- Autor
- Kozłowski Artur (Politechnika Białostocka), Olszewska Małgorzata (Politechnika Białostocka)
- Tytuł
- Zastosowanie wybranych metod statystycznych w badaniach marki
The Usage of Selected Statistical Methods in Brand Analysis - Źródło
- Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Taksonomia (12), 2005, nr 1076, s. 444-452, rys., tab., bibliogr. 5 poz.
- Tytuł własny numeru
- Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania
- Słowa kluczowe
- Marka, Metody statystyczne
Brand, Statistical methods - Uwagi
- summ.
- Abstrakt
- Przedstawiona analiza, jak wspomniano na wstępie artykułu, jest badaniem sondażowym. Autorzy na przykładzie jednego produktu pokazali możliwości zastosowania wybranych metod statystycznych ułatwiających analizę marek. Pozwalają one porównać poszczególne marki, uznane za liderów na rynku białostockim. Zaproponowane metody wskazują także producentom, jakie powinni podjąć działania, aby poprawić wizerunek swojej marki. Zastosowane metody analiz umożliwiają określenie nie tylko grupy rozpoznającej daną markę, ale też określenie powodów, dla których inni producenci płyt wiórowych są bardziej doceniani przez klientów. Wskazują jednocześnie na elementy, decydujące o wyższej ocenie danej marki w porównaniu z pozostałymi; określają stopień ważności tych elementów dla klientów. Analiza modelu satysfakcji pokazuje też, co wpływa na zadowolenie klientów z oferowanego produktu. W przypadku płyt wiórowych są to; lojalność, jakość produktu i jego cena. Wbrew oczekiwaniom autorów ocena produktu nie ma bezpośredniego wpływu ani na odczucie satysfakcji, ani na wizerunek firmy. Zastosowanie zaprezentowanych metod eksploracji danych pozwoliło na osiągnięcie celu badania. Otrzymane wyniki pokrywały się z wynikami otrzymanymi za pomocą metod zaawansowanych, których nie prezentowano w pracy. (fragment tekstu)
The authors of the following paper made a survey on the product of a brand in the sample representing its custommers. On the basis of collected data brand identification was estimated and custommers satisfaction analysis of the purchase was carried out. The analysis was conducted by means of logit models, multiple choice models and discrimination analysis.
Presented methods may be used by firms to make a diagnosis of factors influencing products' regarding of the examined brand. Applications of these methods enables to select these factors that are crucial for strengthening the brand in the market. (original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Bibliografia
- Analiza satysfakcji i lojalności klientów, StatSoft Polska Sp. z o.o., Kraków 2003.
- Dobosz M., Wspomagana komputerowo, statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2001.
- Gruszczyński M., Dobór zmiennych objaśniających do modelu logitowego, "Przegląd Statystyczny" 2000, z. 1-2.
- Lambin J.J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
- Rószkiewicz M., Narzędzia statystyczne w analizach marketingowych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2002.
- Cytowane przez
- ISSN
- 0324-8445
1505-9332 - Język
- pol