison Rzeszow, where a pilot program was implemented in 1979, indicating that in the late 1970s in the Polish Army some attempts were made to introduce the principles of rational management (lowering the cost of military operations). For the proper operation of centralized transport, the garrison commander was obliged to develop the organizational regulations for their operation and appoint the functionaries responsible for their operation. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Archiwum Ministerstwa Obrony Narodowej, 2659/10/60, 2660/10/367.
  2. Blicharz M., Wykorzystanie transportu cywilnego do celów obronnych, Zeszyty Naukowe PWSZ w Legnicy 20 (3) / 2016.
  3. Jóźwiak A., Ziółkowski J., Minimalizacja pustych przebiegów w transporcie wojskowym, Biuletyn WAT, Vol. LXIII, nr 2, 2014.
  4. Kajetanowicz J., Wojska Obrony Terytorialnej Kraju w systemie bezpieczeństwa Polski w latach 1959-1989, "Poligon" 2013, nr 2.
  5. Leksykon wiedzy wojskowej, red. M. Laprus, Warszawa 1979.
  6. Protokół przekazania obowiązków kwatermistrza zastępcy dowódcy 9. Drezdeńskiej Dywizji Zmechanizowanej nr Pf/296 z dnia 5 stycznia 1980 r.
  7. Pyza D., Wybrane aspekty modelowania obsługi transportowej w podsystemach dystrybucji, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport, z. 70/2009.
  8. Rozkaz Dowódcy WOW nr Pf/226 z dnia 13 grudnia 1978 r.
  9. Transport, red. W. Rydzkowski, K. Wojewódzka-Król, Warszawa 2008.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-9918
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7862/rz2017.hss.54
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu