BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Brzozowska Krystyna (Akademia Rolnicza w Szczecinie)
Tytuł
Modelowanie udziału kapitału prywatnego w rozwoju infrastruktury gospodarczej
Modelling of Private Capital Contribution into Economic Infrastructure Development
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Finanse Bankowość Rachunkowość (2), 2005, nr 1059, s. 11-25, rys., bibliogr. 6 poz.
Słowa kluczowe
Infrastruktura gospodarcza, Finansowanie infrastruktury gospodarczej
Economic infrastructure, Economic infrastructure financing
Uwagi
summ.
Abstrakt
Odpowiedzialność władz publicznych za dostarczanie usług infrastrukturalnych społeczeństwu powoduje, że nawet w przypadku pełnej konkurencyjności usług niezbędne są nadzór i kontrola działań podmiotów świadczących takie usługi. Pozostawienie wolności ekonomicznej podmiotom prywatnym oraz sprawowanie wyłącznie formalnej kontroli przez organy władzy publicznej nie pozwolą na zlikwidowanie tkwiących ograniczeń, a nawet poprowadzą do ich pogłębienia. Takie ograniczenia mogą być jedynie zniwelowane, a optymalnym wariantem zmniejszenia ich oddziaływania jest wprowadzenie i przestrzeganie określonego systemu regulacji. Polityka regulacyjna odgrywa bardzo istotną rolę w angażowaniu prywatnego sektora w inwestycje infrastrukturalne. Wymaga precyzyjnej koordynacji w określeniu zakresu regulacji, struktury rynku i stopnia dozwolonej konkurencji, form i wielkości udziału sektora prywatnego, a także wysokości taryf na poziomie pokrywającym koszty operatora i koszty obsługi zadłużenia. (fragment tekstu)

Economic infrastructure plays a crucial role in adjustment to economic growth. Commonly the public sector is responsible for the provision of infrastructure services. In recent years interest of private capital involvement into infrastructure projects is growing. To assess the possibilities of private capital involvement three scenarios of private infrastructure projects have been prepared. The scenarios indicate that the dichotomy of public and private targets have to be balanced by certain regulative vehicles. Regulations should cover a set of provisions and legal procedures, which can create economic terms to secure social and private interests. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Brown C.V., Jackson P.M., Public Sector Economics, Basil Blackwell Ltd., Oxford 1990.
  2. Burns P., Estache A., Information, Accounting and the Regulation of Concessioned Infrastructure Monopolies, "World Bank Working Paper" 1998 nr 2034.
  3. Kay J., Vickers J., Regulatory Reform: An Appraisal, [w:] Deregulation or Re-regulation? Regulatory Reform in Europe and the United States, ed. G. Majone, Pinter Publishers, London 1990.
  4. Laffont J.J., Tirole J., A Theory of Incentives in Procurement and Regulation, The MIT Press, Cambridge MA. 1993.
  5. Price C., Regulation of Privatised Monopolies, [w:] Privatisation and Regulation. A Review of the Issues, Longman Group Ltd., London 1994.
  6. Szablewski A., Ryzyko i koszt kapitału w regulacji prywatnych przedsiębiorstw infrastrukturalnych, "Gospodarka Narodowa" 2000 nr 7-8.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1732-0704
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu