BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Rykaczewska Martyna
Tytuł
Sytuacja prawna stron po ustaniu stosunku franchisingowego
The Legal Situation of Parties to a Franchise Agreement after Termination
Źródło
Krytyka Prawa, 2013, T. 5, Nr 1, s. 587-606, bibliogr. 11 poz.,
Słowa kluczowe
Prawo, Franchising, Franchising handlowy, Sieci franczyzowe
Law, Franchising, Retail franchising, Franchising networks
Abstrakt
W literaturze niemało miejsca poświęcono franchisingowi jako formie współpracy przedsiębiorców, a także umowie franchisingowej tworzącej ramy tej współpracy. Problemu nie poruszają opracowania z zakresu nauk ekonomicznych, a i literatura prawnicza nie poświęca mu zbyt wiele miejsca; zagadnienie jest interesujące głównie z uwagi na stosunek prawny stron po ustaniu współpracy. Umowa franchisingowa w szerokim zakresie wykorzystuje zasadę swobody stron w kształtowaniu treści stosunku prawnego. Określenie tych skutków nie zawsze będzie proste. Znajomość problematyki może natomiast przyczynić się do takiego ukształtowania prawa i obowiązków stron umowy, gdzie szereg sytuacji zostanie przewidzianych. Dlatego tak ważne jest omówienie w artykule kwestii umowy franchisingowej, skutków ustania stosunku franchisingu, obowiązku zachowania tajemnicy przez biorcę, zakazu konkurencji po ustaniu stosunku franchisingu oraz możliwych sposobów zakończenia stosunku prawnego i wzajemnego rozliczenia stron.W artykule udało się zarysować problem skutków ustania stosunku franchisingu, ale jedynie w odniesieniu do najprostszych jego postaci. Różnorodność umów franchisingowych oraz sytuacji stron często prowadzi do wytworzenia się sytuacji specyficznych. Autorka opisuje szereg rozwiązań w ramach umów franchisingowych, które pozwalają na uregulowanie kwestii skutków zakończenia stosunku prawnego franchisingu. Reasumując, sytuacja prawna stron po ustaniu stosunku franchisingowego należy do kwestii trudnych i nie ma oparcia w klarownych przepisach prawa.(abstrakt oryginalny)

Quite a lot of emphasis has been placed in the research on franchise arrangements as a form of cooperation between entrepreneurs, as well as on franchise agreements that constitute the framework for such cooperation. This topic is not addressed in economic literature and not fully covered in the legal one; it is mostly interesting due to the legal relationship of the parties after the termination of cooperation. To a large extent, the franchise agreement uses the principle of freedom of parties to define the terms of contract. This makes the effects of a termination not always easy to specify. Knowledge of this subject might contribute to such formation of the rights and obligations of parties, where many situations are predicted. Therefore, the article provides description of the franchise agreement, the effects of the franchise termination, the recipient's obligations of confidentiality, non-competition clauses after the franchise termination and the possible ways of termination of contract and settlement between the parties. The article outlines the problems surrounding the termination of franchise agreement, albeit only in its simplest forms. The wide variety of franchise agreements and circumstances of parties leads to a wide variety of specific legal situations. The author proposes a number of solutions that can be used within the franchising agreements to regulate the matter of effects of the termination of franchising relationship. To summarize, the legal situation of the parties after the franchise termination is a difficult subject and is not adequately grounded in clear legal regulations. (original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Antonowicz A., Franchising w teorii i praktyce gospodarczej, w: A.P. Balcerzak, D. Górecka (red.), Dylematy teorii ekonomii w rzeczywistości gospodarczej XXI wieku, Toruń 2007.
  2. Bagan-Kurluta K., Umowa franchisingu, Warszawa 2001.
  3. Czachórski W. et al., Zobowiązania. Zarys wykładu, Warszawa 2009.
  4. Fuchs B., Franchising. Wzory umów z komentarzem, Gdańsk 1997.
  5. Promińska U., Prawo zobowiązań - umowy nienazwane (w:) W.J. Katner (red.), System prawa prywatnego, t. 9, Warszawa 2010.
  6. Radwański Z., Olejniczak A., Zobowiązania - część ogólna, Warszawa 2006.
  7. Stecki L., Franchising, Toruń 1994.
  8. Szmidt R., Wypowiedzenie zobowiązania - uwagi na tle wykładni art. 365[1] KC, Studia Prawa Prywatnego 2008, nr 2.
  9. Wiśniewski M., Boom na rynku franczyzy, //www.twoja-firma.pl/iadomość/ 14342,boom-na-rynku-franczyzy.html.
  10. Włodyka S., Spyra M., Prawo umów handlowych (w:) S. Włodyka (red.), System prawa handlowego, t. 5, Warszawa 2011.
  11. Wrzołek-Romańczuk M., Rozwiązanie umownego stosunku prawnego wskutek oświadczeń woli stron (w:) Z. Banaszczyk (red.), Prace z prawa prywatnego. Księga pamiątkowa ku czci Sędziego Janusza Pietrzykowskiego, Warszawa 2000.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2450-7938
2080-1084
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.7206/kp.2080-1084.30
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu