- Autor
- Obrębalski Marek (Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu)
- Tytuł
- Potrzeby i możliwości rewizji terytorialnego podziału kraju wobec unijnej polityki spójności po 2020 roku
Needs and Possibilities of the Revision of Territorial Division of the Country Considering the EU Cohesion Policy Post 2020 - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2018, nr 518, s. 121-135, rys., tab., bibliogr. 11 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- Statystyka publiczna a samorząd terytorialny
- Słowa kluczowe
- Region, Klasyfikacja NUTS, Polityka spójności
Region, Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NUTS), Cohesion policy - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: F55, P25, R10, R11, R58
streszcz., summ. - Abstrakt
- Polskie regiony charakteryzują wyraźne dysproporcje rozwojowe, będące wyzwaniem dla krajowej i unijnej polityki spójności. Statystyczną podstawą wsparcia finansowego w ramach unijnej polityki spójności jest hierarchiczna nomenklatura jednostek terytorialnych (NUTS) oraz mierzone cyklicznie poziomy ich rozwoju wyznaczane na podstawie wysokości PKB w przeliczeniu na mieszkańca. Polityka spójności UE ukierunkowana jest na wspieranie słabszych ekonomicznie regionów szczebla NUTS 2. W celu zwiększenia efektywności tej polityki oraz niwelacji regionalnych dysproporcji w okresie programowania po 2020 roku w wielu przypadkach wskazana jest rewizja dotychczasowego statystycznego terytorialnego podziału kraju. Widoczne jest to m.in. w województwach: dolnośląskim, małopolskim, śląskim i wielkopolskim. Skuteczne rządowe i samorządowe inicjatywy w tym zakresie mogą się z pewnością przyczynić do wzrostu rozmiarów finansowego wsparcia, zwłaszcza dla peryferyjnych regionów.(abstrakt oryginalny)
Regions of Poland are characterized by distinct development disparities, which is becoming a challenge for the national and EU cohesion policy. The statistical basis for financial support under the EU cohesion policy is the hierarchical nomenclature of territorial units (NUTS) and cyclically measured levels of their development determined on the basis of GDP per capita. The EU cohesion policy is aimed at supporting economically weaker NUTS 2 regions. In order to increase the effectiveness of this policy and to eliminate regional disproportions in the post 2020 programming period in many cases a revision of the current statistical territorial division of the country is recommended. This is visible, among others in the following voivodeships: Lower Silesian, Lesser Poland, Silesian and Great Poland. Therefore, effective governmental and self-governmental initiatives in this area can certainly contribute to increase in the size of financial support, especially for peripheral regions.(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- European Commission, 2017, Reflection paper on the Future EU Finances, Brussels.
- Ministerstwo Rozwoju, 2017, Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 - z perspektywą do 2030 r., Warszawa.
- Obrębalski M., 1997, Podział przestrzeni w statystyce regionalnej krajów Unii Europejskiej, [w:] Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 747, Zarządzanie i marketing. Gospodarka regionalna, AE, Wrocław, s. 7-15.
- Obrębalski M., 1999, Podział terytorialny krajów Unii Europejskiej a cele i kryteria regionalnych funduszy rozwojowych, [w:] Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 807, Gospodarka lokalna w teorii i w praktyce, AE, Wrocław, s. 117-127.
- Obrębalski M., 2013, Współczesne problemy krajowej i regionalnej polityki miejskiej, Biblioteka Regionalisty, nr 13, s. 145-153.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS), Dz.U. 2000, nr 58, poz. 685.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2017 r. uchylające rozporządzenie w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS), Dz.U. 2017, poz. 825.
- Rozporządzenie (WE) nr 1888/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) z powodu przystąpienia Czech, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej, Dz. Urz. UE L 309 z 25.11.2005 r.
- Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/2066 z dnia 21 listopada 2016 r. zmieniające załączniki do rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS), Dz. Urz. UE L 322 z 29.11.2016 r.
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa, tekst jednolity Dz.U. 2013, poz. 596, ze zm.
- Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, tekst jednolity Dz.U. 2017, poz. 1376, ze zm.
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2018.518.09