BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Zawadzki Henryk (Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach)
Tytuł
Systemy algebry komputerowej a nauczanie matematyki i przedmiotów pokrewnych
Computer Algebra Systems in Teaching Mathematics and Related Subjects
Źródło
Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 2006, nr 1117, s. 194-197, bibliogr. 3 poz.
Tytuł własny numeru
Dydaktyka matematyki
Słowa kluczowe
Algebra, Matematyka, Nauczanie
Algebra, Mathematics, Teaching
Uwagi
summ.
Abstrakt
Powyższe rozważania mają oczywiście sens tylko wtedy, gdy pracownicy i studenci posiadają wspomniane wyżej oprogramowanie lub też mają do niego swobodny dostęp. W Polsce wysokie ceny tych programów są ciągle jeszcze największą przeszkodą na drodze do ich zastosowania w procesie dydaktycznym na wyższych uczelniach. Pewnym "światełkiem w tunelu" mogą być wprowadzone niedawno przez producentów wersje semestralne i roczne tych programów, dostępne dla studentów za cenę podręcznika akademickiego, oraz perspektywa (dość mglista na razie) unijnych grantów przeznaczonych na cele dydaktyczne. Mniejsze koszty licencji na 10-20 stanowisk umożliwiłyby - na wybranych kierunkach czy specjalnościach - prowadzenie zajęć z matematyki (algebry, analizy, równań różniczkowych, ekonomii matematycznej itp.) wspomaganych komputerowo, tak jak to się już robi m.in. na zajęciach ze statystyki, ekonometrii, prognoz i symulacji czy z badań operacyjnych.
Autor jest zdania, że umiejętność posługiwania się CAS powinno być dla studentów uczelni technicznych i ekonomicznych czymś tak naturalnym jak stosowanie edytora tekstu czy arkusza kalkulacyjnego. Aby tak się mogło stać, oprócz wspomnianych już funduszy potrzebne jest również pozytywne nastawienie pracowników naukowo-dydaktycznych i gotowość podjęcia się przez nich dodatkowych obowiązków. (fragment tekstu)

Computer Algebra Systems (CAS) are type of software package that is used in manipulation of mathematical formulae. The main purpose of this article is to provide arguments justifying thesis that the role of CAS as a tool supporting didactic process should increase. In author's opinion the ability to use CAS should become as common among students, as ability to use word processors, spreadsheets and Internet. The article contains information about some well known CAS and their capabilities. It also describes benefits students and lecturers can achieve using this kind of software. The article ends up with some remarks on accessibility of CAS and perspectives of their use in teaching mathematics and related subjects at polish universities. (original abstract)
Dostępne w
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Biblioteka SGH im. Profesora Andrzeja Grodka
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Bibliografia
Pokaż
  1. Ombach J. (1999). Wykłady z równań różniczkowych wspomagane komputerowo 'Maple'. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków.
  2. Palczewski A. (1999). Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria i metody numeryczne z wykorzystaniem komputerowego systemu obliczeń symbolicznych. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. Warszawa.
  3. Wester M.J. (1999). Computer Algebra Systems: A practical Guide. John Wiley & Sons. Chichester, UK.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
0324-8445
Język
pol
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu