BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Wiśniewska Magdalena (Uniwersytet Łódzki)
Tytuł
Wartość publiczna aglomeracyjnego transportu kolejowego na przykładzie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
Public Value of Agglomeration Rail Transport on the Example of Łódź Agglomeration Railway Company
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2018, nr 517, s. 110-120, rys., tab., bibliogr. 18 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce
Słowa kluczowe
Kolejnictwo, Koleje lokalne, Aglomeracje miejskie
Railways, Local railways, Urban agglomerations
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest wykazanie, iż kolejowy transport aglomeracyjny ma szansę generować wartość zarówno publiczną, jak i dla klienta. Artykuł przybliża pojęcie wartości publicznej w odniesieniu do transportu w ramach aglomeracji przez pryzmat teorii efektów zewnętrznych. Następnie wprowadza czytelnika w kontekst preferencji komunikacyjnych podróżnych, których uwzględnienie jest kluczowe, by można było uznać transport publiczny za publicznie wartościowy. Wartość publiczna jest pojęciem obecnym w dyskursie naukowym od lat dziewięćdziesiątych. Rozumiana przez analogię do wartości dla klienta, jest ona tworzona w drodze działania organizacji publicznych. Działania te uwidaczniają się przez efekty zewnętrzne. Kolej aglomeracyjna stanowi źródło efektów zewnętrznych i pod pewnymi warunkami może być źródłem wartości publicznej. Rozważania zobrazowano na przykładzie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to show that agglomeration rail transport has the potential to generate both public value and value for the customer. The article presents the concept of public value in the context of transport within the agglomeration by the prism of the theory of external effects. It then introduces the reader to the context of the communication preferences of travelers whose inclusion is crucial to make public transport valuable. Public value is a term that has been present in scientific discourse since the nineties. Understood by analogy to customer value, it is created through the action of public organizations. These actions, are reflected by external effects. Agglomeration rail is a source of external effects and under certain circumstances may be a source of public value. The reflections were illustrated on the example of the Łódź Agglomeration Railway.(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Blaug R., Horner L., Kenyon A., Lekhi R., 2006, Public Value and Local Communities, A Literature Review, The Work Foundation, London.
  2. Botterman M., Miiard J., Horlings,E., van Oranje C., van Deelen M., Pedersen K., 2008, Wartość dla obywateli. Wizja zarządzania publicznego w 2020 roku, Raport Samorządowej Komisji Europejskiej 2020, Rotterdam.
  3. Bozeman B., 2007, Public Values and Public Interest. Counterbalancing Economic Individualism, Georgetown University Press, Washington DC.
  4. Bury P., Markowski T., Regulski J., 1993, Podstawy ekonomiki miasta, Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości, Łódź.
  5. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa, 2006, Badania marketingowe na linii Siedlce - Terespol, styczeń 2006, Warszawa.
  6. Coats D., Passmore E., 2008, Public Value: The Next Steps in Public Service Reform, The Work Foundation, London.
  7. Friedberg J., 2010, W metropolii metro nie musi być lepsze od tramwaju, Przegląd Komunikacyjny, 46/2010, s. 62.
  8. https://lka.lodzkie.pl/_data/mapa_www.png.
  9. https://lka.lodzkie.pl/o-spolce/dane-spolki/, dostęp 27.11.2017.
  10. Kelly G., Mulgan G., Muers S., 2002, Creating Public Value: An Analytical Framework for Public Service Reform, Discussion Paper prepared by the Cabinet Office Strategy Unit, United Kingdom.
  11. Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Raport roczny 2016, https://lka.lodzkie.pl/_data/Dokumenty/LKA_raport_ roczny_2016.pdf.
  12. Mahdon, M., 2006, Public Value and Health, London: The Work Foundation.
  13. Ministerstwo Infrastruktury, 2008, Master plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku.
  14. Moore M., 1995, Creating Public Value, Harvard University Press, Cambridge, MA.
  15. O'Flynn J., Alford J., 2009, Making sense of public value: concepts, critiques and emergent meanings, International Journal of Public Administration, vol. 32, no. 3-4, s. 171-191.
  16. Wiśniewska M., 2018, Wartość publiczna i zarządzanie wartością publiczną, Samorząd Terytorialny, 3/2018, s. 28-38.
  17. Witkowski D., 2017, Badanie popytowe wśród potencjalnych klientów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (2017). Raport, Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
  18. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni, 2007, Badania preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Gdyni, Gdynia.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2018.517.11
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu