BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Sommer Hanna (Politechnika Rzeszowska), Zakrzewski Grzegorz (Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku)
Tytuł
Założenia dla edukacji ekologicznej czy bezpieczeństwa ekologicznego
Assumptions for Environmental Education or Environmental Safety
Źródło
Humanities and Social Sciences, 2017, vol. 22 (XXII), nr 24 (3), s. 271-286, rys., wykr., bibliogr. 12 poz.
Słowa kluczowe
Edukacja ekologiczna, Bezpieczeństwo ekologiczne, Świadomość ekologiczna
Ecology education, Environmental security, Ecological awareness
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Artykuł zawiera krótki rys historyczny nauki zwanej ekologią, przedstawia podstawowe definicje oraz uczonych, którzy wprowadzili nową terminologię do słownika ekologicznego. W dalszej części autorzy wskazują na zależności między szeroko rozumianą świadomością ekologiczną a edukacją ekologiczną. Przytoczone przez autorów informacje wskazują na rangę, jaką dla współczesnego społeczeństwa jest edukacja ekologiczna. Edukacja ekologiczna pełni bardzo ważną rolę we współczesnym świecie, w którym obserwuje się szybkie tempo wpływania na środowisko przyrodnicze. Jest ona procesem psychologiczno- pedagogicznym, który ma wpływ na kształtowanie świadomości ekologicznej. Stanowi istotny element naszego przystosowania do środowiska, w którym funkcjonujemy. Główne jej zadania najczęściej sprowadzają się do wskazywania zagrożeń środowiska przyrodniczego, przekazywania wiedzy teoretycznej, którą należy wcielać w praktyczne działania. Celem edukacji ekologicznej powinno być kształtowanie sfery emocji, która wpłynie na zwiększenie efektywności postrzegania, myślenia i działania. Aby spełniała ona swoje zadania powinna obejmować wszystkie poziomy edukacji formalnej oraz nieformalnej. Przede wszystkim trzeba edukować młode pokolenia i w ten sposób kształtować mentalność społeczeństwa. Troska o miejsce, w którym żyjemy, pracujemy oraz odpoczywamy powinna prowadzić do wzmożonych działań na rzecz promocji edukacji ekologicznej jednocześnie teoretyków i praktyków. Troska ta powinna wynikać z występujących zagrożeń ekologicznych i środowiskowych, które są niebezpieczne dla zdrowia oraz życia współczesnego człowieka. Autorzy zastanawiają się, czy uprawnione staje się ewolucyjne "przejście" pojęć typowych i przypisywanych ekologii do bezpieczeństwa ekologicznego. (abstrakt oryginalny)

This article contains a short history of science called ecology and presents its basic definitions and scientists who have introduced a new terminology to the ecology dictionary. In further parts the authors indicate the relationship between environmental awareness and environmental education. The authors quoted the information that shows the status of environmental education for modern society. Environmental education plays an important role in the modern world that affects our environment very fast. It is the process of psycho - pedagogy, which has an impact on environmental awareness. It is an important part of our adaptation to the environment where we operate. Its main task is to indicate threats of the natural environment and to transfer the theoretical knowledge, which should be embodied in practical action. The aim of environmental education should be shaping the realm of emotion, which will increase the efficiency of perception, thinking and acting. To fulfill its tasks, it should cover all levels of education, both formal and informal. First of all, we need to educate young generations and thus shape the mentality of society. The concern about the place where we live, work and rest should lead to increased efforts to promote environmental education in both ways theoretical and practical. This concern should result from the existing ecological and environmental hazards that are dangerous to health and life of modern man. The authors wonder whether the evolutional "transfer" of terms linked with and typical for ecology to ecological security is legitimate. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bieszczad St., Sobota J. (red.), Zagrożenie, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego, Wrocław 1993.
  2. Borgosz J., Globalna edukacja ekologiczna-prakseologia, "Wojsko i wychowanie" 1992/12.
  3. Borsuk S., red., Ochrona i kształtowanie środowiska, Toruń-Bydgoszcz 1994.
  4. Borsuk S., Ekologia bez granic. Materiały pokonferencyjne, Bydgoszcz 1994/95.
  5. cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/.../PRM_2011-1-2_04_Kozlowski.pdf.
  6. Cichy D., Filipowicz H., Edukacja ekologiczna wobec współczesności i wyzwań przyszłości, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1993.
  7. http://seib.uksw.edu.pl/sites/default/files/tom_10_1_2_mariusz_ciszek_bezpieczenstwo_ ekologiczne_i_zrownowazony_rozw%C3%B3j_w_aspekcie_strategii_bezpieczenstwa_ narodowego.pdf.
  8. https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/1215/DOMERACKI%20Piotr,%20TYBURSKI% 20W%C5%82odzimierz%20-%20Edukacja%20do%20ZR.pdf?sequence=1
  9. Śladkowski S., Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy kształtowania postaw proekologicznych. Materiały II Sympozjum Naukowego AMW, Gdynia 14 listopada 2002.
  10. Śladkowski S., Bezpieczeństwo ekologiczne Rzeczypospolitej Polskiej, AON, Warszawa 2004, http://www.rocznikbezpieczenstwa.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/ RBM/RBM_artykuly/2013_10.pdf
  11. Zakrzewski G., Koncepcja edukacji środowiskowej w MW RP, "Przegląd Morski" 1995/3.
  12. Żmudziński L. (red.), Morskie Obszary Chronione w polskiej strefie brzegowej-zakres, forma i sposoby ochrony, Materiały z sympozjum Centrum Biologii Morza PAN, Gdynia, 26 lutego 1998.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2300-9918
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7862/rz.2017.hss.58
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu