BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Kieżel Ewa (Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
Tytuł
Wiedza ekonomiczna polskich konsumentów jako podstawa innowacyjnej konsumpcji
Economic Knowledge of Polish Consumers as a Basis for Innovative Consumption
Źródło
Handel Wewnętrzny, 2018, nr 3, s. 219-230, wykr., bibliogr. 17 poz.
Słowa kluczowe
Wiedza ekonomiczna, Świadomość konsumenta, Innowacje, Konsumpcja
Economic knowledge, Consumer awareness, Innovations, Consumption
Uwagi
Klasyfikacja JEL: D11, D12, D83
streszcz., summ., rez.
Abstrakt
W artykule podjęto problematykę wiedzy ekonomicznej konsumentów i jej znaczenia w procesie zachowań konsumpcyjnych. Wiedza ekonomiczna stanowi podstawę podejmowania decyzji przez konsumentów, ich racjonalizacji oraz innowacyjności w zachowaniach i konsumpcji. Na tle teoretycznego wprowadzenia w tę istotną problematykę podjęto także próbę ustalenia stanu wiedzy ekonomicznej polskich konsumentów w oparciu o wyniki badań pierwotnych. Odniesiono się także do źródeł pozyskiwania wiedzy oraz zakresu przedmiotowego posiadanej wiedzy itp. Wyniki badań własnych pozwoliły ocenić poziom wiedzy konsumentów, uwzględniając wybrane jej aspekty. Kontynuacja badań pozwoli pełniej określić stan i luki w wiedzy itp. (abstrakt oryginalny)

The topic of consumers' economic knowledge and its importance in the consumption behaviour process is discussed in the article. Economic knowledge is the basis for consumer decision-making, their rationalisation and innovativeness in behaviours and consumption. Against the background of theoretical introduction into these significant issues, the author made an attempt to determine the state of Polish consumers' economic knowledge based on the results of field research. The article also refers to the sources of economic knowledge and the objective scope of knowledge being held by respondents. The research outcomes allowed assessing the level of consumers' economic knowledge taking into account its chosen aspects. A further research will allow determining the state of knowledge in a more exhaustive way, as well as knowledge gaps, etc. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Bywalec Cz. (2009), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  2. Dąbrowska A. i in. (2015), Kompetencje konsumentów. Innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.
  3. Dąbrowska A. (red.) (2013), Ochrona i edukacja konsumentów na wybranych rynkach usług, PWE, Warszawa.
  4. Forlicz S. (2001), Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  5. Hopej M., Moszkowicz M., Skalik J. (red.) (2010), Wiedza o gospodarce i gospodarka oparta na wiedzy. Edukacja w gospodarce opartej na wiedzy, UE, Wrocław.
  6. Iwanicz-Drozdowska M. (red.) (2011), Edukacja i świadomość finansowa. Doświadczenia i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  7. Janoś-Kresło M., Mróz B. (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawa.
  8. Kieżel E. (2015), Wiedza ekonomiczna polskich konsumentów jako podstawa racjonalizacji zachowań, "Marketing i Rynek", nr 8.
  9. Kieżel E., Burgiel A. (red.) (2017), Wiedza ekonomiczna konsumentów a racjonalność ich zachowań, C.H. Beck, Warszawa.
  10. Kieżel E., Smyczek S. (red.) (2015), Zachowania konsumentów. Procesy unowocześniania konsumpcji, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  11. Knehaus-Olejnik A.M. (2015), Ochrona i edukacja konsumentów na rynku kredytów hipotecznych i konsumpcyjnych, CeDeWu PL, Warszawa.
  12. Lewicka-Strzałecka A. (2006), Edukacja konsumencka, Wydawnictwo WSPiZ im. L.Koźmińskiego, Warszawa.
  13. Mróz B. (2009), Oblicza konsumpcjonizmu, SGH, Warszawa.
  14. Nestorowicz R. (2017), Asymetria wiedzy a aktywność informacyjna konsumentów na rynku produktów żywnościowych, UEP, Poznań.
  15. Rudnicki L. (2012), Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.
  16. Szymańska A. (2014), Upadłość konsumencka w Polsce na tle doświadczeń innych krajów Unii Europejskiej, IBRKK, Warszawa.
  17. Szypszak M. (2011), Lekcja ekonomii, "Bank", nr 4.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0438-5403
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu