BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Hurnyak Ihor (Ivan Franko National University of Lviv, Ukraine), Kordonska Aleksandra (University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland)
Tytuł
The "Taste of Life" as a Mechanism of Overcoming Corruption
"Smak życia" jako mechanizm przezwyciężenia korupcji
Źródło
Comparative Economic Research, 2018, vol. 21, nr 2, s. 69-80, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
Słowa kluczowe
Decentralizacja, Przeciwdziałanie korupcji, Szara strefa
Decentralization, Corruption fighting, Grey economy
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C01, D02, H7, H26, P21
summ., streszcz.
Abstrakt
Kwestia pomiaru "smaku życia" jest jednym z głównych zadań procesu decentralizacji zarządzania w państwie. "Smak życia" definiowany jest jako stopień zadowolenia jednostki z życia, funkcjonowania i prowadzenia własnej działalności w społeczeństwie zgodnie z zasadami ekonomicznymi. W celu rozwiązania problemu tego pomiaru, zaproponowano trzy podejścia, biorąc pod uwagę "smak życia" w zależności od usług organów państwowych, działalności szarej strefy i budżetu komunalnego. Na podstawie modelowania matematycznego przetestowano modele w oparciu o wyniki eksperckich badań przeprowadzonych wśród 50 ukraińskich gmin. Zgodnie z wynikami, autorzy stwierdzili, że wyższy poziom zależności "smaku życia" od usług organów państwowych powoduje spadek powrotu osób przy możliwości pracy i zamieszkania za granicą. Im wyższy jest "smak", tym mniejsza jest wrażliwość na instytucje szarej strefy. Jednocześnie "smak życia" w zależności od działalności szarej strefy koreluje negatywnie z wrażliwością na urzędowe zaangażowanie w sprawy przedsiębiorstw i karą za nieformalną działalność. Im wyższy jest ten segment, tym mniejsza jest wrażliwość. Innym jest zachowanie tych, którzy uważają usługi komunalne i pracę społeczności za podstawową zmienną. "Smak życia" na podstawie usług społecznościowych nie wyjaśnia wrażliwości na instytucje szarej strefy i dynamiki emigracji. W konsekwencji decentralizacja jest sposobem na przezwyciężenie korupcji w państwie. (abstrakt oryginalny)

The issue of measuring the "taste of life" is one of the main tasks in the process of management decentralization in the state. The term "taste of life" is considered to be the degree of an individual's satisfaction from living, functioning and carrying out his own activity in society in accordance with economic rules and orders. To solve this problem, three approaches were applied by considering the "taste of life" as a function of state authorities' services, shadow activity and communal budget. Based on mathematical modelling and the results of expert surveys in 50 communities in the Ukrainian environment, authors made an attempt to identify the degree of state's regularities in society and to test the constructed models. According to the results, a higher "taste" on the basis of state services caused a decrease in the likelihood of a person returning after the possibility of working and living abroad. The higher "taste" caused the smaller sensitivity to institutes of the shadow economy. At the same time, the "taste" on the basis of shadow services correlates negatively with sensitivity to the state's official engagement in business and penalties for informal activity. So, the higher this segment, the smaller the sensitivity. The behavior of those who consider communal services and the work of the community as a basic variable is quite different. The "taste" on the basis of community services cannot explain the sensitivity to the shadow institutes and dynamics of emigration. Consequently, decentralization is a way of overcoming corruption. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bhattacharyya D.K. (1999), On the economic rationale of estimating the hidden economy, ʽEconomic Journalʼ, Royal Economic Society, No. 109, pp. 348-359.
  2. Buehn A., Karmann A., Schneider F. (2009), Shadow Economy and Do-it-yourself Activities: The German Case, ʽJournal of Institutional and Theoretical Economicsʼ, Mohr Siebeck GmbH & Co. KG, No. 165(4), pp. 701-722.
  3. Dell'Anno R. (2007), The Shadow Economy in Portugal: An Analysis with the MIMIC Approach. Journal of Applied Economics, No. 10, pp. 253-277.
  4. Dell'Anno R., Gomez-Antonio M., Alanon Pardo A. (2007), Shadow Economy in three different Mediterranean Countries: France, Spain and Greece. A MIMIC Approach, ʽEmpirical Economicsʼ, Springer-Verlag, No. 33(1), pp. 51-84.
  5. Dlouhý M. (2014), Models of subsidy allocation among city districts, ʽPrague Economic Papersʼ, University of Economics, Prague, No. 1, pp. 108-120.
  6. Dreher A., Schneider F. (2009), Corruption and the Shadow Economy: An Empirical Analysis, ʽPublic Choiceʼ, Springer US, No. 144(2), pp. 215-277.
  7. Edelenbos J., Meerkerk I., Schenk T. (2016), The evolution of community self-organization in interaction with government institutions. Cross-case insights from three countries, Erasmus University Rotterdam, Rotterdam.
  8. Feige E.L. (1994), The Underground Economy and the Currency Enigma, Supplement to Public Finance, ʽFinances Publiquesʼ, No. 49, pp. 119-136.
  9. Frey B.S., Pommerehne W. (1984), The Hidden Economy: State and Prospect for Measurement, 'Review of Income and Wealth', No. 30(1), pp. 1-23.
  10. Friedman E., Johnson S., Kaufmann D., Zoido-Lobaton P. (2000), Dodging the Grabbing Hand: the Determinants of Unofficial Activity in 69 Countries, ʽJournal of Public Economicsʼ, No. 76, pp. 459-93.
  11. Gerxhani K. (2003), The informal sector in developed and less-developed countries: A literature survey. ʽPublic Choiceʼ, Springer US, No. 114(3-4), pp. 295-318.
  12. Schneider F. (2005), Shadow Economies around the World: What Do We Really Know?, ʽEuropean Journal of Political Economyʼ, No. 21(4), pp. 598-642.
  13. Singh A., Jain-Chandra S., Mohommad A. (2012), Inclusive Growth, Institutions, and the Underground Economy, 'IMF Working Paper', WP/12/47, pp. 9-13.
  14. Varian H.R. (2010), Intermediate Microeconomics. A Modern Approach, W. W. Norton & Company, New York, 806.
  15. Wan Abdul Aziz R., Shuib A., Nawawi A.H., Mohd Tawil N. (2015), Mathematical Model for Budget Planning and Execution, ʽJournal of Industrial and Intelligent Informationʼ, No. 3(2), pp. 91-96.
  16. Wolfram Math World, Central Limit Theorem, Retrieved from http://mathworld. wolfram.com/CentralLimitTheorem.html.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1508-2008
Język
eng
URI / DOI
https://doi.org/10.2478/cer-2018-0012
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu