BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Stańczyk-Hugiet Ewa (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Kluczowe elementy kapitału intelektualnego przedsiębiorstw - wyniki badań
Essential Elements of Intellectual Capital of Enterprises - Research Results
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2005, nr 1061, s. 399-407, tab., bibliogr. 10 poz.
Tytuł własny numeru
Praktyczne aspekty pomiaru efektywności
Słowa kluczowe
Kapitał intelektualny, Wycena kapitału intelektualnego
Intellectual capital, Intellectual capital valuation
Uwagi
summ.
Abstrakt
Prezentowany artykuł stanowi próbę zidentyfikowania istotności elementów kapitału intelektualnego w praktyce gospodarczej. Współcześnie uważa się bowiem, że kapitał intelektualny jest ważnym i wartościowym zasobem przedsiębiorstwa, co skłania do weryfikowania takiego ujęcia empirycznie. Badania kapitału intelektualnego w zasadzie dopiero ewoluują. Częściej spotyka się wycinkowe badania niż ujęcia kompleksowe. W pierwszej kolejności przedstawiono założenia teoretyczne prowadzonych badań, a szczególnie sposób postrzegania kapitału intelektualnego oraz podstawowe, istotne jego składniki, które zostały poddane badaniom. Następnie przedstawiona została metoda badań oraz wyniki. Uzyskane wyniki były poddawane różnym zabiegom, w tym przy zastosowaniu instrumentów statystycznych, w celu uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie: które elementy kapitału intelektualnego mają istotne znaczenie dla procesów budowania przewagi konkurencyjnej i podnoszenia racjonalności w działaniach. (fragment tekstu)

The paper shows survey's results which concentrate on the importance of Intellectual Capital characteristics in enterprises. The research is concentrated on six characteristics: knowledge, organizational culture, reputation, brands, relations and intellectual rights. As a results it is identified that reputation, knowledge and brands are the most important characteristics of intellectual capital. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ambler T., Marketing od A do Z, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
  2. Błaszczuk A. i in., Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Wyd. SGH, Warszawa 2003.
  3. Edvinsson L., Malone M.S., Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
  4. Jarugowa A., Fijałkowska J., Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym, ODK, Gdańsk 2002.
  5. Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
  6. Koller Ph., Armstrong G., Principles of Marketing, Prentice Hall International, London 1989.
  7. Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1995.
  8. Pluta E., Public relations - moda czy konieczność, Twigger, Warszawa 2001.
  9. Schewe Ch., Smith R.M., Marketing: Concepts and Applications, McGraw Hill Book Co., New York 1980.
  10. Stankiewicz J., Socjologia organizacji, Zielona Góra 1993.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu