BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Berbeka Jadwiga (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Znaczenie Maratonu na Biegunie Północnym dla uczestników i rejonu recepcyjnego
The Significance of The North Pole Marathon for the Participants and the Region
Źródło
Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2018, nr 1(55), s. 112-122, bibliogr. 43 poz.
Vistula Scientific Quarterly
Słowa kluczowe
Sport, Rozwój regionalny, Wydatki turystów, Motywacje, Badania ankietowe, Wyniki badań
Sport, Regional development, Expenditures of tourists, Motivation, Questionnaire survey, Research results
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L83
streszcz., summ.
Kraj/Region
Biegun Północny, Longyearbyen
North Pole, Longyearbyen
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja znaczenia Maratonu na Biegunie Północnym (MBP) dla uczestników i miejscowości Longyearbyen na Spitsbergenie, gdzie zawodnicy rozpoczynają i kończą udział w wydarzeniu. Materiał empiryczny stanowią wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczestników Maratonu na Biegunie Północnym 2016. Mają charakter studium przypadku ze względu na niewielką liczebność (N=41), choć objęły prawie wszystkich maratończyków (47 osób). Wyniki dowodzą, że uczestnictwo w MBP 2016 umożliwiło zawodnikom obcowanie z arktyczną, dziką przyrodą i przesuwanie własnych granic psychofizycznych. Można szacować, że uczestnicy maratonu i osoby towarzyszące wydały w Longyearbyen ponad 200 tys. euro, co prowadzi do konkluzji, że MBP wygenerował wydatki przyjezdnych w wysokości prawie 100 euro na mieszkańca. (abstrakt oryginalny)

The aim of the paper is the identification of The North Pole Marathon's impact on the participants and on Longyearbyen on Svalbard, which is the meeting and departure point for runners. Empirical data was gathered in Longyearbyen on 7th April 2016, during the briefing before the North Pole Marathon 2016. It was a direct survey questionnaire of all participants -purposive sampling was applied. 41 racers filled the questionnaire (out of 47 finishers). The results prove that participation in NPM2016 offered runners experiences connected with wild arctic nature and pushing their own psycho- physical limits. Participants and their companions spent more than 200 000 EUR in Longyearbyen during their stay connected with NPM2016, which means nearly 100 EUR per single Longyearbyen inhabitant. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Anderson J.R.L. (1970), The Ulysses Factor, Hodder and Stoughton, London.
  2. Backman K.F., Backman S.J., Uysal M., Sunshine K.M. (1995), Event tourism: An examination of motivations and activities, "Festival Management and Event Tourism", Vol. 3, No. 1.
  3. Beard J.G., Ragheb M.G. (1983), Measuring Leisure Motivation, "Journal of Leisure Research", No. 15.
  4. Berbeka J. (2010), Zachowania polskich konsumentów na rynku usług turystycznych, (w:) Ozimek I. (red.), Zachowania konsumentów na rynku dóbr i usług - wybrane aspekty, Difin, Warszawa.
  5. Berbeka J. (2015), Determinanty uprawiania ski touringu w rejonach arktycznych, (w:) Kazimierczak M. (red.), Turystyka sportowa. Społeczno-kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.
  6. Berbeka J. (2016), Znaczenie innowacji w turystyce narciarskiej, "Handel Wewnętrzny", nr 6(365).
  7. Berbeka J. (2017), Fotografia powietrzna jako innowacyjne narzędzie współtworzenia przeżyć turystów, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 473.
  8. Bitner M.J. (1990), Evaluating Service Encounters: The Effects of Physical Surroundings and Employee Responses, "Journal of Marketing", No. 54.
  9. Boswijk A, Peelen E, Olthof S. (2013), Economy of Experiences, European Centre for the Experience Economy, Amsterdam.
  10. Chandralal L., Valenzuela F.R. (2015), Memorable Tourism Experiences: Scale Development, "Contemporary Management Research", Vol. 11, No.3.
  11. Crompton J., McKay S. (1997), Motives of visitors attending festival events, "Annals of Tourism Research", No. 24.
  12. Deci E.L., Ryan R.M. (1985), Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, Plenum, New York.
  13. Getz D., Andersson T.D., (2010), The event-tourist career trajectory: A Study of High -Involvement Amateur Distance Runners, "Scandinavian Journal of Hospitality & Tourism", Vol. 10, No. 4.
  14. Gibson H.J. (1998), Sport tourism: a critical analysis of research, "Sport Management Review", Vol. 1, No. 1.
  15. Gillet P., Kelly S. (2006), " Non-Local" Masters Games Participants: An Investigation of Competitive Active Sport Tourist Motives, "Journal of Sport & Tourism", No. 11.
  16. Kao Y.-F., Huang L.-S., Wu C.H. (2009), Effects of Theatrical Elements on Experiential Quality and Loyalty Intentions for Theme Parks, "Asia Pacific Journal of Tourism Research", No. 13.
  17. Kim J.H., Ritchie J.R.B., Mc Cormik B. (2012), Development of a Scale to Measure Memorable Tourism Experiences, "Journal of Travel Research", Vol. 51, No. 1.
  18. Kim J.H. (2009), Development of a scale to measure memorable tourism experiences, rozprawa doktorska, School of Health, Physical Education, and Recreation Indiana University, Bloomington.
  19. Kotze N. (2006), Cape Town and the Two Oceans Marathon: The impact of sport tourism, "Urban Forum", No. 17(3).
  20. Kurtzman J., Zauhar J. (2005), Sports Tourism Consumer Motivation, "Journal of Sport Tourism", No. 10.
  21. Lee C.K., Lee Y.K., Wicks B.E. (2004), Segmentation of festival motivation by nationality and satisfaction, "Tourism Management", No. 25.
  22. Lisle D. (2016), Exotic endurance: Tourism, fitness and the Marathon des Sables, "Environment and Planning: Society and Space", Vol. 34, No. 2.
  23. Mohr K., Backman K., Gahan L., Backman S. (1993), An investigation of festival motivations and event satisfaction by visitor type, "Festival Management and Event Tourism", Vol. 1, No. 3.
  24. Mossberg L. (2007), A Marketing Approach to the Tourist Experience, "Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism", Vol. 7, No. 1.
  25. Nowak P., Chalimoniuk-Nowak M., (2015), Running tourism in Poland example of tourist activity of Polish marathon runners, "British Journal of Education, Society & Behavioural Science", No. 5(4).
  26. Otto J., Ritchie B. (1996), The service experience in tourism, "Tourism Management", Vol. 17, No. 3.
  27. Pelletier L.G., Fortier M., Vallerand R.J., Brière N.M., Tuson K.M., Blais M.R. (2013), Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II), "Psychology of Sport and Exercise" , No. 14.
  28. Pine B.J., Gilmore J.H. (1999), The Experience Economy: Work Is Theatre & Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston.
  29. Prahalad C, Ramaswamy V. (2004), Co-creation experiences: the next practice in value creation, "Journal of Interactive Marketing", Vol. 18, No. 3.
  30. Ryan C. Trauer B. (2005), Sport Tourist Behaviour: The Example of the Masters Games, (w:) Higham J. (Ed.), Sport Tourism Destinations, Elsevier, Oxford.
  31. Ryan C., Glendon I. (1998), Application of Leisure Motivation Scale to Tourism, "A n n a l s of Tourism Research", No. 25.
  32. Ryan R. M., Deci E. L. (2007), Active human nature: self-determination theory and the promotion and maintenance of sport, exercise, and health, (w:) Hagger M.S., Chatzisarantis N.L.D. (Ed.), Intrinsic motivation and self determination in exercise and sport, Human Kinetics, Champaign, IL.
  33. Saayman M., Saayman A. (2012), The economic impact of the Comrades Marathon, "International Journal of Event and Festival Management", Vol. 3, No. 3.
  34. Sandström S., Edvardsson B., Kristensson P., Magnusson P. (2008), Value in Use through Service Experience, "Managing Service Quality", No. 18.
  35. Schmitt B.H. (1999), Experiential Marketing: How to Get Customers to Sense, Feel, Think, Act, and Relate to Your Company and Brand, The Free Press, New York.
  36. Schneider P.P., Vogt C.A. (2012), Applying the 3M Model of Personality and Motivation to Adventure Travelers, "Journal of Travel Research", Vol. 51, No. 6.
  37. Shonk D.J., Chelladurai P. (2008), Service Quality, Satisfaction, and Intent to Return in Event Sport Tourism, "Journal of Sport Management", No. 22.
  38. Standeven J. (1998), Sport Tourism: Joint Marketing - A Starting Point for Beneficial Synergies, "Journal of Vacation Marketing", No. 4.
  39. Stickdorn M., Zehrer A. (2009), Service design in tourism: customer experience driven destination management, (w:) Clatworthy S. (Ed.), Proceedings of the 1st Nordic Service Design Conference: DeThinkingService-ReThinking-Design, Oslo.
  40. Aicher T.J., Karadakis K., Eddosary M.M. (2015), Comparison of sport tourists' and locals' motivation to participate in a running event, "International Journal of Event and Festival Management", Vol. 6, No. 3.
  41. Uysal M., Gahan L., Martin B. (1993), An examination of event motivations: A case study, "Festival Management and Event Tourism", No. 1(1).
  42. Weed M., Bull C. (2004), Sports Tourism: Participants, Policy and Providers, Elsevier, Oxford.
  43. Wong P. (2012), Toward a dual-systems model of what makes life worth living, (w :) Wong P. (Ed.), The Human Quest for Meaning, Routledge, New York.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-4689
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu