- Autor
- Stańczyk-Hugiet Ewa (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
- Tytuł
- Kluczowe elementy kapitału intelektualnego przedsiębiorstw - wyniki badań
Essential Elements of Intellectual Capital of Enterprises - Research Results - Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2005, nr 1061, s. 399-407, tab., bibliogr. 10 poz.
- Tytuł własny numeru
- Praktyczne aspekty pomiaru efektywności
- Słowa kluczowe
- Kapitał intelektualny, Wycena kapitału intelektualnego
Intellectual capital, Intellectual capital valuation - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Prezentowany artykuł stanowi próbę zidentyfikowania istotności elementów kapitału intelektualnego w praktyce gospodarczej. Współcześnie uważa się bowiem, że kapitał intelektualny jest ważnym i wartościowym zasobem przedsiębiorstwa, co skłania do weryfikowania takiego ujęcia empirycznie. Badania kapitału intelektualnego w zasadzie dopiero ewoluują. Częściej spotyka się wycinkowe badania niż ujęcia kompleksowe. W pierwszej kolejności przedstawiono założenia teoretyczne prowadzonych badań, a szczególnie sposób postrzegania kapitału intelektualnego oraz podstawowe, istotne jego składniki, które zostały poddane badaniom. Następnie przedstawiona została metoda badań oraz wyniki. Uzyskane wyniki były poddawane różnym zabiegom, w tym przy zastosowaniu instrumentów statystycznych, w celu uzyskania odpowiedzi na postawione pytanie: które elementy kapitału intelektualnego mają istotne znaczenie dla procesów budowania przewagi konkurencyjnej i podnoszenia racjonalności w działaniach. (fragment tekstu)
The paper shows survey's results which concentrate on the importance of Intellectual Capital characteristics in enterprises. The research is concentrated on six characteristics: knowledge, organizational culture, reputation, brands, relations and intellectual rights. As a results it is identified that reputation, knowledge and brands are the most important characteristics of intellectual capital. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Bibliografia
- Ambler T., Marketing od A do Z, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
- Błaszczuk A. i in., Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Wyd. SGH, Warszawa 2003.
- Edvinsson L., Malone M.S., Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
- Jarugowa A., Fijałkowska J., Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym, ODK, Gdańsk 2002.
- Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
- Koller Ph., Armstrong G., Principles of Marketing, Prentice Hall International, London 1989.
- Koźmiński A.K., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 1995.
- Pluta E., Public relations - moda czy konieczność, Twigger, Warszawa 2001.
- Schewe Ch., Smith R.M., Marketing: Concepts and Applications, McGraw Hill Book Co., New York 1980.
- Stankiewicz J., Socjologia organizacji, Zielona Góra 1993.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
- Język
- pol