BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Biernacki Marek (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu)
Tytuł
Wychowanie - droga do wolności czy do zniewolenia : ryzyko wychowawcze
Education to Freedom Or Constraint : the Risk of Education
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1117, s. 11-16, bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Dydaktyka matematyki
Słowa kluczowe
Wychowanie, Dydaktyka
Parenting, Didactics
Uwagi
summ.
Abstrakt
Dydaktyka jest częścią procesu kształcenia i wychowania. Jednak, jeżeli cel drogi jest nieznany, to narzędzia są bezużyteczne lub wykorzystywane niezgodnie z celem, czyli nieskutecznie. Inspiratorem tego referatu jest A. Smoluk, który zwrócił moją uwagę na artykuł pt. Pedagogiczne zero Z. Kwiecińskiego. Artykuł ów, bazując na pracach polskich i zagranicznych pedagogów, mówi o kryzysie wychowania i o jego źródle: oto kilka zasadniczych i prowokujących myśli zaczerpniętych z tego artykułu: zostało zagubione człowieczeństwo, czeka nas dalszy regres człowieczeństwa, nastąpił też kres kultury; przeżywamy triumf techniki nad kulturą, kryzys inteligencji - klasy niezdolnej do zmian. Osiągnięcia technologiczne spowodowały zmierzch epoki przemysłowej. Dla młodzieży może to oznaczać trwale niepewną przyszłość i brak motywacji do nauki; stąd: koniec nauki, schyłek ery naukowej. Na czym oprzeć kształtowanie u młodzieży etosu pracy? Czy prawo do pracy nie powinno być podstawowym konstytucyjnym prawem obywatelskim, gwarantowanym przez państwo?. (fragment tekstu)

Contemporary Polish and foreigner educationists, educators and scientists more often and louder speak about crisis in upbringing and education: the triumph of technology over culture, the crisis of intelligence and elite incapable of changes. The end of work was announced, and what follows - decline of the scientific era. The decline of identity also came, of the stable reference system, of authorities and of models to follow by the youth. The importance of the problem is great because it regards young people (also students) who rebuild the society and who will be deciding about the future.
On the authorities of the speeches and works of John Paul II, L. Giussani - the priest and the founder of the Movement Comunione e Liberazione and professor Salsa - rector of the University of Madrid, I am trying to show the way out from the existing situation. Why the Risk of Education? Because education should introduce the learner to the entire reality. The educator should have at least general hypothesis explaining everything, and should also communicate their own way of relating to reality. This work of educator is marked by the risk because it is addressed to the freedom of the learner who can either accept or reject it. In short, education is communication of the particular past being experienced at the present and being submitted to some criticism.
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Giussani L. (2002). Ryzyko wychowawcze. Wydawnictwo Jedność. Kielce.
  2. Jan Paweł II (1998). Fides et ratio. Wydawnictwo "M". Kraków.
  3. Jan Paweł II (1984). Kształtowanie dojrzałego człowieczeństwa. [w:] Jan Paweł II. Musicie od siebie wymagać. "W drodze". Poznań.
  4. Kwieciński Z. (2004). Pedagogiczne zero. "Nauka" nr 2. Str. 83-104.
  5. Salas G. (1997). Wykładowcy i studenci. "Ślady" nr 1. Str. 14-18.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu