BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Roszko-Wójtowicz Elżbieta (Uniwersytet Łódzki), Caban-Piaskowska Katarzyna (Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi), Miarka Anna (Akademia Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi)
Tytuł
Family Entrepreneurship - Selected Economic and Social Aspects
Przedsiębiorczość rodzinna - wybrane aspekty ekonomiczne i społeczne
Źródło
Humanities and Social Sciences, 2017, vol. 22 (XXII), nr 24 (3), s. 237-260, rys., tab., bibliogr. 38 poz.
Słowa kluczowe
Przedsiębiorstwo rodzinne, Przedsiębiorczość
Family-owned business, Entrepreneurship
Uwagi
streszcz., summ.
Firma/Organizacja
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstrakt
Na całym świecie przedsiębiorstwa rodzinne to trzon gospodarki. W krajach rozwiniętych biznes rodzinny stanowi najpopularniejszą formę prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie, powstawanie i rozwój firm rodzinnych to wyraz funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej przejawiający się w indywidualnej przedsiębiorczości i innowacyjności. Na przestrzeni kilku ostatnich dekad znaczenie firm rodzinnych dla rozwoju gospodarki zaczęło wzbudzać coraz większe zainteresowanie. Zasoby literatury na temat różnorodnych form biznesów rodzinnych oraz zróżnicowania w sektorze przedsiębiorczości rodzinnej rosną w bardzo szybkim tempie. Artykuł zmierza do ukazania wzajemnych związków pomiędzy rodziną, postawą przedsiębiorczą a funkcjonowaniem przedsiębiorstw rodzinnych, które w znacznym stopniu odpowiadają za budowanie potencjału gospodarczego i społecznego Unii Europejskiej. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. Omówieniu podlegają wybrane zagadnienia dotyczące przemian zachodzących w rodzinie, jak i jej znaczenia we współczesnym świecie, w tym życiu gospodarczym, oraz specyficzne atrybuty przedsiębiorstw rodzinnych. W części empirycznej przedstawione zostają wyniki badania FLASH EUROBAROMETER 354 "Entrepreneurship". W podsumowaniu zostało stwierdzone, że firmy rodzinne są motorem przemyślanego oraz stabilnego rozwoju, który przechodzi z pokolenia na pokolenie. Ważnymi atrybutami są zaufanie i lojalność, przekładające się na relacje z pracownikami, klientami. (abstrakt oryginalny)

Family businesses are the most key actors that make up the global economy. They are by far the most popular form of doing business in the majority of developed economies. At the same time, they are the epitome of the spirit of the free market economy as reflected in the role of individual entrepreneurship and innovation. The importance of family businesses for the development of economies has attracted increasing interest over the last few decades. There is a fast-growing body of literature about different forms of family business and variations in family entrepreneurship. Some of these studies focus on the family itself. The paper aims to show mutual interdependences between the family, the entrepreneurial attitude and the functioning of family businesses, which are to a large extent responsible for the economic capacity of the EU countries and regions. The paper is a theoretical and empirical one. It deals with issues related to changes that occur within the family as well as its significance in the modern world, including economic life, and the specific attributes of family businesses. The empirical part presents the results of the survey FLASH EUROBAROMETER 354 on "Entrepreneurship". The paper is concluded by statement family businesses are the engine of deliberate and stable development passed on from a generation to a generation. Trust and loyalty, translating into relationships with employees and customers, are their important attributes. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Astrachan J.H., Klein S.B., Smyrnios K.X., The F-PEC Scale of Family Influence: A Proposal for solving The Family Business Definition Problem, "Family Business Review", March 2002, Vol. XV, No. 1, p. 45.
  2. Javetski B., Murphy C., Staples M. (eds.), Perspectives on Founder- and Family-Owned Businesses, McKinsey & Company, October 2014, http://www.aidaf.it/wp-content/uploads/ 2014/09/Perspectives_on_founder_and_family-owned_businesses.pdf.
  3. Beckhard R., Dyer W.G., Managing change in the family firm: issues and strategies, "Sloan Management Review" 1983, No. 24 (3), s. 59-65.
  4. Bennis W., On Becoming a Leader, Basic Books, A Member of Perseus Books Group, New York, NY, USA 2009.
  5. Bondarowska K., Characteristic and developmental factors of family business in Poland, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Foundations of Control and Management Sciences, 2004, No. 2.
  6. Capra F., The Web of Life: A New Scientific Understanding of Living Systems, Anchor Books, New York, NY, USA 1996.
  7. Centre for European Progression AISBL, The Juncker investment plan - a major initiative to get Europe out of the trouble? Investing in youth, Brussels, https://c4ep.eu/wp-content/ uploads/2015/02/CFEP_invplan_web.pdf
  8. Ciąpała T., Wartość firmy rodzinnej, "Biznes Rodzinny w Polsce", January 2006, No. 1, p. 8.
  9. Cromie S., Stephenson B., Monteith D., The management of family firms: An empirical investigation, "International Small Business Journal", 1995, Vol. 13(4), p. 11-34.
  10. Davis P., Realizing the potential of the family business, "Organizational Dynamics" 1983, No. 12(1), p. 47-56.
  11. Dyer W.G., Handler W., 1994, Entrepreneurship and family business: Exploring the Connections, Entrepreneurship Theory and Practice, 1994, Fall, p. 71-83, http://docplayer. net/19084356-Entrepreneurship-and-family-business-exploring-the-connections.html.
  12. European Commission, Supporting entrepreneurs and the self-employed, http://ec.europa.eu/ social/main.jsp?langId=en&catId=952; European Commission, Europe 2020 Strategy, https://ec.europa.eu/info/strategy/european-semester/framework/europe-2020-strategy_en
  13. Family Firm Institute Global Data Points, http://www.ffi.org/page/globaldatapoints.
  14. Fleming Q., Tajniki przetrwania firmy rodzinnej, Wydawnictwo One Press Small Business, 2000, p. 105.
  15. Foster A.T., Leadership in Family Business: Developing a Leadership Legacy, [In:] G. McCann, N.B. Upton, The Holistic Model: Destroying Myths and Creating Value in Family Business, Stetson University Family Business Center, Deland, FL, USA 2001, p. 39-48.
  16. Flash Eurobarometer, Entrepreneurship in the EU and beyond. Analytical Report, Series 354, 2012, http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_354_en.pdf.
  17. Flash Eurobarometer, Entrepreneurship in the EU and beyond. Analytical Report, Series 283, May 2010, http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/flash/fl_283_en.pdf.
  18. Gersick K., Davis J., Hampton M., Lansberg I., Generation to generation lifecycles of the family business, Harvard Business School Press, Boston 1997.
  19. Gibiec W., Charakterystyka firm rodzinnych, cz. 1, "Biznes Rodzinny w Polsce" 2006, No. 5, p. 15-16.
  20. Handler W., Methodological issues and considerations in studying family businesses, "Family Business Review" 1989, Vol. 2, No. 3, p. 257-276.
  21. Hussain S., Whitlock L., Corporate Governance - Quantity Versus Quality - Middle Eastern Perspective, Published in eBook format by eBookIt.com, November 2009, http://www. eBookIT.com, p. 129.
  22. Jamer J., Sukcesja własności i władzy w firmie rodzinnej, Biznes Rodzinny w Polsce, 2006, No. 5, s. 7-9.
  23. Javetski B., Murphy C., Staples M. (eds.), Perspectives on Founder- and Family-Owned Businesses, McKinsey & Company, October 2014, http://www.aidaf.it/wp-content/uploads/ 2014/09/Perspectives_on_founder_and_family-owned_businesses.pdf.
  24. Kałuża H., Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja, EIOGZ, 2009, No. 75, p. 51-52.
  25. Kleiman R., Peacock E., Family Businesses as an Economic Phenomenon, Michigan Family Review, 1996, Winter, Vol. 02, Issue 2, p. 93-101.
  26. Malinowska M., Seretna-Sałamaj D.: The factors and Parameters Determing the Formation of the Target Capital Structure in Family Businesses [w:] Information Systems Architecture and Technology: Proceedings of 37th International Conference on Information Systems Architecture and Technology, ed. by Z. Wilimowska, L. Borzemski, A. Grzech, J. Świątek, ISAT 2016, Part IV.
  27. McCann G., Rozwój firm rodzinnych dla i poprzez następne pokolenia, MBA, 2003, No. 3, p. 13 (przekład z angielskiego E. Niebała), http://peritus.weebly.com/uploads/9/2/0/8/ 9208219/rozwj_firm_rodzinnych_dla_i_poprzez_nastpne_pokolenia.pdf.
  28. Neubauer H., The Dynamics of Succession in Family Businesses in Western European Countries, Family Business Review, December 2003, No. 16(4), https://opeconomica. files.wordpress.com/2013/12/the-dynamics-of-succession-in-family-businesses-in-westerneuropean- countries.pdf. p. 271.
  29. Niemczal Ł., Rola więzi rodzinnych w kontekście sukcesji przedsiębiorstw rodzinnych, ZN WSH Zarządzanie, 2015, No. 3, p. 67-85.
  30. Smyrnios K.X., Poutziouris P.Z., Klein S. (eds.), Handbook of Research on Family Business, Second Edition, Edward Elgar, Cheltenham, UK, Northamption, MA, USA, 2013, p. 507-508.
  31. Skrojny G., Pokolenia perspektyw i perspektywy pokoleń w biznesie rodzinnym, "Biznes Rodzinny w Polsce, Wyzwania i Perspektywy" 2006, No. 1, p. 7-9.
  32. Sułkowski Ł., Marjański A., Firmy rodzinne, jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa 2009.
  33. Sztompka P., Socjologia, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Warszawa 2002.
  34. Tagiuri R., Davis J.A., Bivalent attributes of the family firm. Working Paper, Harvard Business School, Cambridge, Massachusetts. Reprinted 1996, "Family Business Review" IX (2), 1982, p. 199-208.
  35. Tagiuri R., Davis J.A., Bivalent attributes of the family firm, "Family Business Review", Summer 1996 (reprinted), Vol. 9, No. 2, http://kimba.ku.ac.th/Document/1.pdf, p. 199-208.
  36. Ward J.L., Perpetuating the Family Business, 50 Lessons Learned from Long-Lasting, Successful Families in Business, Palgrave Macmillan, New York 2004, pp. 13-15.
  37. Westhead P., Cowling M., Howorth C., The development of family companies: Management and ownership imperatives, Family Business Review, 2001, Vol. 14(4), p. 369-385.
  38. Yang D.T., Growing family business in emerging markets, 24 July 2015, https://ideas. darden.virginia.edu/2015/07/growing-family-business-in-emerging-markets/.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-9918
Język
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.56
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu