- Autor
- Banaszkiewicz Aleksandra (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
- Tytuł
- Dydaktyka księgowości w szkolnictwie handlowym okresu dwudziestolecia międzywojennego w Polsce
Didactics of Accounting in Commercial Schools of The Interwar Period in Poland - Źródło
- Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2018, nr 522, s. 209-221, bibliogr. 30 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics - Tytuł własny numeru
- System rachunkowości organizacji - problemy pomiaru i prezentacji
- Słowa kluczowe
- Historia rachunkowości, Księgowość, Szkolnictwo wyższe
Accounting history, Bookkeeping, Higher education - Uwagi
- Klasyfikacja JEL: M41, B19
streszcz., summ. - Abstrakt
- Celem artykułu jest przedstawienie ogólnych zasad dydaktyki księgowości w okresie dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Jako przykład placówki wykładającej księgowość na poziomie akademickim posłużyło Wyższe Studjum Handlowe w Krakowie. Dążąc do realizacji celu artykułu, podjęto próbę uzasadnienia tezy, że zasady kształcenia w wyższej szkole handlowej okresu międzywojennego w Polsce dawały możliwość dobrego przygotowania do wykonywania zawodu księgowego na szczeblu kierowniczym. W celu uzasadnienia sformułowanej tezy przeprowadzono badania empiryczne o charakterze archiwalnym obejmujące literaturę omawianego okresu. Przedstawione w artykule wyniki badań uzasadniają postawioną w nim tezę. Prezentowane w ramach przedmiotu księgowość treści programowe, skoncentrowane wokół praktycznej ewidencji zdarzeń księgowych, uzupełniały dodatkowe przedmioty, dzięki którym absolwent szkoły zyskiwał szeroką wiedzę ekonomiczną oraz umiejętność skutecznego zarządzania jednostką gospodarczą(abstrakt oryginalny)
The aim of the article is to present the general principles of accounting didactics during the interwar period in Poland. Wyższe Studjum Handlowe in Krakow was given as an example of an institution teaching accounting at the academic level. Aiming to achieve the purpose of the article, an attempt was made to justify the thesis that the principles of education at the high commercial school of the interwar period in Poland gave the opportunity to prepare well for the job of an accountant at managerial level. In order to justify the thesis formulated, empirical studies covering the literature of the discussed period were carried out. The research results presented justify the thesis put in it. The program content of the subject called accounting was concentrated around the practical record of accounting events. They were supplemented with additional items, thanks to which the graduate of the school gained broad economic knowledge and the ability to effectively manage an economic unit(original abstract) - Dostępne w
- Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu - Pełny tekst
- Pokaż
- Bibliografia
- Baliński W., 1932, Biuro wzorowe (organizacja pracy biurowej), Nakład i własność fundacji wieczystej im. Henryka Józefa Chankowskiego, Warszawa.
- Banaszkiewicz A., 2013, Zasady inwentaryzowania i bilansowania w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce - zarys problemu, Zeszyty Naukowe Rachunkowości, t. 70 (126), SKwP, Warszawa.
- Bień W., 1964, 55 lat polskiego czasopiśmiennictwa z zakresu rachunkowości, Rachunkowość, nr 5(173.
- Bolland A., 1926, Cele, metody i wykonanie zadań Wyższego Studjum Handlowego w Krakowie, [w:] Wiedza handlowa, miesięcznik poświęcony nauce i nauczaniu handlowemu oraz organ wyższego studjum handlowego w Krakowie, nr 1-2, styczeń-luty, Kraków.
- Bolland A., 1926a, Program wykładów Wyższego Studjum Handlowego w Krakowie na rok naukowy 2-gi 1926/7, [w:] Wiedza handlowa, miesięcznik poświęcony nauce i nauczaniu handlowemu oraz organ wyższego studjum handlowego w Krakowie, nr 5-6, maj-czerwiec 1926, Kraków.
- Bolland A., 1927, Cele i drogi Wyższego Studjum Handlowego w Krakowie, [w:] Wiedza handlowa, miesięcznik poświęcony nauce i nauczaniu handlowemu oraz organ wyższego studjum handlowego w Krakowie, nr 3-4, marzec-kwiecień 1927, Kraków.
- Byszewski W., 1925, Rozwój szkolnictwa handlowego w Polsce, Książnica Atlas, Warszawa-Lwów.
- Czerwiński K., 1927, Otwarcie kursów rachunkowości, Czasopismo Księgowych w Polsce, nr 11.
- Frendzel M., Jaruga A., Szychta A., 2004, Zasady wyceny bilansowej w Polsce w okresie międzywojennym, [w:] M. Gmytrasiewicz i A. Karmańska (red.), Polska szkoła rachunkowości, SGH w Warszawie, Warszawa.
- Góra W., 1922, Podręcznik księgowości, tom II, księgowość podwójna, Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych, Lwów-Warszawa.
- Grzegorek A., 2004, Witold Byszewski - buchalter, naukowiec i dydaktyk, [w:] M. Gmytrasiewicz, A. Karmańska (red.), Polska szkoła rachunkowości, SGH w Warszawie, Warszawa.
- Hońko S., 2003, Znaczenie dorobku wybranych polskich teoretyków bilansowych okresu międzywojennego, Zeszyty Naukowe Rachunkowości, t. 13 (69), SKwP, Warszawa.
- Hońko S., Zasady nauczania rachunkowości według profesora Tomasza Lulka, Zeszyty Naukowe Rachunkowości, t. 44(100), SKwP, Warszawa.
- Jędrzejewski S., Urbaszek M., Kowalczyk M., 2017, Ewolucja systemu rachunkowości polskiej w okresie dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo SIZ, Łódź.
- Krauze J., 1927, Dzisiejsze zadania Wyższego Studjum Handlowego, [w:] Wiedza handlowa, miesięcznik poświęcony nauce i nauczaniu handlowemu oraz organ wyższego studjum handlowego w Krakowie, nr 1-2, styczeń-luty 1927, Kraków.
- Lulek T., 1920, Teoretyczne podstawy księgowości kupieckiej, Nakł. Księgarni J. Czerneckiego, Warszawa, Kraków.
- Pogodzińska-Mizdrak E., 2003, Rachunkowość polska początku XX wieku na tle epoki (1900-1939), [w:] S. Sojak, (red.), Historia, współczesność i perspektywy rachunkowości w Polsce, Wydawnictwo UMK, Toruń.
- Ratowski M., 1937, Temat do księgowości handlowej, Księgarnia Wł. Wilak, Poznań.
- Sarna Z., 1926, Walory przedmiotów zawodowych, [w:] Wiedza handlowa, miesięcznik poświęcony nauce i nauczaniu handlowemu oraz organ wyższego studjum handlowego w Krakowie, nr 1-2, styczeń-luty 1926, Kraków.
- Scheffs M., 1930, Księgowość naukowo pojęta, Czasopismo Księgowych w Polsce, nr 1.
- Scheffs M., 1943, Rozbiór bilansu III., stan prawny i finansowy, maszynopis, Poznań.
- Skodlarski J., 1995, Zarys historii gospodarczej Polski do 1939 roku, PWN, Warszawa.
- Sobczak T., Rachunkowość w szkolnictwie wyższym Polski międzywojennej, Zeszyty Naukowe Rachunkowości, t. 42(98), SKwP, Warszawa.
- Szymański K.G., 1984, Historyczny rozwój myśli w zakresie teorii księgowości, Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej, tom VIII, Warszawa.
- Tomanek F., 1923, Księgowość kupiecka - pojedyncza i podwójna, Lwów.
- Tomanek F., 1926, Dydaktyka księgowości, Wiedza Handlowa, miesięcznik poświęcony nauce i nauczaniu handlowemu oraz organ Wyższego Studjum Handlowego w Krakowie, nr 3-4, Kraków.
- Tomanek F., 1933, Wartość wychowawcza rachunkowości, Czasopismo Księgowych w Polsce, nr 3.
- Walińska E., 2004, Bilans podatkowy i jego wpływ na bilans handlowy w polskiej szkole rachunkowości okresu międzywojennego - zarys problemu, [w:] M. Gmytrasiewicz, A. Karmańska (red.), Polska szkoła rachunkowości, SGH w Warszawie, Warszawa.
- Zbyszyński Cz., 1927, Zagadnienie pracy nauczycielskiej w dziedzinie handlu, Czasopismo Księgowych w Polsce, nr 5.
- Żabiński A., 1946, Tematy do księgowości część I, nakład własny, Kraków
- Cytowane przez
- ISSN
- 1899-3192
- Język
- pol
- URI / DOI
- http://dx.doi.org/10.15611/pn.2018.522.15