BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Karasiewicz Grzegorz (Uniwersytet Warszawski)
Tytuł
Deinternacjonalizacja w handlu detalicznym artykułami spożywczymi w Polsce
Deinternationalisation in Retailing of the Grocery Market in Poland
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2018, nr 3, s. 208-218, tab., bibliogr. 29 poz.
Słowa kluczowe
Handel detaliczny, Artykuły spożywcze, Internacjonalizacja, Teoria ekonomii
Retail trade, Foodstuffs, Internationalization, Economic theory
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D02, L81
streszcz., summ., rez.
Abstrakt
Celem publikacji jest przedstawienie procesów deinternacjonalizacji w sektorze handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce w latach 1990-2016 na gruncie teorii instytucjonalnej. Procesy deinternacjonalizacji zostały opisane w następujących wymiarach: stopień deinternacjonalizacji, czas wejścia, strategia wejścia, format, kraj pochodzenia, czas wyjścia, czas działalności, strategia wyjścia. Badania opierają się na analizie danych wtórnych. (abstrakt oryginalny)

The paper presents the deinternationalisation processes in retailing of the grocery market in Poland in the years 1990-2016 in the perspective of Institutional Theory. Deinternationalisation processes have been described in the following dimensions of foreign entities: level of deinternationalisation, time of enter, entry strategy, home country, time of exit, exit strategy. The study was conducted on the basis of the analysis of secondary data. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Alexander N., Doherty A.M. (2010), International retail research: focus, methodology and conceptual development, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 38(11).
  2. Alexander N., Myers H. (2000), The retail internationalisation process, "International Marketing Review", No. 17(4/5).
  3. Alexander N., Quinn B. (2002), International retail divestment, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 30(2).
  4. Alexander N., Quinn B., Cairns P. (2005), International retail divestment activity, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 33(1).
  5. Benito G.R.G. (2005), Divestment and international business strategy, "Journal of Economic Geography", No. 5(2).
  6. Benito G.R.G., Welch L.S. (1997), De-internationalization, "Management International Review", No. 37 (Special Issue 2).
  7. Bianchi C.C., Arnold S.J. (2004), An institutional perspective on retail internationalization success: Home Depot in Chile, "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research", No. 14(2).
  8. Bianchi C.C., Ostale E. (2006), Lessons Learned from Unsuccessful Internationalisation Attempts: Examples of Multi-International Retailers in Chile, "Journal of Business Research", No. 59(1).
  9. Borusiak B. (2008), Modele wzrostu przedsiębiorstw handlu detalicznego. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  10. Burt S.L., Mellahi K., Jackson T.P., Sparks L. (2002), Retail internationalisation and retail failure: issues from the case of Marks and Spencer, "International Review of Retail, Distribution & Consumer Research", No. 12(2).
  11. Burt S., Dawson J., Sparks L. (2003), Failure in international retailing: Research propositions. "International Review of Retail, Distribution and Consumer Research", No. 13(4).
  12. Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2004), The international divestment activities of European grocery retailers, "European Management Journal", No. 22(5).
  13. Burt S.L., Dawson J., Sparks L. (2008), International retail divesment: Reviews, case studies and (e)merging agenda, (w:) Swoboda B., Morschett D., Rudolph T., Schnedlitz P., Schramm-Klein H. (Eds.), European Retail Research, Gabler, Wiesbaden.
  14. Cairns P., Doherty A.M, Alexander N., Quinn B. (2008), Understanding the International Retail Divestment Process, "Journal of Strategic Marketing", No. 16(2).
  15. Dawson J.A. (2007), Scoping and conceptualising retailer internationalization, "Journal of Economic Geography", No. 7(4).
  16. El-Amir A., Burt S. (2008), Sainsbury's in Egypt: the strange case of Dr Jeykll andMr Hyde?, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 36(4).
  17. Godley A., Fletcher S.R. (2001), International Retailing in Britain 1850-1993, "Service Industries Journal", No. 21(2).
  18. Grzesiuk A. (2006a), Międzynarodowe dywestycje w handlu detalicznym, "Marketing i Rynek", nr 1.
  19. Grzesiuk A. (2006b), Dywestycje w internacjonalizacji handlu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 2.
  20. Grzesiuk A. (2016), Dywestycje w handlu detalicznym - doświadczenia rynku polskiego, (w:) Sławińska M. (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
  21. Huang Y., Sternquist B. (2007), Retailers' foreign market entry decisions: an institutional perspective, "International Business Review", No. 16(5).
  22. Palmer M. (2004), International retail restructuring and divestment: The experience of Tesco, "Journal of Marketing Management", No. 20(10).
  23. Palmer M. (2005), Retail multinational learning: A case study of Tesco, "International Journal of Retail and Distribution Management", No. 33(1).
  24. Palmer M., Quinn B. (2007), The nature of international retail divestment: insights from Ahold, "International Marketing Review", No. 24(1).
  25. Sternquist B. (1997), International expansion of US retailers, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 25(8).
  26. Ustawa z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).
  27. Vida I. (1997), A retailer's international involvement: conceptualization of its determinants, "Journal of Marketing Management", No. 7(2).
  28. Vida I., Fairhurst A. (1998), International expansion of retail firms: a theoretical approach for future investigations, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 5(3).
  29. Wrigley N., Currah A. (2003), The 'stresses' of retail internationalisation: lessons from Royal Ahold's experience in Latin America, "International Review of Retail, Distribution & Consumer Research", No. 13(3).
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu