BazEkon - Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

BazEkon home page

Meny główne

Autor
Augustyniak Amanda (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)
Tytuł
Apropriacja wartości - pojęcie, istota, mechanizmy apropriacji
Value Appropration - Conception, Essence and Mechanisms of Appropration
Źródło
Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 2018, nr 9, s. 17-34, rys., tab., bibliogr. 27 poz.
Scientific Journal of Polish Economic Society in Zielona Góra
Słowa kluczowe
Analiza wartości, Wartość przedsiębiorstwa, Kreowanie wartości przedsiębiorstwa
Value analysis, Enterprise value, Creating company's value
Uwagi
Klasyfikacja JEL: M19, O34, O39.
summ., streszcz.
Abstrakt
W artykule poruszono problem apropriacji w relacjach międzyorganizacyjnych. Celem publikacji jest usystematyzowanie wiedzy na temat apropriacji wartości poprzez wyjaśnienie tego zjawiska oraz jego dogłębne rozpatrzenie z perspektywy różnych nurtów i teorii. Publikacja ma również odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu apropriacja wartości jest częścią procesu tworzenia wartości. Artykuł ma charakter teoretyczno-koncepcyjny. Zastosowano metodę analizy literatury światowej (polsko- i anglojęzycznej), metodę modelową, metodę wizualizacji oraz metodę dedukcji. Skorzystano z baz publikacji EBSCO, BazEkon, Proquest, Elsevier, Jstor, Wiley i Emerald. W pierwszej części artykułu wyjaśniono pojęcie apropriacji wartości w organizacji oraz przedstawiono model przechwytywania wartości (ang. Value Capture Model), a także wywodzącą się z niego mapę sieci wartości (ang. Value Network Map). W dalszej części artykułu omówiono istotę apropriacji wartości. Poddano również rozważaniom pojęcie mechanizmów apriopriacji wartości z perspektywy wiodących nurtów w zarządzaniu relacjami międzyorganizacyjnymi.(abstrakt oryginalny)

W artykule poruszono problem apropriacji w relacjach międzyorganizacyjnych. Celem publikacji jest usystematyzowanie wiedzy na temat apropriacji wartości poprzez wyjaśnienie tego zjawiska oraz jego dogłębne rozpatrzenie z perspektywy różnych nurtów i teorii. Publikacja ma również odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu apropriacja wartości jest częścią procesu tworzenia wartości. Artykuł ma charakter teoretyczno-koncepcyjny. Zastosowano metodę analizy literatury światowej (polsko- i anglojęzycznej), metodę modelową, metodę wizualizacji oraz metodę dedukcji. Skorzystano z baz publikacji EBSCO, BazEkon, Proquest, Elsevier, Jstor, Wiley i Emerald. W pierwszej części artykułu wyjaśniono pojęcie apropriacji wartości w organizacji oraz przedstawiono model przechwytywania wartości (ang. Value Capture Model), a także wywodzącą się z niego mapę sieci wartości (ang. Value Network Map). W dalszej części artykułu omówiono istotę apropriacji wartości. Poddano również rozważaniom pojęcie mechanizmów apriopriacji wartości z perspektywy wiodących nurtów w zarządzaniu relacjami międzyorganizacyjnymi. Model, and Value Network Map, which derives from it, were presented. In the further part of the article the significance of value appropriation was discussed. Moreover, the notion of value appropriation mechanisms was subject to considerations from the perspective of the leading trends in interorganizational relations management.(original abstract)
Pełny tekst
Pokaż
Bibliografia
Pokaż
  1. Allred K.G. (2000), Distinguishing best and strategic practices: A framework for managing the dilemma between creating and claiming value, "Negotiation Journal", October, s. 387-397.
  2. Blyler M., Coff R. (2003), Dynamic capabilities, social capital and rent appropriation: ties that split pies, "Strategic Management Journal", nr 24 (7), s. 677-686.
  3. Bowman C., Ambrosini, V. (2000), Value creation versus value capture: Towards a coherent definition of value in strategy, "British Journal of Management", nr 11, s. 1-15.
  4. Brandenburger A., Stuart H. (1996), Value-based business strategy, "Journal of Economics & Management Strategy" , nr 5 (1), s. 5-24.
  5. Cao Z., Lumineau F. (2015), Revisiting the interplay between contractual and relational governance: A qualitative and meta-analytic investigation, "Journal of Operations Management", nr 33-34, s. 15-42.
  6. Contractor F.J., Woodley J.A. (2015), How the alliance pie is split: Value appropriation by each partner in cross-border technology transfer alliances, "Journal of World Business", nr 50 (3), s. 535-547.
  7. Czakon W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer, Warszawa.
  8. Danielak W. (2014), Współdziałanie przedsiębiorstw w regionie z perspektywy relacji międzyorganizacyjnych, "Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze", nr 1, s. 88-101.
  9. Davidenko V.A., Kaźmierczyk J., Romashkina G.F., Andrianova E.V. (2018), A Comparative Analysis of the Levels of Collective Trust among the Banking Staff in Poland and Russia, "Comparative Sociology", nr 17 (3-4), s. 299-317.
  10. Dyduch W., Bartnicki M. (2015), Tworzenie i przechwytywanie wartości w organizacjach współdziałających w sieci, "Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", nr 2 (32), s. 77-95.
  11. Ellegaard C., Medlin C, Geersbro J. (2014), Value appropriation in business Exchange: Literature review and future research opportunities, "Journal of Business & Industrial Marketing", nr 29 (3), s. 185-198.
  12. Falencikowski T., Nogalski B. (2015), Przechwytywanie wartości w modelu biznesu sieci przedsiębiorstw - osnowa teoretyczna i przypadki praktyczne, "Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", nr 2 (32), s. 109-121.
  13. Gans J., Ryall M. (2017), Value capture theory: a strategic management review, "Strategic Management Journal", nr 38 (1), s. 17-31.
  14. Hurmelinna-Laukkanen P., Puumalainen K. (2007), Nature and dynamics of appropriability: strategies for appropriating returns on innovation, "R&d Management", nr 37 (2), s. 95-112.
  15. Koźmiński A., Latusek-Jurczak D. (2017), Rozwój teorii organizacji, Poltext, Warszawa.
  16. Lavie D. (2006), The competitive advantage of interconnected firms: An extension of the resource based view, "Academy of Management Review", nr 31 (3), s. 638-658.
  17. Lepak D.P., Smith K.G., Taylor M.S. (2007), Value creation and value capture: A multilevel perspective, "Academy of Management Review", nr 32 (1), s. 180-194.
  18. Lewicka D. (2013), Rozwój przywództwa wspierającego innowacyjność wyzwaniem dla współczesnych organizacji, "Zeszyty Naukowe Organizacja i Zarządzanie Politechniki Łódzkiej", nr 49, s. 181-192.
  19. Mazur K., Kulczyk Z. (2014), Przywłaszczanie wartości - podejście zróżnicowane, "Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości", nr 2 (27), s. 225-239.
  20. Najda-Janoszka M. (2011), Zatrzymywanie wartości w sieciach kooperacyjnych przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu", nr 169, s. 48-62.
  21. Najda-Janoszka M. (2015), Problem zatrzymywania wartości przez MŚP - studium przypadku działalności podwykonawczej, "Marketing i Rynek", nr 9, s. 424-435.
  22. Najda-Janoszka M. (2016), Proces zawłaszczania wartości w perspektywie kompetencji dynamicznych organizacji, "Zarządzanie i Finanse", nr 14 (2, cz. 1), s. 249-264.
  23. Niemczyk J. (2013), Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  24. Ritala P., Hurmelinna-Laukkanen P. (2009), What's in it for me? Creating and appropriating value in innovation-related coopetition, "Technovation", nr 29 (12), s. 819-828.
  25. Ryall M. (2013), The New Dynamic of Competition, "Harvard Business Review", 91(6). s. 80-87, dostępny na: https://hbr.org/2013/06/the-new-dynamics-of-competition (data dostępu: 25.05.2017).
  26. Ryalls L. J., Holt S. (2007), Creating and capturing value in KAM relationships, "Journal of Strategic Marketing", nr 15, s. 403-420.
  27. Zakrzewska-Bielawska A. (2016), Tworzenie i apropriacja wartości jako cel strategii relacyjnej przedsiębiorstwa, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 446, s. 609-622.
Cytowane przez
Pokaż
ISSN
2391-7830
Język
pol
URI / DOI
https://doi.org/10.26366/PTE.ZG.2018.132
Udostępnij na Facebooku Udostępnij na Twitterze Udostępnij na Google+ Udostępnij na Pinterest Udostępnij na LinkedIn Wyślij znajomemu