BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Starosta Anna (Politechnika Gdańska), Zieliński Grzegorz (Politechnika Gdańska)
Tytuł
Doskonalenie jakości w usługach zdrowotnych
Improving of Quality in Healthcare Services
Źródło
Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2017, nr 12, s. 277-288, rys., tab., bibliogr. 19 poz.
Economics and Organization of Enterprise
Słowa kluczowe
Rynek usług zdrowotnych, Placówki służby zdrowia, Polityka zdrowotna, Jakość usług
Health care services market, Medical facilities, Health care policy, Quality of services
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
W niniejszym opracowaniu zaprezentowane zostały podstawowe aspekty dotyczące doskonalenіа jakości w usługach zdrowotnych. Specyfika zarówno branży usług zdrowotnych, jak i powszechność wykorzystania przez pacjentów właśnie tego typu placówek generuje potrzebę ustawicznego poszukiwania zmian doskonalących. Zaprezentowano także wyniki badań dotyczące częstotliwości i percepcji efektów wdrażanych działań doskonalących w obszarach doskonalenia jakości. Rozważania przeprowadzono na podstawie analiz przeprowadzonych w placówkach świadczących usługi publicznej opieki zdrowotnej.(abstrakt oryginalny)

In this paper there were presented the basic aspects of continuous quality improvement in the healthcare centers. The specificity of both the industry of health services and the common of use by the patient's institutions of this type, generates the need for continuous improvement. In the article the results of research on the frequency and perception of effects of implemented improvement activities in the areas of quality improvement were presented. Consideration was based on analyzes carried out in institutions providing services of public health care.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Bukowska- Piestrzyńska A., 2007, Marketing usług zdrowotnych, Wyd. CeDeWu, Warszawa
  2. Centrum Monitorowania Jakości w Krakowie, http://www.cmj.org.pl/index.php dostęp z dnia 10.01.2017 r.
  3. Counte M.A., Meurer S., 2001, Issues in the assessment of continuous quality improvement implementation in health care organizations, International Journal for Quality in Health Care, Vol.13, No.3, s. 197-207.
  4. Czerw A., Religioni U., 2012, Systemy oceny jakości w ochronie, Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37), s. 196-210.
  5. Dahlgaard J., Kristensen K., Kanji G., 2002, Podstawy zarządzania jakością, Wyd. PWN, Warszawa.
  6. Dobska M., 2006, Zarządzanie w usługach medycznych, w: Rogoziński K. (red.) Zarządzanie relacjami w usługach, Wyd. Difin, Warszawa, s. 193-194.
  7. Elg M., Witell L., Poksinska B., Engstróm J., Dahlgaard-Park S.M., Kammerlind P., 2011, Solicited diaries as a means of involving patients in development of healthcare services, International Journal of Quality and Service Sciences, Vol.3 No.2, s. 128-145.
  8. Graban, M., 2011, Lean Hospitals - doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu, ProdPublishing, Wrocław.
  9. Hamrol, A., 2005, Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. PWN Warszawa.
  10. Jenkinson C., Coulter A., Bruster S., 2002, The picker patient experience questionnaire: development and validation using data from in-patient surveys in five countries, International Journal for Quality in Health Care, Vol. 14, No. 5, s. 353-358.
  11. Karaszewski P., 2005, Zarządzanie jakością. Koncepcja metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, Wyd. Dom Organizatora, Toruń.
  12. Lagrosen Y., Backstróm I. Ladrosen S., 2007, Quality Management and health: a double connection, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol.24 No.1., s. 49-61.
  13. Opolski K., Dykowska G., Możdżonek M., 2005, Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka, Wyd. CeDeWu, Warszawa.
  14. Silvestro R., 2005, Applying gap analysis in the health service to inform the service improvement agenda, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 22, No.3, s. 215-233.
  15. Staszewski R., Kautsch M., 2010, Jakość i zarządzanie jakością, w: Kautsch M. (red.) Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa, s. 313.
  16. Szczepańska K., 2010, Kompleksowe zarządzanie jakością. Przeszłość i teraźniejszość, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa.
  17. Szetela A., 2012, Zewnętrzne metody oceny jakości w ochronie zdrowia - akredytacja i system zarządzania według normy ISO 9001:2008; Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 2 (37), s. 211-228.
  18. Wawak S., 2002, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wyd. Helion, Gliwice.
  19. Zieliński G., Starosta A., 2016, Wykorzystanie narzędzi jakości w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych, w: Knosala, R. (red.) Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Tom II, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole, s. 319-328.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0860-6846
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu