BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zmyślony Piotr (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Zieliński Marek (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Leszczyński Grzegorz (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Rola zaufania w relacjach publiczno-prywatnych na rynku spotkań
Role of Trust in Public-Private Relations on the Meeting Market
Źródło
Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 2018, nr 1(55), s. 175-190, tab., bibliogr. 34 poz.
Vistula Scientific Quarterly
Słowa kluczowe
Turystyka biznesowa, Zaufanie, Studium przypadku
Business tourism, Trust, Case study
Uwagi
Klasyfikacja JEL: L83
streszcz., summ.
Abstrakt
W warunkach krótkotrwałości spotkań jako produktów oraz różnorodności podmiotów tworzących ten rynek zaufanie jest uznawane za kluczowy czynnik nawiązywania i utrzymywania relacji, w konsekwencji przesądzający o dynamice rozwojowej tego rynku. Celem artykułu jest rozpoznanie procesu tworzenia zaufania między partnerem publicznym a prywatnym w sytuacji, gdy w początkowej fazie relacji ono nie występuje lub jest zastąpione nieufnością. Badania są oparte na dwóch studiach przypadków relacji o zróżnicowanym czasie trwania: współpracy na rzecz organizacji Światowego Kongresu Marketingu IMP w Poznaniu w 2016 roku oraz wspólnych działaniach Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej i władz miasta Poznania na rzecz tworzenia lokalnego convention bureau w latach 2008-2017. Badania oparto na częściowo ustrukturyzowanych wywiadach pogłębionych przeprowadzonych z podmiotami występującymi jako strony relacji. Z badań wynika, że zaufanie jest procesem kompleksowym, elastycznym, a jego tworzenie polega na stopniowej zmianie postrzegania celu oraz ryzyka relacji przez partnerów z perspektywy indywidualnej na wspólną. (abstrakt oryginalny)

The briefness of meetings as products and the variety of entities compriing this market make trust the essential factor in establishing and maintaining relations, as a consequence determining the development dynamics of this market. The purpose of this article is to determine the process of creating trust between the public and the private partner in a situation where it does not exist in the initial relation phase or is substituted with distrust. The research is based on two case studies of relations with varied duration: cooperation for the World Marketing Congress IMP in Poznan in 2016, and shared operation of the Poznan Local Tourist Organization and the authorities of Poznan to create a local convention bureau in 2008-2017. The research was based on partially structurized in-depth interviews conducted with entities acting as sides of the relation. The research shows that trust is a complex and flexible process, and its creation consists of gradual change in the perception of the goal and risk of the relation by the partners from the individual perspective to a shared one. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Berg J., Dickhaut J., McCabe K. (1995), Trust, reciprocity, and social history, "Games and Economic Behavior", No. 10(1).
  2. Beritelli P. (2011), Cooperation among prominent actors in a tourist destination, "Annals of Tourism Research", No. 38(2).
  3. Celuch K. (2014), Przemysł spotkań: wiedza, produkt, motywacja, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Warszawa.
  4. Czakon W., Czernek K. (2016), The role of trust-building mechanisms in entering into network coopetition: The case of tourism networks in Poland, "Industrial Marketing Management", No. 57.
  5. Czernek K., Czakon W., Marszałek P. (2017), Trust and formal contracts: complements or substitutes? A study of tourism collaboration in Poland, "Journal of Destination Marketing & Management", No. 6.
  6. Das T.K., Teng B.S. (1996), Risk types and inter firm alliance structures, "Journal of Management Studies", No. 33(6).
  7. Das T.K., Teng B.S. (1998), Between trust and control: Developing confidence in partner cooperation in alliances, "Academy of Management Review", No. 23(3).
  8. Dowell D., Morrison M. Heffernan T. (2015), The changing importance of affective trust and cognitive trust across the relationship lifecycle: A study of business-to-business relationships, "Industrial Marketing Management", No. 44.
  9. Ellert G., Schafmeister G., Wawrzinek D., Gassner H. (2015), Expect the unexpected: New perspectives on uncertainty management and value logics in event management, "International Journal of Event and Festival Management", No. 6(1).
  10. Granovetter M. (1985), Economic action and social structure: The problem of embeddedness, "American Journal of Sociology", No. 91(3).
  11. Lambe C., Spekman R., Hunt S. (2000), Interimistic Relational Exchange: Conceptualization and Propositional Development, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 28(2).
  12. Larson M., Wikstrom E. (2001), Organizing Events: Managing Conflict and Consensus in a Political Market Square, "Event Management", No. 7(1).
  13. Lee Y., Cavusgil S.T. (2006), Enhancing alliance performance: The effects of contractual-based versus relational-based governance, "Journal of Business Research", No. 59(8).
  14. Leszczyński G., Zieliński M. (2017), Trust in relationships between public and private actors - the case of the IMP2016 conference, Conference: IMP 2017 Conference, At Kuala Lumpur, https://www.researchgate.net/publication/319938784 [dostęp: 15.10.2017].
  15. McAllister D. J. (1995), Affect-and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations, "Academy of Management Journal", No. 38(1).
  16. McKnight D.H., Cummings L.L., Chervany, N.L. (1998), Initial trust formation in new organizational relationships, "Academy of Management Review", No. 23(3).
  17. Moorman C., Zaltman G. Deshpande R. (1992), Relationships between providers and users of market research: the dynamics of trust within and between organizations, "Journal of Marketing Research", No. 29(3).
  18. Morgan R.M., Hunt S.D. (1994), The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing, "Journal of Marketing", No. 58(3).
  19. Mouzas S., Henneberg S., Naudé P. (2007), Trust and reliance in business relationships, "European Journal of Marketing", No. 41(9 / 10).
  20. Nuojua O., Salo J. (2013), Loose buyer-seller relationships and their development in EU public sector, 29th IMP-conference in Atlanta, https://www.impgroup.org/uploads/ papers/8065.pdf [dostęp: 15.10.2017].
  21. Piechota N. (2016), Convention Bureau jako instytucja ograniczająca koszty transakcyjne w branży spotkań, "Folia Turistica", nr 40.
  22. Poppo L., Zenger T. (2002), Do formal contracts and relational governance function as substitutes or complements?, "Strategic Management Journal", No. 23(8).
  23. Ritter T., Geersbro J. (2012), Navigating in business relationships: Distinguishing relationship value, relationship quality, and relationship structure, 28th IMP Conference, Rome, https://www.impgroup.org/uploads/papers/7956.pdf [dostęp: 15.10.2017].
  24. Schilke O., Cook K.S. (2013), A cross-level process theory of trust development in interorganizational relationships, "Strategic Organization", No. 11(3).
  25. Shin J.T., Jeong M., Oh H., Tierney E. (2017), Exploring determinants of meeting planners' commitment to the business relationships with destination management companies, "Journal of Convention & Event Tourism", No. 18(2).
  26. Smith J.B., Barclay D.W. (1997), The Effects of Organizational Differences and Trust on the Effectiveness of Selling Partner Relationships, "Journal of Marketing", No. 61(1).
  27. Sosnowski, T. (2012), Doceńmy badania eksploracyjne, "Roczniki Psychologiczne", tom X V(3).
  28. Sztompka, P. (2007), Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Znak, Kraków.
  29. v. Zeeland-v. der Holst, E.M. (2016), Thinking outside the box: a neuroscientific perspective on trust in B2B-relationships, 32nd IMP Conference: Change and Transformation of Markets, Networks and Relationships, http://www.impgroup. org/uploads/papers/8821.pdf [dostęp: 15.10.2017].
  30. Weitz B. A., Jap S. D. (1995), Relationship marketing and distribution channels, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 23(4).
  31. Yin R.K. (2014), Case Study Research Design and Methods, Sage, Thousand Oaks.
  32. Zheng J., Roehrich J.K., Lewis M.A. (2008), The dynamics of contractual and relational governance: evidence from long-term public-private procurement arrangements, "Journal of Purchasing & Supply Management", Vol. 14, No. 1.
  33. Ziakas V., Costa C.A. (2010), Explicating inter-organizational linkages of a host community's events network, "International Journal of Event and Festival Management", No. 1(2).
  34. Zmyślony P., Leszczyński G. (2014), Identyfikacja sieci powiązań w miejskiej turystyce biznesowej, "Studia Oeconomica Posnaniensia", nr 3(264).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2084-4689
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu