- Autor
- Lisińska-Kuśnierz Małgorzata (Cracow University of Economics, Poland), Kabaja Bartłomiej (Cracow University of Economics, Poland)
- Tytuł
- The Convenience of Use and Informative Functions of the Bag-In-Box Packaging Systems for NFC Juices
Użyteczność i informacyjność opakowań bag-in-box soków not from concentrate - Źródło
- Towaroznawcze Problemy Jakości, 2018, nr 3, s. 23-34, tab., bibliogr. 23 poz.
Polish Journal of Commodity Science - Słowa kluczowe
- Towaroznawstwo, Opakowania, Informacyjna funkcja opakowania, Oznakowanie produktów spożywczych
Commodity science, Packaging, Information function of packaging, Food labeling - Uwagi
- summ., streszcz.
- Abstrakt
- Polscy konsumenci poszukują produktów zdrowych, świeżych i bez dodatków różnych substancji, co jest szczególnie widoczne na rynku soków, nektarów i napojów owocowych. W ten nurt wpisuje się od kilku lat dynamiczny rozwój rynku soków NFC (not from concentrate). Szacuje się, że wielkość sprzedaży soków NFC w Polsce wzrośnie o ponad połowę w perspektywie najbliższych lat. Atrakcyjność oferty rynkowej soków NFC wynika także z zastosowania dla nich opakowań bag-in-box, które ze względu na ich konstrukcję pozwalają na zachowanie jakości soku po otwarciu opakowania nawet do trzech tygodni. Celem niniejszej pracy było poznanie preferencji konsumentów i ich opinii w zakresie korzystania z soków w opakowaniach bag-in-box oraz przeprowadzenie konsumenckiej i eksperckiej oceny opakowań wybranych soków jabłkowych stanowiących ofertę rynkową. Badania przeprowadzono w trzech etapach. Pierwszy etap dotyczący badań preferencji konsumentów przeprowadzono z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego. Drugi etap dotyczył oceny konsumenckiej opakowań zestawu soków jabłkowych. Trzeci etap dotyczący oceny opakowań w zakresie ich informacyjności przeprowadzono z wykorzystaniem metody TVScore. Uzyskane wyniki badań potwierdziły duże zainteresowanie konsumentów sokami NFC w opakowaniach bag-in-box, pozwoliły także na określenie oczekiwań dotyczących cech opakowań oraz ich informacyjności. Zastosowanie zmodyfikowanej metody TVScore umożliwiło nie tylko przeprowadzenie oceny opakowań w zakresie widoczności, czytelności i zrozumienia oznakowania obligatoryjnego, ale także oceny piktogramów informujących o sposobie użycia opakowania bag-in-box. Badania potwierdziły potrzebę badań projektów nowych oraz modyfikowanych opakowań bag-in-box stosowanych do soków NFC, ponieważ żadne z analizowanych opakowań soków jabłkowych nie spełniało w pełni oczekiwań konsumentów oraz wszystkie budziły zastrzeżenia ekspertów. (abstrakt oryginalny)
Polish consumers are increasingly looking for healthy, fresh and additive free products. This trend is particularly visible on the juice, nectar and fruit drink market. As a result, the last few years have seen a rapid growth in the NFC (not from concentrate) juice market. It is also estimated that the volume of NFC juices sold in Poland will rise by more than half in the forthcoming years. An increasing attractiveness of the NFC juice market is also due to the use of the bag-in-box packaging solutions, which, thanks to their design, allow the juice to be kept open for up to three weeks. The purpose of this study was to understand consumers' preferences and their opinions regarding the use of the bag-in-box packaging systems for juices, and to conduct consumer and expert evaluation of the packaging of selected apple juices available on the market. The research was carried out in three stages. Firstly, consumer preferences were assessed with the use of a questionnaire survey. Secondly, the consumer evaluation of the apple juice packaging was conducted. Thirdly, the packaging solutions were assessed in terms of their informative functions and the TVScore method was applied. The results of the study confirmed the high interest of consumers with NFC juices in bag-in-box packaging, and also helped to define their expectations in terms of the packaging features and its informative properties. The use of the modified TVScore method made it possible not only to evaluate the visibility, readability and understanding of the mandatory labelling, but also to assess the pictograms showing how to use the bag-in-box packaging. Studies have confirmed the need for research into new and modified bag-in-box designs for NFC juices, as none of the apple juice packaging systems analysed fully met consumer expectations and all of them raised the experts' concerns. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Raport Rynkowy AIJN 2016.2017: Conadean Ltd.
- Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce. 2016: Raport KPMG.
- Groele B. (2015) Jakość handlowa soków NFC. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, 7-8, Dodatek Specjalny, (59), 14-16.
- Markowski J., Płocharski W. (2015) Autentyczność soków bezpośrednich (NFC). Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, 7-8, Dodatek Specjalny, (59), 74.
- Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej soków i nektarów owocowych, Dz.U. z 2014 r., poz. 494 (tekst jednolity).
- Rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG, Dz.U. WE nr L.338.
- Rozporządzenie (WE) nr 1169/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 października 2011r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Eu-ropejskiego i Rady, dyrektywy Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004, Dz.U.UE nr L 304.
- Ustawa z dnia 26 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, Dz.U z 2015 r. poz. 594 (tekst jednolity).
- Trojanowicz P. (2015) Dynamiczny rozwój soków NFC w Polsce. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny, 7-8, Dodatek Specjalny (59): 60-65.
- Packaging Market Research: Latest Industry Research. Analysis&Trends, http:reportlinker.com/packaging/reports. Accessed 1 September 2017.
- Packaging. Industry report. 2017: DNB. Bank Polska S.A. http:linkedin.com/company/bank-dnb-nord-polska-s.a. Accessed 1 September 2017.
- Farmer N. (red.) (2016) Innowacje w opakowaniach żywności i napojów. Rynki, materiały, technologie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Ucherek M. (2009) Charakterystyka opakowań "bag in box" do wód mineralnych. Agro Przemysł, 1, 33-37.
- Ankiel-Homa M. (2012) Wartość komunikacyjna opakowań jednostkowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
- Lisińska-Kuśnierz M. (2010) Społeczne aspekty w opakowalnictwie. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
- Nestorowicz R. (2014) Architektura informacji na opakowaniach produktów żywnościowych a skuteczność komunikacji marketingowej. Marketing i Rynek, 4 (21), 432-438.
- Śmiechowska M., Kłobukowski F. (2017) Bezpieczeństwo informacyjne - nowe kryterium jakości żywności w komunikacji rynkowej z konsumentem. Handel Wewnętrzny 1 (366), 329-339.
- Hagne P. (2006) Badania marketingowe. Planowanie, metodologia i ocena wyników. Wydawnictwo Helion, Gliwice.
- Jerzyk E., Nestorowicz R. (2010) Metody badań marketingowych opakowań. Opakowanie, 2 (55), 8-11.
- Sagan A. (2004) Badania marketingowe, podstawowe kierunki. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
- Metz M. (1996) Preferences of consumers age 50+ for typography of product instruction labels. McGill University, Montreal.
- Mackey M.A., Metz M. (2007) Ease of reading of mandatory information on Canadian food product labels. International Journal of Consumer Studies, 4 (33), 369-381.
- Kabaja B. (2016) Możliwości wykorzystania metody TVScore do oceny znakowania opakowań na przykładzie opakowań suplementów diety. Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 8 (956), 87-105.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1733-747X
- Język
- eng
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.19202/j.cs.2018.03.02