BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Cheba Katarzyna (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie)
Tytuł
Tworzenie relacji organizacji z otoczeniem na przykładzie firm z kapitałem japońskim w Polsce
Creating The Relationship of Organization with The Environment on The Example of Japanese Firms in Poland
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2018, nr 505, s. 192-202, tab., bibliogr. 20 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Globalne i lokalne strategie logistyczne
Słowa kluczowe
Organizacja, Relacje organizacja-otoczenie, Rozwój, Przedsiębiorstwo
Organisation, Organization-environment relations, Development, Enterprises
Uwagi
Klasyfikacja JEL: C21, D22, F23
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem pracy jest analiza porównawcza praktyk stosowanych przez przedsiębiorstwa w zakresie budowania relacji z otoczeniem bliższym, przeprowadzona na przykładzie informacji pozyskanych od firm z kapitałem japońskim funkcjonujących w Polsce oraz firm reprezentujących inny niż japoński kapitał zagraniczny. Zgodnie z założeniami przedstawionymi w pracy przyjęto, że przedsiębiorstwa stosujące japońskie techniki zarządzania częściej i w szerszym zakresie niż przedsiębiorstwa reprezentujące inny kapitał zagraniczny i stosujące inne niż japońskie techniki zarządzania podejmują działania, których celem jest tworzenie relacji z otoczeniem. Informację tę zweryfikowano, analizując różne obszary działalności przedsiębiorstw japońskich, w ramach których podejmowane są działania mające na celu tworzenie relacji z otoczeniem bliższym organizacji(abstrakt oryginalny)

The purpose of this paper is a comparative analysis of the methods of creating the relations with the environment by the Japanese enterprises in Poland and a company representing other foreign capital. In the comparative analyzes, Z. Hellwig's method was used. The results of the study confirmed that Japanese companies more often than other companies create relationships with their environment(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Adamik A., Matejun M., 2012, Organizacja i jej miejsce w otoczeniu, [w:] Podstawy zarządzania, red. A. Zakrzewska-Bieławska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, s. 41-84.
  2. Ahmadjian Ch., Lincoln J., 2000, Shukko (employee transfers) and tacit knowledge exchange in Japanesse Supply Networks: the electronics industry case, Academy of Management Proceedings, s. 25-42.
  3. Bielski M., 2004, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, C.H. Beck, Warszawa.
  4. Buckley P., Horn S.A., 2009, Japanese Multinational Enterprises in China: successful adaptation of marketing strategies, Long Range Planning, vol. 42, no. 4, s. 495-517.
  5. Chadha P., Berrill J., 2016, An empirical investigation into the internationalization patterns of Japanese firms, Asia Pacific Business Review, vol. 22, no. 4, s. 595-611.
  6. Cheba K., Kiba-Janiak M., 2016, Systemy IT w japońskich łańcuchach dostaw zlokalizowanych w Polsce, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, vol. XVII/12/2, s. 119-138.
  7. Gesteland R.R., 2002, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, PWN, Warszawa.
  8. Hellwig Z., 1968, Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr, Przegląd Statystyczny, nr 4, s. 22-36.
  9. Kaczmarek B., Sikorski C., 1999, Podstawy zarządzania, Wydawnictwo Absolwent, Łódź.
  10. Kisielnicki J., 2004, Zarządzanie organizacją, WSHiP, Warszawa.
  11. Krzyżanowski L., 1994, Podstawy nauki o organizacji i zarządzaniu, PWN, Warszawa.
  12. Kukuła K., 2012, Propozycja budowy rankingu obiektów z wykorzystaniem cech ilościowych oraz jakościowych, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, t. XIII/1, s. 5-16.
  13. Lincoln J., Ahmadjian Ch., Mason E., 1998, Organizational learning and purchase-supply relations in Japan: Hitachi, Matsushita and Toyota compared, California Management Review, vol. 40, no. 3, s. 241-264.
  14. Nonaka I., Takeuchi H., 2000, Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
  15. Pak Y.S., Park Y.-R., 2004, Global ownership strategy of Japanese Multinational Enterprises: a test of internalization theory, MIR: Management International Review, vol. 44, no. 1, s. 3-21.
  16. Penc J., 2003, Zarządzanie w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa.
  17. Peng G.Z., Beamish P.W., 2008, The effect of national corporate responsibility environment on Japanese foreign direct investment, Journal of Business Ethics, vol. 80, no. 4, s. 677-695.
  18. Sugasawa Y., Liyanage S., 1999, Technology and business opportunities for small and medium enterprises in Japan: the role of research networks, International Journal of Technology Management, vol. 18, no. 3-4, s. 308-325.
  19. Witkowski J., 1999, Logistyka firm japońskich, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
  20. Witkowski J., Cheba K., Kiba-Janiak M., 2016, Cooperation in a supply chain on the example of Japanesecompanies located in Poland, CLC2016.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2018.505.15
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu