BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Jóźwikowska Alina (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie), Tempczyk Wacława (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Tytuł
Sprawdziany testowe z matematyki - sposób na głębsze zrozumienie i utrwalenie wykładanego materiału
Mathematical Test Exercises - a Method to Understand Deeper and Consolidate Knowledge
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1117, s. 58-68, rys., tab., bibliogr. 5 poz.
Tytuł własny numeru
Dydaktyka matematyki
Słowa kluczowe
Matematyka, Nauczanie
Mathematics, Teaching
Uwagi
summ.
Abstrakt
Celem każdego procesu poznawczego jest stosowanie zdobytej wiedzy w różnych sytuacjach oraz w dowolnym momencie procesu poznawczego. Nie jest możliwa nauka matematyki bez rozwiązywania zadań, natomiast ten, kto umie rozwiązywać tylko typowe zadania, nie umie matematyki. Stosowana obecnie metoda "atomizacji" zadania, czyli dzielenia jego rozwiązania na możliwie najmniejsze "cząstki", za które uzyskuje się odpowiednią liczbę punktów, pozwala w pewnych przypadkach otrzymać zaliczenie bez uzyskania odpowiednich umiejętności. Podobnie jest na egzaminie, gdyż duża liczba studentów przypadająca do przeegzaminowania na jednego nauczyciela wymusza przeprowadzenie egzaminu w formie pisemnej. Należy więc poszukiwać sposobów, by egzamin nie był kolejnym kolokwium, ale faktycznym sprawdzianem znajomości słów i idiomów "słownika matematycznego", rozumienia definicji i twierdzeń, wzajemnych relacji między nimi oraz umiejętności zastosowania ich w konkretnej sytuacji. Umiejętności uzyskane w ten sposób są niezwykle ważne w nauczaniu każdego przedmiotu. W tej sytuacji zdecydowałyśmy się na przeprowadzenie egzaminu w formie testowej. W tym artykule opisujemy, w jaki sposób próbowałyśmy zmierzyć się z tym zagadnieniem. (fragment tekstu)

Mathematics in economics studies is not a principle subject, however it is the basis of many occupational subjects. In teaching mathematics the major attention is put on the understanding of the definitions and theorems and the ability of their practical use. As a result of the small amount of time provided for mathematical subjects, the main accent is put on practical aspects, not on theory. This often results in partial understanding of presented material, especially because students usually learn only these facts that were discussed in exercise. What is more, due to their high school experience, they are accustomed to assimilate computing schemas, without understanding the essence of the matter. To change this, and to force students to have a wider look at the subject, we introduced, apart form solving ordinary problems, tests in our classes. While preparing test exercises, we concentrated on three main purposes. Our intention was to check:
1) the understanding of the definitions,
2) the familiarity with main theorems and relations between discussed conceptions,
3) the ability of combing facts and proper concluding.
In the article some examples of the tests solved by first year students of Agricultural University are presented. They concern linear algebra and differential and integral calculus of one and many variables. By comparing the results of tests and computational problems we made an effort to draw conclusions how to teach more effectively. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Dubnicki W., Kłopotowski J., Szapiro T. (1996). Analiza matematyczna, podręcznik dla ekonomistów. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
  2. Konior J. (1995). Badanie nad tekstem matematycznym i jego lekturą - stan obecny i perspektywy. Dydaktyka Matematyki 17. Kraków. Str. 109-133.
  3. Pawlak R.J. (2004). Dojrzałość matematyczna. Trudności i przeszkody w posługiwaniu się matematyką. Dydaktyka Matematyki 26. Kraków. Str. 289-311.
  4. Piszczała J. (2000). Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Poznań.
  5. Turnau S. (1990). Wykłady o nauczaniu matematyki. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu