BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Krajewska Sylwia (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), Chłapek Katarzyna (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
Tytuł
Wpływ raportowania zintegrowanego na kształtowanie wyników i wizerunku jednostki gospodarczej
Impact of Integrated Reporting on Shaping The Results and Image of The Company
Źródło
Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2018, nr 522, s. 345-356, tab., bibliogr. 29 poz.
Research Papers of Wrocław University of Economics
Tytuł własny numeru
System rachunkowości organizacji - problemy pomiaru i prezentacji
Słowa kluczowe
Sprawozdawczość zintegrowana, Raportowanie, Marketing, Wizerunek przedsiębiorstwa
Integrated reporting, Reporting, Marketing, Company image
Uwagi
streszcz., summ.
Abstrakt
Celem artykułu jest weryfikacja, czy sprawozdawczość zintegrowana, stanowiąca formę raportowania niefinansowego, może wpływać na wyniki i wizerunek jednostki gospodarczej. Cel badawczy ukierunkowany został na analizę formy i zawartości raportów zintegrowanych, a następnie prezentację i odbiór przez interesariuszy. Podstawową metodę badawczą stanowi rozpoznanie procesu ewolucji sprawozdawczości finansowej, ze szczególnym naciskiem na relację raportowania z marketingiem, a także przegląd literatury, oraz analiza empiryczna ujawnionych raportów spółek giełdowych. Na podstawie przeprowadzonych badań można wnioskować, że polityka kształtowania wizerunku przy wykorzystaniu danych niefinansowych ma wpływ na wyniki i postrzeganie jednostek gospodarczych przez odbiorców. Implikuje to potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do sprawozdawczości niefinansowej oraz umożliwia pozytywną weryfikację postawionej hipotezy o wpływie raportowania zintegrowanego na kształtowanie wyników i wizerunku jednostki gospodarczej(abstrakt oryginalny)

The aim of the article is to verify whether integrated reporting, which is a form of non-financial reporting, can affect the results and image of the company. The research goal was focused on the analysis of the form and content of integrated reports, followed by presentation and reception by a wide range of stakeholders. The basic research method is the recognition of the evolution process of financial reporting, with particular emphasis on the relationship of reporting with marketing, as well as a review of literature and empirical analysis of disclosed reports of listed companies. Based on the research carried out in the article, it can be concluded that a policy of image shaping using non-financial data has an impact on the results and perception of business entities by recipients. This implies the need for an interdisciplinary approach to non-financial reporting and it allows positive verification of the hypothesis about the impact of integrated reporting on shaping the results and image of the company(original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Altkorn J., 1996, Wizerunek firmy jako marka, Marketing w Praktyce, nr 4.
  2. Altkorn J., 2002, Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  3. Anam L., 2017a, Raportowanie niefinansowe - więcej niż regulacja. Korzyści sporządzania raportów,[w:] L. Anam, J. Kacprzak (red.), Raportowanie niefinansowe. Poradnik dla raportujących, Wydawnictwo Ministerstwo Rozwoju, Warszawa.
  4. Anam L., 2017b, Rzetelne raportowanie wspiera wizerunek firmy, [w:] Biznes odpowiedzialny w Polsce. Korzyści dla firm, gospodarki i społeczeństwa, "Rzeczpospolita", "Parkiet", stan na 20 marca 2017.
  5. Andrzejewski M., 2002, Istota i przedmiot ujawniania informacji przez spółki giełdowe, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr 591, Kraków.
  6. Andrzejewski M., 2016, Sprawozdawczość i rewizja finansowa - czynniki determinujące kierunki zmian w Polsce, [w:] M. Andrzejewski (red.), Ewolucja sprawozdawczości i rewizji finansowej w systemie rachunkowości, Difin, Warszawa.
  7. Chłapek K., 2015, Pomiar ryzyka gospodarczego na podstawie sprawozdań finansowych, Difin, Warszawa.
  8. Chłapek K., 2017, Integrated Reporting as a Basis for Identifying Business Risk, [w:] K. Grabiński, M. Kędzior (red.), Sprawozdawczość i rewizja finansowa: wyzwania i szanse nauki i dydaktyki rachunkowości, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  9. Dadacz J., 2018, Raportowanie niefinansowe - zmiany w Ustawie o rachunkowości, prezentacja z dnia 2 marca 2018 roku (dostęp: 06.04.2018).
  10. Drapińska A., 2015, Marketing a społeczna odpowiedzialność biznesu - sprzeczne idee?, Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, ZN nr 41 (875), t. 1, s.284, Szczecin.
  11. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z 22 października 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=uriserv OJ.L_.2014.330.01.0001.01.POL (dostęp: 06.10.2017).
  12. Graczyk A. (red.), 2008, Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  13. Jonas K., 2017, Raportowanie informacji niefinansowych w zakładach ubezpieczeń, [w:] J. Krasodomska (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w rachunkowości, Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  14. Kamela-Sowińska A., 2014, Dyrektywa Unii Europejskiej o ujawnianiu informacji niefinansowych - nowe wyzwania dla rachunkowości, Studia Oeconomica Posnaniensia, nr 4 (265), Poznań.
  15. Komunikat Komisji, Wytyczne dotyczące sprawozdawczości w zakresie informacji niefinansowych, metodyka sprawozdawczości niefinansowej, 2017/C 215/01.
  16. Krajewska S., Stronczek A., 2016, Balanced Scorecard w raportowaniu społecznej odpowiedzialności jednostek zainteresowania publicznego, [w:] M. Andrzejewski (red.), Sprawozdawczość i rewizja finansowa jednostek zainteresowania publicznego, Difin, Warszawa.
  17. Krajewska-Nieckarz M., Łuczak A., 2013, Marketing zaangażowany społecznie jako współczesna strategia zarządzania przedsiębiorstwem, [w:] R. Patora, M. al.-Noorachi (red.), Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, t. XIV, zeszyt 2, Łódź.
  18. Krzywda D., 2012, Sprawozdanie finansowe jako produkt rachunkowości, [w:] B. Micherda (red.), Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, Warszawa.
  19. Micherda B., 2012, Geneza i istota rachunkowości, [w:] B. Micherda (red.), Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, Warszawa.
  20. MSR 1, 2008, Prezentacja sprawozdań finansowych, Dz.U. UE, L320/5, 29.11.2008.
  21. Ranking Rzeczpospolitej "Ranking Lista 2000", http://lista2000.rankingi-rp.pl (dostęp 15.03.2018).
  22. Ranking Wprost "200 największych polskich firm 2017", http://rankingi.wprost.pl/200-najwiekszych-firm (dostęp 15.03.2018).
  23. Ranking Wprost "Polscy Ambasadorzy", http://rankingi.wprost.pl/200-najwiekszych-firm (dostęp 15.03.2018).
  24. Rzeczpospolita "Ranking Najcenniejszych Polskich Marek", Ranking najcenniejszych polskich marek, XIV edycja (dostęp 15.03.2018).
  25. Sobczak M., 2014, Raportowanie pozafinansowe to przyszłość sprawozdawczości, www.gazetaprawna. pl (dostęp 19.03.2018).
  26. The International IR Framework, http://integratedreporting.org/wp-content/uploads/2013/12/13-12-08-THE-INTERNATIONAL-IR-FRAMEWORK-2-1.pdf (dostęp 22.09.2016).
  27. Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 395 ze zm.
  28. Walińska E.M., 2015, Zintegrowany raport - początek końca sprawozdania finansowego?, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, t. 82(138).
  29. Walińska E., Urbanek G., 2015, Sprawozdanie finansowe spółki zorientowane na zarządzanie wartością - propozycje zmian, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 855, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 74, tom 2.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
1899-3192
Język
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.15611/pn.2018.522.25
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu