BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Nowak Edward (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu), Nowak Marta (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
O strategicznym zarządzaniu kosztami
On Strategic Cost Management
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Finanse Bankowość Rachunkowość (3), 2005, nr 1062, s. 284-288, bibliogr. 8 poz.
Słowa kluczowe
Zarządzanie kosztami, Zarządzanie strategiczne
Costs management, Strategic management
Uwagi
summ.
Abstrakt
Aby współczesne przedsiębiorstwa mogły przetrwać i działać, muszą uwzględniać w wzrost złożoności procesów gospodarczych oraz dostosowywać się do zmieniającego się otoczenia i do wzrostu konkurencji na rynku. Wymaga to przystosowania systemu zarządzania do nowych warunków funkcjonowania i doboru odpowiedniej strategii działania. Następnie przedsiębiorstwo musi skutecznie realizować obraną strategię, od czego zależą osiągane przez nie długookresowe wyniki. W warunkach dużej konkurencji rynkowej przedsiębiorstwa stosują różne strategie działania, mające im zapewnić przewagę na rynku. Fundamentalną strategią uzyskiwania przewagi konkurencyjnej jest strategia przywództwa kosztowego. Formułowanie tej strategii, a także skuteczna jej realizacja wymagają zastosowania odpowiednich instrumentów zarządzania kosztami. Chodzi tu zwłaszcza o strategiczne zarządzanie kosztami, ukierunkowane na strategię konkurencji. (fragment tekstu)

The article is devoted to the problem of strategy-orientated cost management. Against the background of cost leadership strategy of a company, the essence of strategic cost management has been presented. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Brokemper A., Strategieorientiertes Kostenmanagement. Strukturelle Kostentreiber als Bestimmungsgrößen der Kostenstruktur, "Controlling" 1998, Heft 5.
  2. Obłój K., Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. Warszawa 2001.
  3. Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
  4. Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
  5. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1999.
  6. Shank J.K., Strategic Cost Management. New Wine or just New Bottles? "Journal of Management Accounting Research" 1989, nr 1.
  7. Shank J. K., Govindarajan K., Strategic Cost Management. The New Tod for Competitive Advantage, The Free Press, New York 1993.
  8. Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 1997.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
1732-0704
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu