BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cieślikowski Krzysztof (Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach)
Tytuł
Wydarzenia biznesowe jako atrakcyjne produkty współczesnych stadionów sportowych
Business Events as Attractive Products of Contemporary Sports Stadiums
Źródło
Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2018, nr 1(55), s. 123-135, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Vistula Scientific Quarterly
Słowa kluczowe
Turystyka biznesowa, Infrastruktura, Sport
Business tourism, Infrastructure, Sport
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L83, M0, M30, R11
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest identyfikacja kluczowych przesłanek dla uznania wydarzeń biznesowych jako atrakcyjnych produktów współczesnych obiektów sportowych. Dla osiągnięcia celu pracy zastosowano metody analizy i syntezy, głównie z wykorzystaniem źródeł wtórnych, z dostępnych raportów instytucji krajowych i zagranicznych oraz informacji zawartych w ofertach wybranych stadionów. Badania autora wskazują na kilka czynników przemawiających za dużym znaczeniem wydarzeń biznesowych jako produktów uzupełniających ofertę współczesnych stadionów i oddziałujących na różne aspekty funkcjonowania oraz rozwoju tych obiektów i regionu. Badanie i wnioskowanie koncentruje się na stosunkowo nowych, wielkich, znanych i wielofunkcyjnych obiektach sportowych. Tematyka zastosowania wydarzeń biznesowych w różnych obiektach spotkań w Polsce jest przedmiotem wielu publikacji, jednak próby pokazywania ich jako uzupełniającego produktu stadionów są jeszcze rzadko spotykane i wymagają ich dalszych badań. Artykuł ma charakter przeglądowy, a zarazem prezentuje pewną koncepcje teoretyczną możliwości rozwoju produktu współczesnych stadionów. (abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to identify key premises to recognize business events as attractive products of contemporary sports stadiums. To achieve this goal, the autor used methods of analysis and synthesis, facilitating mainly secondary sources, available reports from national and foreign institutions, as well as the information available on offer of chosen stadiums. The author's research points to a few factors in favor of the significance of business events as products supplementing the stadiums' offer, and influencing various operational and developmental aspects of these facilities and their regions. The research and reasoning is concentrated on relatively new, large, well-known, and multifunctional sports facilities. The topic of using business events in various meeting spots in Poland is the subject of many publications, but the attempts to show them as stadiums' supplementary products are still rarely seen and require further research. The article is a survey in nature, at the same time presenting a certain theoretical concept of the ability of developing the product of contemporary stadiums. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altkorn J. (red.) (2003), Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków.
  2. Antonowicz D., Szlendak T., Sipińska-Małaszyńska M., Kossakowski R. (2014), Stadiony piątej generacji jako "maszyny do życia", "Prakseologia", nr 155.
  3. Berbeka J. (2013), Ewolucja form i roli obiektów sportowych w turystyce miejskiej, (w:) Żabińska T. (red.), Turystyka miejska. Prawidłowości i determinanty rozwoju, UE, Katowice.
  4. Bączek J.B. (2011), Psychologia eventów. pierwszy w Polsce praktyczny podręcznik psychologii dla branży eventowej, Stageman Polska, Warszawa.
  5. Berbeka J., Borodako K., Rudnicki M. (2015), Postrzeganie innowacji w branży spotkań przez przedstawicieli krakowskich PCO, "Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula", nr 40.
  6. Borodako K., Berbeka J., Niemczyk A., Seweryn R. (2014), Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Krakowa, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków.
  7. Celuch K. (2014), Przemysł spotkań: wiedza, produkt, motywacja, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa.
  8. Celuch K. (2016), Trendy w przemyśle spotkań na przykładzie segmentacji zarządzania spotkaniami biznesowymi, "Ekonomiczne Problemy Turystyki", nr 33.
  9. Cieślikowski K. (2014), Rynek turystyki konferencyjnej. Tom I. Podstawy teoretyczne. Funkcjonowanie i rozwój na świecie, Wydawnictwo AWF, Katowice.
  10. Cieślikowski K. (2015), Business Tourism As Innovative Product For Destinations, (w :) Innovative (Eco-) Technology, Entrepreneurship and Regional Development, Conference Proceedings, Kaunas.
  11. Cieślikowski K., Kantyka J. (2015), Wykorzystanie wielkich wydarzeń w promocji miasta - na przykładzie Katowic, "Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula", nr 40.
  12. Czornik M. (2013), Miasto i jego produkty, (w:) Żabińska T. (red.), Turystyka miejska. Prawidłowości i determinanty rozwoju, UE, Katowice.
  13. Gancarczyk J. (2003), Systemy generowania innowacji a małe i średnie przedsiębiorstwa turystyczne, "Współczesne Zarządzanie", nr 1.
  14. Getz D. (1989), Special events: Defining the product, "Tourism Management", No. 10/2.
  15. Goldblatt J. (2014), Special Events: Creating and Sustaining a New World for Celebration. John Willey & Sons Inc., New Jersey.
  16. Janeczko B., Mules T., Ritchie B. (2002), Estimating the economic impacts of festivals and events: a research guide, CRC Sustainable Tourism Pty Ltd.
  17. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2005), Produkt turystyczny, PWE, Warszawa.
  18. Kotler Ph. (1996), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & S-ka, Warszawa.
  19. Mała encyklopedia sportu (1987), t. II: L-Ż, Sport i Turystyka, Warszawa.
  20. Measuring the economic importance of the meetings industry: developing a tourism satellite account extension (2006), World Tourism Organization, Madrid.
  21. Pawlicz A. (2008), Promocja produktu turystycznego, Difin, Warszawa.
  22. Piotrowski, P. (2012). Determinanty skuteczności wydarzeń marketingowych w tworzeniu turystycznego wizerunku miasta, (w:) Żabińska T. (red.), Turystyka na obszarach miejskich uwarunkowania rozwoju. Narzędzia promocji, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach".
  23. Piotrowski P. (2013), Metody oceny skuteczności wydarzeń w kształtowaniu wizerunku miejsca, (w:) Żabińska T. (red.), Turystyka miejska. Prawidłowości i determinanty rozwoju, UE, Katowice.
  24. Raport z inwentaryzacji obiektów (2014), Obiekty sportowe, rekreacyjne i sceny na terenie gminy miasto Rzeszów, Wydział Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Rzeszowa, Rzeszów.
  25. Redhead S. (2007). Those Absent From the Stadium are Always Right. "Journal of Sport and Social Issues", No. 31(3).
  26. Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności, Warszawa.
  27. Zmyślony P., Leszczyński G. (2014), Identyfikacja sieci powiązań w miejskiej turystyce biznesowej. "Studia Oeconomica Posnaniensia", Vol. 2, No. 3(264).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-4689
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu