BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Samson Maciej
Tytuł
Podstawie funkcjonowanie systemów kompensacji szkód komunikacyjnych no-fault na doświadczeń Stanów Zjednoczonych
No-Fault Compensation Systems in Motor Claims Based on The Experience of The United States
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2017, nr 500, s. 149-161, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Ubezpieczenia wobec wyzwań XXI wieku
Słowa kluczowe
Szkody, Ubezpieczenia, Wypadki komunikacyjne
Damages, Insurances, Traffic accidents
Uwagi
Klasyfikacja JEL: G22
streszcz., summ.
Abstrakt
Publikacja odnosi się do niezbadanego dotąd postulatu wprowadzenia do polskiego systemu kompensacji szkód komunikacyjnych systemu no-fault. System ten opiera się wyłącznie na powstaniu szkody, odrzucając konieczność dokumentowania winy sprawcy i jego odpowiedzialności cywilnej. Do oceny tego systemu posłużono się ponad 30-letnim doświadczeniem Stanów Zjednoczonych w funkcjonowaniu systemów no-fault, obowiązujących obecnie oprócz systemów kompensacji opartych na systemie deliktowym. Artykuł definiuje systemy no-fault, przedstawia historię obowiązywania tych systemów w USA oraz przedstawia wnioski badania "The U.S. Experience with No-fault Automobile Insurance". Badanie to porównuje empirycznie wybrane wartości makroekonomiczne związane z systemem kompensacji szkód w poszczególnych stanach, w których obowiązują różne systemy kompensacji szkód komunikacyjnych(abstrakt oryginalny)

The publication refers to the previously unsolved postulate of convertion of the Polish tort compensation system to the no-fault system. This system is based solely on the occurrence of damage, rejecting the need to document the fault of the offender and his civil liability. This system has been evaluated on the ground of more than 30 years of the USA experience in the operation of no-fault systems. The article defines no-fault systems, presents the history of these systems in the USA and presents the conclusions of the U.S. research "Experience with No-fault Automobile Insurance". This study compares empirically selected macroeconomic values associated with the compensation system in specific states of the USA(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Allstate Insurance Company, 2017, What Is No-fault Insurance (Aka Personal Injury Protection Or PIP Insurance)?, https://www.allstate.com/tools-and-resources/car-insurance/nofault-insurance-cover. aspx [dostęp: 20.11.2017]
  2. Anderson J.M., Heaton P., Carroll S.J., 2010, The U.S. Experience with No-fault Automobile Insurance. A Retrospective, Santa Monica.
  3. Brainard C.H., Fitzgerald J.F., 1974, First-year cost results under no-fault automobile insurance: A comparison of the Florida and Massachusetts experience, The Journal of Risk and Insurance,vol. 41, no. 1, s. 25-39.
  4. Harrington S.E., 1994, State decisions to limit tort liability: An empirical analysis of no-fault automobile insurance, The Journal of Risk and Insurance, vol. 61, no. 2, s. 276-294.
  5. Insurance Information Institute, 2014, No-fault Auto Insurance, https://www.iii.org/article/background- on-no-fault-auto-insurance (16.03.2015).
  6. Johnson J.E., Winkler D.T., Flanigan G.B., 1992, Cost implications of no-fault automobile insurance, The Journal of Risk and Insurance, vol. 59, no. 1, s. 116-123.
  7. Keeton R.E., O'Connell J., 1965, Basic Protection for the Traffic Victim: A blueprint for reforming automobile insurance, Toronto.
  8. Kunreuther H., 1982, The economics of protection against low probability events, [w:] Ungson G.R., Braunstein D. (red.), Decision Making: An Interdisciplinary Inquiry, Kent Publishing Company, Boston, s. 195-209.
  9. Kuźmicka-Sulikowska J., 2011, Zasady odpowiedzialności deliktowej w świetle nowych tendencji w ustawodawstwie polskim, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  10. Ludwichowska K., 2009, Optymalizacja systemu kompensacji szkód komunikacyjnych, Wiadomości Ubezpieczeniowe, nr 3/2009, s. 115-129.
  11. Maśniak D., 2010, Transgraniczny system ochrony ofiar wypadków drogowych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  12. Nesterowicz M., Wałachowska M., 2011, Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przy leczeniu w związku z nowym pozasądowym systemem kompensacji szkód medycznych, [w:] Kowalewski E., Kompensacja szkód wynikłych ze zdarzeń medycznych, TNOiK, Toruń.
  13. Svenson O., 1981, Are we all less risky and more skillful than our fellow drivers?, Acta Psychologica, vol. 47, no. 2, s. 143-148.
  14. The 190th General Court of Commonwealth of Massachusetts, General Laws, Part I, Title XIV, Chapter 90, Section 34: Disposition of fees, https://malegislature.gov/Laws/GeneralLaws/PartI/TitleXIV/ Chapter90/Section34 (10.03.2018).
  15. Todd J.D., 1976, The costing of no-fault automobile, The Journal of Risk and Insurance, vol. 43, no. 3, s. 431-443.
  16. Witt R.C., Urrutia J., 1983, A comparative economic analysis of tort liability and no-fault compensation systems in automobile insurance, The Journal of Risk and Insurance, vol. 50, no. 4, s. 631-669.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2017.500.13
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu